Потокът от петродолари на ОПЕК на световните финансови пазари се очаква да намалее заради спада в цената на петрола. Очаква се картелът да понесе загуби за 316 млрд. долара, предава Financial Times.
Големите производители на петрол се възползваха от растящите цени на суровината през последното десетилетие. Те използваха печалбите, за да инвестират в широка гама световни активи – от американски държавни ценни книжа и висококачествени корпоративни облигации до акции и имоти.
Катар например закупи магазините Harrods във Великобритания и елитния френски футболен клуб Пари Сен Жармен. Държавният инвестиционен фонд на Абу Даби закупи дял в шикозната сграда Time Warner в Ню Йорк.
Потокът от петродолари, изливащ се в световната финансова система, подобряваше ликвидността, поддържаше ръста на цените на активите и спомагаше за ниските нива на лихвите по заемите.
Спадът с 40% на суровия петрол тип брент от средата на юни ще обърне тази тенденция. Намаляването на купчините с пари на производителите на петрол премахва основен стълб на световните пазари.
„За пръв път от 20 години страните от ОПЕК ще източват ликвидност от пазарите, вместо да вливат чрез инвестиции“, заяви Дейвид Шпегел, глобален директор на държавните и корпоративни изследвания за развиващите се пазари в BNP Paribas.
BNP изчислява, че ако произвоството на петрол остане на сегашното си ниво и цената на петрола остане около 70 долара за барел през следващата година, страните от ОПЕК ще получат 316 млрд долара по-малко. Изчислението е направено при сравнение със средногодишната цена за последните три години от 105 долара за барел.
Директорът за Африка и Близкия изток в Institute of International Finance Джордж Абед заяви, че при своя връх през 2012 г. притокът от петродолари в ликвидни инвестиции като американски държавни ценни книжа, висококачествени корпоративни облигации и акции е бил за 500 млрд. долара. Следващата година той може да спадне под 100 млрд. долара, ако цените са около 78 долара за барел, смята той.
Това „се прибавя към други тенденции, които изглежда източват ликвидност от глобалната система“, заяви той.
Един от ключовите фактори за забяването на притока на петродолари е увеличаващият се добив на петрол в САЩ. Щатите внасят по-малко петрол от преди, което означава по-малко долари пратени зад граница. Някои анализатори смятат, че това може да доведе до спад в ликвидността на долара.
Цифрата от 316 млрд. долара може да е много по-висока, ако другите големи износители на петрол, като Русия, Норвегия, Мексико, Казахстан и Оман, се прибавят към сметката.
Цената на петрола падна заради шистовата революция в САЩ и намаляващото търсене на петрол в Китай. Петролът тип брент поевтиня още миналата седмица след решението на ОПЕК да не намалява производството, за да повиши цените.
Анализаторът в Citigroup Джейсън Шуп заяви, че намаленият приток на петродолари „вероятно ще доведе до по-малко търсене“ на ценни книжа.
Промяната може да окаже влияние, когато цените на заемите за правителства, компании и потребители започнат да се покачват. С повишеното харчене от страна на потребителите и отстъпването на Федералния резерв на САЩ от политиката на количествени облекчения, това може да стане „много по-осезаемо“, заяви той.
преди 9 години Защо ЕС натиска потреблението на изкопаеми горива? Едно обяснение от проф. Тинко Евтимов. Малко е многословно и донякъде политически натоварено, но техническата част мисля е наред:ЦЕНАТА НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА МАСОВА ДЕМОКРАЦИЯhttp://eftimov.log.bg/article.php?article_id=13026 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Именно! Затова ЕС прие категорична политика на САНКЦИОНИРАНЕ на потреблението на въглеродни горива посредством цялата мощ на акцизно-данъчно-финансовото законодателство - зверски акцизи върху течните горива, квоти за емисии при твърдите и какви ли не други тесли...щото Европа постави екологията пред икономиката!!! Това дължим на нахлуването на третия пол в активната политика - за добро или лошо!!!Тука некъв *** ми сравнява цената на бензина в САЩ и в Европа - там бил евтин заради шистовия добив! Муаахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Държавата винаги може да подпре цената на бензина с по-висок акциз. Друг е въпросът, дали на някой политик му стиска да го направи :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Безпорно. Но в икономиката нещата се движат от икономическите закони, а не от добрите пожелания. За да намаляваме потреблението цената трябва да расте, а не да пада. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Безпорно. Но в икономиката нещата се движат от икономическите закони, а не от добрите пожелания. За да намаляваме потреблението цената трябва да расте, а не да пада. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Още по-добре е да намаляваме потреблението си на бензин и други петронлни продукти, за сметка на увеличаване на ефективността на използването им. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Що? Ако не потребителите, а производителите на бензинец и нафтичка получат тези пари те не увеличават ли своето потребление и инвестиции? Или тези 316 милиарда тогава просто се изпаряват?... Ъ?!Безспорен факт е, че разходите /като % от продажната цена/ за производство на бензинец и нафтичка нарастват с всяка година! така че по-добре за всички ни е производителите да ги получат за да продължават добива в труднодостъпни райони, зада имаме бензинец и нафтичка дори и след 10-15 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Що? Ако не потребителите, а производителите на бензинец и нафтичка получат тези пари те не увеличават ли своето потребление и инвестиции? Или тези 316 милиарда тогава просто се изпаряват?... Ъ?!Безспорен факт е, че разходите /като % от продажната цена/ за производство на бензинец и нафтичка нарастват с всяка година! така че по-добре за всички ни е производителите да ги получат за да продължават добива в труднодостъпни райони, зада имаме бензинец и нафтичка дори и след 10-15 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години тва за нас ок ама ние не сме производители а сме потребители, а мисля че производителите ще решат какво да стане и ако стане нещо друго сме засегнати тъй или иначе ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години аз обаче чета следното - в потребителите (които в крайна сметка използват бензинец и нафтичка) ще останат 316 милиарда долара повече от миналата година. И те тез пари ще ги харчат (увеличават потреблението) ще ги инвестират и т.н. Така, че абсолютно никакви опасности не виждам аз. отговор Сигнализирай за неуместен коментар