IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Колко точно струва литият?

Липсата на ценови бенчмарк при търговията с метала не позволява на компаниите от тази индустрия да привличат сериозни инвеститори

09:41 | 09.06.19 г. 13
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Непрозрачното ценообразуване при търговията с литий, който е основен елемент в революцията на електромобилите, се очаква да бъде основна тема през предстоящата седмица, тъй като ръководителите на водещите компании в тази индустрия се срещат в Сантяго.

За разлика от медта или някой друг метал, използван в производството на електрически превозни средства, все още не съществува търговска цена за лития, пише Ройтерс. 

Лондонската борса за метали разработва подобна цена за въпросния метал, но докато не бъде завършен този процес, инвеститорите в индустрията, клиентите, анализаторите и ръководителите остават без реална цялостна представа за глобалния пазар.

„Фактът, че не съществува бенчмарк цена, означава, че някои от банките не биха били склонни да участват в тази търговия, тъй като не могат да хеджират ценовия риск“, споделя Уилям Адамс, анализатор в Fastmarkets.

Засега индустрията се опитва да се сдобие с каквато и да е информация от цените на сподумена (силикат, съставен от литий, кислород, алуминий и силиций – бел.ред.), литиевия хидрооксид и карбонат – двата основни вида литий, използвани при производството на батерии; или информация за цените, плащани от производителите на батерии в Китай, Япония и Южна Корея.

“Принудени сте да вземете средната стойност на цените, която е изчислена там“, посочва Джеймс Калауей, председател на ionner Ltd., която разработва литиево находище в Невада.

Въпреки че спот цените в Китай са спаднали сериозно от януари насам заради несигурността около субсидиите за електрически превозни средства, тези цени отразяват само част от световното търсене.

Някои компании, включително и световният лидер Albemarle Corp., продават почти целия наличен свой литий чрез дългосрочни договори и не се влияят от цените в Китай.

От януари насам акциите на Albemarle са поевтинели с 12%.

„Спот цената в Китай е това, което пазарът наблюдава и докато тя не се повиши по разумен път, настроението ще бъде негативно“, споделя Хауърд Клайн, анализатор от базираната в Ню Йорк консултантска компания RK Equity.

SQM, дружество, което избягва дългосрочните контракти, споделя, че през първото тримесечие на 2019 г. цените на лития са се понижили с 11%, което е довело до отлагане на плановете на компанията за разширяване на производствената дейност в Чили.

Livent Corp., която оперира в Аржентина, понижи своята прогноза за тази година и предупреди, че търсенето намалява за вида литий, който се произвежда в Китай, и ще продава своя продукт другаде.

Сделките

Дори и при наличието на ценова несигурност, търсенето на литий продължава да расте. Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp, например, планира до 2025 г. половината от своите продажби на автомобили в глобален мащаб да идват именно от търговията с електромобили.

В резултат на това най-сериозните имена в индустрията с лития вече подписват нови сделки за разширяване на дейността. Миналата есен Albemarle подписа споразумение за създаване на съвместно предприятие с Mineral Resource Ltd. За 1,15 млрд. долара, за да притежава и експлоатира мина за литий в Западна Австралия.

Ganfeng Lithium Co, която вече разполага с няколко проекта в Австралия, инвестира 160 млн. долара за увеличаване на дела си в аржентинско находище съвместно с Lithium Americas Corp.

Tianqi Lithium Corp, която стои зад най-голямата сделка с литий, плати 4,1 млрд. долара през 2018 г. за близо 25-процентен дял в SQM.

„Голямата прозрачност е крайно необходима“, споделя Джейк Фрейзър, анализатори в Roskill.

От друга страна Карлос Винсент, главен финансов директор в Neo Lithium, подчертава, че търгуваемата цена може да направи разговорите с потенциални клиенти и финансисти много по-лесни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:58 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

13
rate up comment 0 rate down comment 1
Имхотеп
преди 5 години
Абе мазньото е един измамник, че и клоун. Не знам що му се връзвате на идиотщините.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 0
Sakamano
преди 5 години
Дори майтапите са израз на някакви реални възгледи. Тъй че не мога да не забележа как дори ти - яростен привърженик на конвенционалните енергийни технологии явно подсъзнателно смяташ лития за най-ценната суровина във Вселената.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 3 rate down comment 0
Императорът
преди 5 години
Да, но винаги ще се извлича оттам, откъдето е най-сгодно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 1
data
преди 5 години
туй което се опитвам да ти кажа е че потенциала за поскъпване на лития е докато стане рентабилно морското му извличане :) нещо кат петролеца
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 4
Императорът
преди 5 години
И Зелков - ако вече се БЕШЕ възползвал от моята мъдрост - преди например около да кажем 8 месеца, вече щеше да си се сдобил с около над 20% капиталова доходност и с близо 9% дивидентна от Тинтата - нещо което лесно можеш да провериш. Ама твоя си работа -да си слушал. Впрочем ти си може би само приказлив наблюдател отстрани, не и инвеститор.И не знам защо ми цъкате минуси на първият пост - впрочем знам - кибиците само това умеете - нищо не разбирате, само: цък-цък на червеничкото.някои палячовци не знам чий го дирят изобщо в тоя сайт, честно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 4
Императорът
преди 5 години
Датов - вярвай: аз - като инвеститор - съм чел достатъчно !!! Литият не е рядък, но е разсеян - правиш разлика между едното и другото ли? - Той е пръснат почти навред в природата, но в толкова малки концентрации, че добивът изобщо не си струва, не е икономически сгоден. Находищата, които има икономическа сгода да се разработват, защото там литийчецът е достатъчно концентриран, въобще не са толкова ного. Впрочем нещо подобно е например сребърцето.Кхаов и Сакаманов - това беше майтап, бе !!! Толкова сте зле, че не се усещате кога един нормален човек се бъзика.Иначе - да: литийчецът във вселенски мащаб е странно малко и не се знае: защо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 0
data
преди 5 години
добре е да прочетеш повече за добивът на литии :Преди всичко литият съвсем не е рядък метал. В океаните има около 230 милиарда тона, разтворени в морската вода. В някои райони, примерно с подводни термални комини, концентрацията му е почти същата, като в находищата в Атакама. Освен това батериите - не само за автомобили, но и за смартфони, таблети и всякакви други - в момента са по-малко от половината от годишното потребление на литий. Той се използва широко в стъкларската индустрия, за производството на лубриканти, в климатиците и в различни метални сплави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 3
Sakamano
преди 5 години
Тръгнали са към една далечна, далечна галактика ли? Ама интересно как са взели лития, а урана и нефта са оставили... Какви изводи да си направим?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 3
khao
преди 5 години
Ти си клиничен случай ! не е истина.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 17
Императорът
преди 5 години
Няма Тинтички - защото чакат търсенето яко да скочи - европейските концерни да започнат здраво да правят електромобили. И това е мъдро, защото литийчецът е труден за съхранение. Недостиг на литийчец наистина има в космически мащаб, според астрофизиците във вселената той е 66% по-малко, отколкото би трябвало да бъде. Аз мисля - в пра-праисторически времена някаква мегамогъща вселенска цивилизация е изобрала огромна част от литийчецът, за да си направи баерии на космическите си свръхкораби - и после с тях е драснала към някаква друга, по-готина вселена... но това си е лично моя теория.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още