IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Трябва ли да спрем употребата на въглища и нефт?

По пътя към постигането на екологичната ера природният газ се явява мостът към пълното преминаване към енергия от възобновяеми енергийни източници

17:11 | 17.10.16 г. 16
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>източник: Ройтерс</em></p>

източник: Ройтерс

Дидие Oло обича кратките и остри изказвания.

„Въглищата са нашият най-голям враг и ние трябва да ги унищожим“, казва той на световната енергийна конференция в Истанбул, цитиран от германския икономически всекидневник Handelsblatt. Oло не е някой буйстващ екоактивист, който по погрешка се е появил на срещата на върха на енергийния елит в Истанбул, а главен мениджър на френския газов и енергиен концерн Engie. Компанията, която преди се казваше GDF Suez и която беше известен газов монополист, трябваше да отпише през предишните години милиарди евро заради нерентабилни електроцентрали. 

Бумът на производството и използването на енергия от възобновяеми източници и произтичащото от това поевтиняване на цената на електроенергията в Европа  доведе до това Engie и други енергийни доставчици да генерират големи загуби. В цяла Европа може да се наблюдава едно абсурдно развитие. Замърсяващите въглища изтласкват сравнително чистия газ от енергийния пазар. Докато електроенергията, добивана от въглища, която въпреки настъплението на зелената енергия се задържа на константни нива от 833 тераватчаса на година, то производството на електроенергия от природен газ се е свило с почти 40% от 2010 г. насам и се равнява на 485 тераватчаса на година. 

Oло се изнервя от това. Той смята, че нещата трябва да са съвсем различни. В края на краищата ЕС иска драстично да намали емисиите си въглероден диоксид. А използването на въглища за производство на електроенергия е с около 2/3 по-вредно за климата, отколкото това на газта. Това е парадокс – по пътя към епохата, в която 100% от енергията ще са от възобновяеми източници, газта е считана от експерти като идеален мост за балансиране при използване на силнозависимата от климатичните условия енергия от соларни и вятърни централи.

Международната агенция по енергетика (IEA), една експертна мрежа на ООН, която се застъпва за достъпна и щадяща околната среда енергийна система, предполага, че търсенето на газ ще нарасне чувствително до 2060 г.. В средносрочен период обаче този ресурс няма да е перспективен за индустрията. Причината – газта е твърде скъпа в сравнение със сравнително евтините въглища и петрол. И докато финансовите наказания за производителите на парникови газове са твърде ниски, то скоро няма да има промяна на статуквото.

„Ние се нуждаем от висока цена за емисии на CO2, която да елиминира използването на въглища“ смята Оло. Сегашната цена за емитиране на тон CO2 е малко над 5 евро. За да може газовите електроцентрали да заместят ТЕЦ-овете, е необходима цена от поне 30 евро, показват изчисления на мозъчния тръст Agora Energiewende. “Време е за борба“, каза мениджърът на Engie. В противен случай „златният век за газта“ ще си остане само илюзия.

Клаус Шефер също се съгласява с него. Изпълнителният директор на Uniper, поделението за електроцентрали, което енергийният концерн EON отдели от себе си преди месец с впечатляващо първично публично предлагане, настоява за ясни обяснения от политиците. “Газта ще продължава да се използва, a в бъдеще ще изпълнява ръководна роля“, казва Шефер в Истанбул. Той смята, че точно сега е дошло времето управляващите да създадат стимули, които да направят инвестирането в газ рентабилно.

Високият 1,90 метра мъжага смята, че газта е гръбнакът на енергийните трансформационни процеси. По думите му тя е гарант за сигурност на доставките с много предимства. „ВЕИ се нуждаят от гъвкав партньор“, обяснява Шефер. Газохранилищата и превръщането на природния газ във втечнен могат да помогнат за компенсиране на слабостите на зелената енергия. Човек може да използва газта, за да се топли, да произвежда електроенергия или да я използва като автомобилно гориво.

Възгледите на Шефер се споделят и от други. Целият енергиен сектор оценява предимствата на газта. Боб Дъдли, изпълнителният директор на британската петролна компания BP, преструктурира задлъжнелия концерн из основи. Бъдещият фокус на компанията ще се измести от петрола към газта. До края на това десетилетие 60% от портфолиото на компанията ще трябва да се базират на газ. „Газта ще трябва да има все по-важна роля като заместител на въглищата“, казва Дъдли на световната енергийна конференция.

Дори Амин Насер е за нарастване на използването на фосилни енергоизточници, които са щадящи околната среда. Изпълнителният директор на най-големия петролен концерн – саудитския Aramco, оповести през миналата седмица, че през следващите 10 години компанията ще инвестира около 300 млрд. долара в развиването и разработването на нови газови резерви. Това ще се яви тотално нова епоха за саудитския държавен концерн, който е оценен на четири трилиона долара и е по-голям от икономиките на повечето държави на земята.

Насер е наясно, че за да се спаси света от климатичен колапс, е необходимо повече от 80% от залежите на въглища и петрол да останат в земните недра. Насер ускорява въпросната трансформация поради притеснения, че минералните ресурси на саудитското кралство може да се обезценят. Ако концерни като Aramco продължат с все сили да добиват все повече петрол и въглища, биха предизвикали толкова сериозно глобално затопляне, че огромни райони от земята биха станали необитаеми. Благодарение на подписаните на климатичната конференция в Париж договори, с които повече от 195 държави се съгласиха, че трябва да се спре използването на фосилни енергийни ресурси, светът ще успее да избегне този сценарий.

За Дидие Оло всичко това е твърде бавно и недостатъчно. „Ние най-сетне трябва да подобрим ситуацията.“ настоява мениджърът на Engie. Газта трябва час по скоро да стане конкурентоспособна. Необходима е и коренна промяна в транспорта. „Враг номер 1 са въглищата, а номер 2 е дизелът. Ние трябва да ги унищожим“, казва Оло.

Лесен начин, чрез който може да се намалят емисиите въглероден диоксид, е дизелът като гориво да бъде заменен с втечнена газ. За транспортния сектор с тежкотоварни машини газта определено се явява алтернатива. За да може тя да се превърне в конкурентоспособна на петрола и въглищата е необходима политическа помощ, казва Бернард Хартман за Handelsblatt. Енергийният експерт на консултантската фирма Oliver Wyman засега вижда само празни обещания от страна на управляващите.

Хартман предвижда, че газовата индустрия има отлична перспектива в дългосрочен период, но в кратко и средносрочен аспект нещата не са толкова розови. IEA стигна до извода в своя последен доклад, че търсенето на газ остава слабо. „В следващите 5 години делът на газта в световния енергиен микс ще се покачва съвсем слабо“, смята IEA. Ще се наложи да почакаме още дълго, докато действително настъпи Златната ера на природния газ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 8 rate down comment 1
balkando
преди 8 години
По-скоро трябва да се ограничи използването им само до разумна необходимост. Ясно е, че не може да си носим електричество в пустинята или планината, така че органичните горива ще продължат да се ползват. В урбана обаче, трябва максимално да се ограничава използването им и да се преминава към електричество от по-чисти източници. Всеки конкретен случай на АЕЦ, ТЕЦ, ВЕЦ, ФЕЦ и т.н. е сам за себе си. На Карандила духа без да спира, в Севлиево вятър няма с месеци. В Рила и Пирин реки да искаш, в равнините не става да се строят ВЕЦ-ове... и т.н. На първо място трябва да се подхожда разумно от гледна точка на средата за живот, защото печалба на болните и умрелите не им трябва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 6
scott
преди 8 години
Споко баце, Китай си работът. А земята е кръгла. Дори тезатъ на лудите учени, че ше станеме еко с ветърнинещоситам, ще се разпадне пред това, че КИТАЙ ше превъзхожда, мърси и побеждава чрез:http://it.dir.bg/news.php?id=24227060Както съм казвал вече, това е екото, ветъра, слънцето е САМО АЛИБИ ЗА ЧИСТО НОВ БИЗНЕС ВОДЕН ОТ ГЕРМАНИА. Плачат си за нова инвазиа в Берлин с таз въртоглавост. И да, стана като едно време. Британиа върсъс джермани....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 1
supertrader
преди 8 години
На.. pankabanka е бъдещето.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 6
Mops
преди 8 години
Зависи по какъв метод се добива има поне 6/7 начина,като цяло се влага повече енергия за пройзводството отколкото се съдържат в готовия продукт.Съхранява се както обикновенната газ в бутилки и цистерни,не съм сигурен какво имаш на предвид под изразходвана енергия за съхранение.Ако питаш дали е рентабилно ами средно 10 лв. е цената на килограм в момента с него се изминават 100 км, сам си прецени.А най-голямият плюс е че не се отделят никакви въглероди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 13 rate down comment 0
stanislavr
преди 8 години
Колко условни единици енергия се изразходват за 1 единица водород като гориво? Колко единици енергия се изразходват за съхранението му?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 16 rate down comment 12
Mops
преди 8 години
Бъдещето не е нито на газта,нито на петрола или въглщатата.Бъдещето е на Водорода!За пройзводстото му е нужна само вода и ток,а отпадния продукт е кислород при производството,при горенето в автомобила отпадния продукт пък е вода.Цената на килограм водород което е и приблизителен разход за 100км е 10 лева,но при масово производство може да падне още много.Зареждане на бензиностанцията трае 5 минути,с което елиминира единствение недостатък на електромобилите,1990 първата кола на водород струва 1 милион,а сега към 50 000 долара, с настина масово производство може да падне и до 20/30 000.Единственият проблем е че петролното и газово лоби са против,все пак ако всеки с една инвестиция от 500 000 евро (цена на инсталацията)може да си произвежда гориво в задния двор,че и да продава, ще им сринат кожодерските монополи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 17 rate down comment 0
Momchil_Matev
преди 8 години
Че бъдещето е на природния газ - вярно. Но докато цената му е прекалено висока, няма да дойде това бъдеще - също е вярно. По една проста причина - пари да плащат имат 10 % от населението. За останалите водещ е критерият цена. А ако тя пък стане твърде висока поради някакви политики - стават революции. Така че ако светът се класира да постигне чувствително намаление на парникови емисии преди 2050 година - пак добре!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 16 rate down comment 10
Jorkata
преди 8 години
Какво виждам аз - газеняците реват срещу въглищата, щото им изнася :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 15 rate down comment 12
scott
преди 8 години
аз го разбирам така:КУКЛОВОДИТЕ ИМ ОМРЪЗНА НАРАСТВАНЕТО НА БИОМАСАТА....и сега - с един камък 2 ударъ! Удри: чисто нов бизнес, биомасата ше задлъжнее за 500 години напред. Удри: илюзиес, че *** хищник можже да се откаже от плячката доброволно.АБЕ, БАЙ ***, ВОЕННИТЕ СЪС СОЛАРНИ ПАНЕЛИ ЛИ ШЕ ВОЮВАТ. ИЛИ ШЕ СИ ТЕПКАТ ВРАГЪ ОТ БЕНЗИНОВИ ДВИГАТЕЛЕС? а АТОМНИТЕ ЦЕНТРАЛИ.....ШЕ ГИ СПРЕМЕ ЛИ?!?!? И НАЙ-ВЕЧЕ: КОЛОНИЗАЦИАТА НА МАРС СЪС ВЕТЪРНИ РАКЕТИ ЛИ ШЕ Я ПРАВИМЕ. Кой се върже на гола кука, върже. тези, зелените, веганите, искат да ни забаламосът. Удуши със свинска опашка на мигъ и се чуствай благодетел на човешкиа род. Германиа ***, китай ше ви каже за горивата набъдещето и други НЕЩА!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
khao
преди 8 години
то кво разбра ... да или не ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още