Някога понятието peak oil беше много модерно. Учени, активисти, консултанти и политици, включително и аз, се надпреварвахме да предсказваме края на нефта, който обаче все не идваше. Преди десетина година настъпи шистовата революция и идеята, че изведнъж нефтът на Земята ще се окаже недостатъчен за задоволяване на енергийните ни нужди, отече в канала на историята.
Днес мантрата е друга – същите хора, които очевидно сбъркаха преди, сега все повече говорят за peak oil demand. Идеята сега е, човечеството ще измисли такива енергийни технологии и обществени порядки, които ще доведат до спад на търсенето и вече няма да имаме нужда от нефт. Много хора смятат, че ударът, който мерките срещу коронавируса нанесоха на транспорта и потреблението на нефт, ще бъде смъртоносен и то никога няма да се възстанови на нивата от края на 2019 г. – а именно, 100 милиона барела дневно.
Този път аз не пея в хора. Защото работата ми през последните 13 години ме научи да правя прогнози не на база желанията си, а на база процесите в реалния свят. Следните 10 причини ме карат да мисля, че съвсем скоро световното потребление на нефт отново ще надхвърли 100 млн. барела на ден и ще продължи да расте:
1. Коронавирусът нанесе поредния удар върху и без това недолюбвания обществен транспорт. Масовото внушение за ползата от „социално дистанциране“ ще доведе до избягване на близкия физически контакт с други хора. За голяма част от хората това значи слизане от автобуса и метрото и качване в личния автомобил. Прохождащото споделено използване на автомобили също може да пострада.
2. Горното значи, че веднага щом психозата от коронавируса отстъпи и хората започнат да харчат по-свободно, продажбите на лични автомобили ще експлоадират.
3. Електромобилите, на които най-много се разчита да ограничат потреблението на горива, все още представляват по-малко от 1% от личните превозни средства в света. А средната продължителност на живота на една кола надхвърля 15 г. Подмяната на автопарка ще отнеме десетилетия.
4. Въпросната подмяна съвсем не се ускорява толкова, колкото изглежда в новините и политическите обещания. Въпреки огромните субсидии и почти култовия им статус, продажбите на зареждащи се електромобили стагнираха на световно ниво още през 2019 г. Най-големите пазари, Китай и САЩ, отчетоха големи спадове през втората половина на годината. През 2020 г. ръст има само в задавените от стимули страни в Европа. Само такива като България отразяват пазарната реалност – без субсидии електромобили не се купуват.
5. Корабите и камионите никога не спряха напълно, защото без товарни превози съвременният свят не може да функционира. Ще пътуват все повече. Светът ще се върне към нормален живот и самолетите отново ще полетят. Летищата ще се препълнят, защото хората искат да прекарват време заедно, искат да откриват и опознават и имат мечти, които винаги ще преследват. Целият този транспорт поглъща огромни и ежегодно растящи количества горива. Замяната им с електричество все още е във фазата на демонстрациите и няма как да достигне значим мащаб в обозримо бъдеще.
6. Нефтът е формата на енергия, която най-масово се добива, пречиства, складира, транспортира и потребява на глобално ниво. Неслучайно, той формира около 67% от трансграничната търговия с енергия. Нефтът се явява както родител, така и дете на глобализацията – осигурява енергията за преноса на стоки по света, а ръстът на търговията пък е най-големият потребител за самия нефт.
7. Почти 50% от всичкия нефт днес все още се потребява в Северна Америка и Европа. Само че 90% от населението вече не живее там. Ръстът на потреблението в Китай, Индия и Югоизточна Азия е неудържим – говорим за скокове над 5% годишно, които няма изгледи да спрат.
8. А Субсахарска Африка даже още не се е включила в състезанието. Средният африканец потребява над 100 пъти по-малко нефт от средния американец. А Африка е над три пъти по-голяма от САЩ. Жителите й имат същите нужди, желания и мечти. Те ще ги гонят, а това практически значи използването на ужасно много нефт.
9. Спирането на световната икономика по време на масовите локаути и карантини през март и април – корабите акостираха, самолетите се приземиха, автомобилите и камионите останаха паркирани – доведе до минимум на потреблението от 82 млн. барела на ден, тоест спад „само“ с 18% (виж. Фиг. 1 по-долу).
10. Последният факт е особено шокиращ за мен. Оказва се, че дори в състояние на почти пълен покой световната икономика потребява 80% от енергията, която ѝ е нужна, когато лети напред. Това e много подобно на човешкото тяло, което използва около 70% от дневния си енергиен прием за поддържане на базовия си метаболизъм. Оказва се, че зависимостта ни от нефта надхвърля всичко, което някога съм си представял.
преди 4 години ...исках да кажа, "80+ % бензин и керосин", т.е., ЛЕК НЕФТ, БОГАТ ОСНОВНО, НА ГОРИВА, с ниска сяра, малко пепел при изгаряне, абе, нефт-Мечта. И после, говорих за ПО-ТЕЖКИТЕ горива. Да ставаха за нещо, пък те... И вмреката да ги излееш не става, абе кошмар някакъв. Т.е., все идват до това, да ги изгарят. Подскажи им как да ги правят на пари, без да цапат, и ставаш милионер на часа. Поне милионер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ...исках да кажа, "80+ % бензин и керосин", т.е., ЛЕК НЕФТ, БОГАТ ОСНОВНО, НА ГОРИВА, с ниска сяра, малко пепел при изгаряне, абе, нефт-Мечта. И после, говорих за ПО-ТЕЖКИТЕ горива. Да ставаха за нещо, пък те... И вмреката да ги излееш не става, абе кошмар някакъв. Т.е., все идват до това, да ги изгарят. Подскажи им как да ги правят на пари, без да цапат, и ставаш милионер на часа. Поне милионер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години "Не знам какъв процент от петрола се изгаря като гориво. Чувал съм за 30%, но не знам дали е вярно. Останалото отивало за производство на мнооого други продукти. Ако някой знае да сподели. Ще е интересно. В статията се говори за петрола само като суровина за гориво." Защо имам чувството, че е точно обратно? Т.е., 70% изгарят, 30% - ,за всичко останало? Ама като тониве. Де факто, всичко се преработва, просто, 30% "остават", по-тежки и висококипящи фракции, (различен %за различните сортове нефт, аз само фигуративно). Та, ТАЗИ била и причината, четох, щатите да изнасят иначе чудесния, лек, ,80%+ само нефт и керосин, шистов нефт, щото, такава е вътрешната структура на потребление, и той просто, обърквал далечното планиране, вдигайки разходите за внос на иначе, скъпи смоли, парафини, и т.н. деривати, идеално балансирани в импортните им листи. Виж, за пи-чиатите горива за флотби т н., аз съм ЗА. Само че...какво ще праечвят нарастващите им запаси? Май още нямат готови решения... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ами, Зелков, и аз като детенце мечтаех как коли на водородчец и слънце, и летящи такива ще изместят бензиновите, но сега зная, че не става. Влекач на ток? Ами това е гемийка само за в пристанището. Ферибот също за незначителни разстояния. Кола с черна плочка на покрива? Каква мощност ще има тая играчка, ще пълзи ли поне със скоростта на натоварена ромова каруца и има ли дупка отдолу, та като няма слънце, човек да я задвижва като Ф. Флинтстоун? Не е ли по добре да си купиш колелце?Боян разсъждава ного по-трезво, ти си мечтаеш за някакви неща, това не е извратено, но е несериозно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Грешно си чул. За гориво се използва около 65-70% от петрола. Около 25 % за изндустриални нужди (пластмаси, битова химия и т.н. И останалото е за други нужди - смоли, електричество и т. н отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години мхм ... според зависи между 40000 до 80000 конски сили са им захранващите двигатели и изгарят по приблизително 15-16 тона тежко гориво всеки за един час .... :))) ... и 15-те най-големи кораба замъряват с азотни и серни оксиди повече отоколкото всички автомобили по света взети заедно ... и като го знам какво ... ?!за малките яхтите не е лесно , щото допреди 5-6 години беше постижимо само за експериментални модели ... пък сега си се продават за всеки ... виж как водим разговорът ... :))) ... за нещата които все още не са възможни ... а не които са ... :)))това е електрически пристанищен влекач , след петилетка няма да е екзотика :https://***.damen.com/en/news/2019/08/damen_signs_contract_with_ports_of_auckland_for_fully_electric_rsd_e_tug_2513това е автономен електрически контейнерен превозвач , сега е на пауза заради вирусът , но скоро и това ще се случи :https://***.marinelink.com/news/yara-birkeland-project-paused-due-covid-478386това е японският отговор , до петилетка и той няма да е екзотика :https://***.ship-technology.com/news/four-japanese-companies-to-develop-fully-electric-vessels/това е китайският такъв , той пък си плува вече :https://***.greencarcongress.com/2020/05/20200510-ship.htmlтова пък е един от най-новите електрически фериботи за къси разтояния , даже не е екзотика вече :https://***.maritime-executive.com/article/electric-ferry-makes-record-voyage-in-denmarkтова пък е малък риболовен кораб , скоро също няма да е екзотика вече :https://***.engineeringnews.co.nz/selfa-arctic-hybrid-fishing-boat/ако те интересува с КАКВИ двигатели ще заместят сегашните захранващи системи на големите транспортни кораби , все още няма единна концепция . големите производители засега експериментират с няколко варианта . по специализираните форуми тече дискусия , обсъждат се идеи и се коментират резултати от ерксперименти ... засега се произвеждат с междинно гориво втечнен газ и ще бункерират на крайбрежните терминали за втечнен газ . мдаа ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Не знам какъв процент от петрола се изгаря като гориво. Чувал съм за 30%, но не знам дали е вярно. Останалото отивало за производство на мнооого други продукти. Ако някой знае да сподели. Ще е интересно. В статията се говори за петрола само като суровина за гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зелков,Имаш ли идея от каква мощност се нуждае един голям кораб?..Яхтите са лесни, поне ветроходните винаги може да опънат платната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години и да не забравяме морето и яхтите , дето се зареждат само от слънце ... :)))https://***.azura-marine.com/post/solar-eclipse-100-solar-yacht-goes-out-to-the-open-seaсветло бъдеще очаква петролът , мдааа ... :)))дали пък Боян не премисли за това в кой отбор е ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ето още една градска кола , която се зарежда само със слънчева батерия ... имало бъдеще в петролът за производство на гориво ... :)))https://squadmobility.com/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар