IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Не всичко става с пари

Не е ясно дали простото наливане на пари в икономиката ще промени ситуацията в България, смята Христо Христов

15:54 | 03.07.12 г. 17
Не всичко става с пари

Дискусията Какво ни куца? продължава. След като Димитър Наков – Императорът очерта като основен проблем на страната ни социалната политика и групата на професионалните нуждаещи се, днес Христо Христов изразява мнение, че основното, което куца, е връзката между образованието и бизнеса.

Във вторник (миналата седмица, бел. ред.) президентът Росен Плевнелиев откри в Университета за национално и световно стопанство конференция на тема „Предпоставки и перспективи за устойчив икономически растеж в България и Европа”.

По време на конференцията държавният глава изложи своите решенията за постигането на устойчив икономически растеж като се фокусира върху инвестициите в образование, подкрепата за малките и средните предприятия и създаването на работещи публични институции като платформа за развитие на бизнеса.

Всъщност от всичко това може да се каже, че президентът е прав, но само наполовина. Инвестиции в образованието наистина са необходими, но те не са в посоката на проекта на държавния глава за създаване на Хайтек парк на 4-ти километър, защото той реално няма да окаже почти никакво влияние върху икономиката на страната. Проблемът е, че липсват специалисти, които да работят в него. Това обаче е не защото липсват инвестициите в образованието, а защото образователната система произвежда безработни висшисти на килограм.

Близо 40% от студентите в България са безработни, а общо 70% от завършилите висше образование не работят по специалността си. Тези данни представи през месец март зам.-председателят на Българската стопанска камара Камен Колев на седмото заседание на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове. Младежката безработица в България се е увеличила двойно през последните две години. За 2011 г. тя е стигнала 26%.

Защо всъщност се получава така?

Има-няма през няколко години се провеждат кръгли маси или проучвания сред бизнеса, които открояват съдраната връзка между него и образователните институции. Все по-често се оказва, че разкриваните специалности и изготвяните учебни планове изобщо не са съобразени с реалната бизнес среда.

Съвременният бизнес днес е динамично развиващ се, докато дебрите на науката са бавни и потънали в безвремието. Липсата на адекватна комуникация между бизнеса и образователните институции води до там, че университетите ни и профилираните гимназии, произвеждат много повече „квалифицирани кадри“, отколкото икономиката на страната може да поеме.

Слагаме термина „квалифицирани кадри” в кавички, защото бизнесът все по-често отправя критики към качеството на излизащите от образователните институции млади хора.

Преди малко повече от 12 г. титлата за най-предпочитана специалност бе окупирана от правото и правистите се срещаха над път и под път. През последните години най-предпочитаните специалности от кандидат-студентите са икономическите. Така в страната ни се произвеждат икономисти на килограм. Високите доходи на IT специалистите са привлекателни за младите хора в една бедна страна и апетитът към тези профилирани специалности нараства постоянно, в резултат на което в рамките на следващите няколко години се очаква армия от IT специалисти да залее българския пазар на труда.

Едва ли обаче той ще бъде готов за нея и много от тях или ще бъдат безработни в очакване да се освободи позиция за тях, или ще трябва да работят нещо различно.

Последна актуализация: 14:45 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

17
rate up comment 0 rate down comment 0
Macphisto
преди 12 години
Те винаги са зависели от манталитета на масата: http://temadaily.bg/publication/3915-%D0%90%D0%B1%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%E2%80%9E%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B8%E2%80%9C-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 1 rate down comment 0
george_tn
преди 12 години
изграждането на един специалист не е въпрос само на образование, а и на лични качества. Освен това работата и саморазвитието на този специалист е въпрос на мотивация. Българския работодател няма нужда нито от кадърни, нито от образовани, нито иска да плаща за това. Вишист се назначава, не защото е кадърен, а заради лицензирането. В България традиционно не се цени интелектуалния труд. Ние сме страната на всестранно развитите индивиди, за добро или за лошо, и тази полемика е безсмислена и изкуствена
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 1 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 12 години
Ами не точно. Имам поглед върху сектора, в който работя и върху това какво можеш да работиш с тази специалност. Другите предмети бяха (е не много интересно), но основно за обща култура. По принцип гледайки моделите на образованието в наложилите се чужди университети, студентите учат 2 години общи предмети, които им служат, за да разберат материята и възможностите за реализация и в оставащите години се профилират в конкретни специалности, където не учат по 8-9 предмета на семестър, а по 2-3 конкретни и целенасочени. В Германия примерно е малко по-различно. Там учиш 3 години и излизаш със специалност, която вече можеш свободно да практикуваш, ако продължиш да се обучаваш следващите 2 години за степен магистър, вече започваш правиш наука, а не да си по-компетентен работни.За жалост ако се приложат подобни модели тук ще доведе до пенсионирането на доста професори надживели си годините. Да не говоря и че имах един професор всичколог. Човека за 5 години обучение ми преподава по 10 предмета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 0
Hahoto
преди 12 години
Точно защото си работил тази работа са ти трябвали точно тези 10 предмета, ако работата беше малко по различна 5 от тях нямаше да ти трябват, но щяха да ти трябват други 5. Вярно е, че има излишни дисциплини, но никога не се знае знанията от коя ще ти потрябва и коя ще ти свърши работа, особено, ако се наложи да си смениш работата ;))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 0
Hahoto
преди 12 години
Че образованието има трески за дялане, спор няма. Но така поставен проблемът изглежда доста едностранчив. С две думи бизнеса не може да разчита на кадрите от ВУЗ-овете. Всъщност, какви кадри трябват на бизнеса??? С 5 години стаж по специалността и още куп изисквания, срещу скромна стартова заплата, щото си начинаещ. Малко е смешно един болен /бизнесът/, да сочи друг болен /образованието/... Тая работа ми звучи малко, като в онзи детски лав "Присмял се хърбел на щърбел". Разбира се доказателства - много от тези "безработни на килограм" от "неадекватното" ни образование, намират чудесна професионална реализация в чужбина по специалността. И така, ако си един млад специалист - вишист и пазара на труда у нас ти предлага да станеш сервитьор, а в Германия можеш да се реализираш професионално,то знайте че ПРИЧИНАТА Е - защото българскията бизнес е малък и недоносен и възможностите, които предлага са крайно стеснени и недостатъчни, досущ като мисленето на повечето пишман менаджери...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 0
educator
преди 12 години
Ето какви тенденции в съвременното образование съществуват днес както във вузовете, така и в компаниите. Днес компаниите, които обръщат внимание на обучението на своите сътрудници, постигат по- успешни резултати.В свят, в който управлява интелектът, следва да се промени определението за образованието и професионалната подготовка. Все още се смята за нормално съществената част по образованието да се осъществи до към 25 години. Счита се, че чрез натоварване на личността със знания в ранна възраст може след това лесно да се преживее през следващите четиридесетина години под влиянието на тези знания, а след това ние на никой повече няма да сме нужни.http://dohodite.com/i-like-high-incomes/hr/education-impact-on-business
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 0
todortk
преди 12 години
Когато човек завърши дадена специалност, той трябва да има знания достатъчни за да може да работи в някое от трите направления -преподаване и наукадържавна администрация или предприятиечастен сектор
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 0
todortk
преди 12 години
Определено има нужда да се обновят програмите на университетите и да се комуникира повече с бизнеса. Програмата в университета трябва да бъде разделена на три равни части :1. Неща които бизнеса смята за нужни - предмети развиващи конкретни умения които са необходими за да може висшистът да е адекватен на работното си място.2. Неща, които държавата смята за нужни - държават следва да има приоритети за развитието на всеки отрасъл и следва да подготвя кадрите си така че да са адекватни не само на текущото състояние на нещата, но и на теденцията в развитието на отрасъла. Това което бизнесът не може да види от своята камбанария, държавата е длъжна да го види.3. Неща необходима на науката и образованието - това са предмети които развиват по-абстрактно мислене или които научните среди смятат за основополагащи за развитието на въпросния отрасъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 12 години
Аз започнах работа след 2-ри курс и се занимавах с това, което учих. Много е забавно да гледаш от 1-во лице как, за да си изкараш заплата със своята специалност ти трябват едни умения и познания, а в университета те занимават с пълни глупости. Добре, че не ме караха задължително да присъствам на безсмислените лекции. Накрая на семестъра просто отивах и си преписвах юнашки по *** предмети, а по тези, които ми бяха необходими в работата си учих всичко. И така от 64 изучавани предмета в бакалавърската степен, реално в работата ми трябваха не повече от 10-тина. Другите бяха само за обща култура, но пък с еднаква тежест ако не издържиш изпита си по тях, можеш да прекъснеш образованието си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 0
RedBot
преди 12 години
И тук има едно професорско лоби, почти като банковото :). Пълнят главите на студентите с непотребни знания само и само да си запазят работицата.Има толкова плява във всяка една специалност, че бедния студент забравя за какво е влязъл да учи. Ама то и като с всяко друго нещо в тая държавица и в образованието идеята да се вземат едни пари, а не да се произведе нещо смислено. За това само частно и платено висше образование. Всеки да си прави сметката къде колко и какво ще учи. Държавните поръчки създадоха студ град и чалготеките му та снахме за смях на всички.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още