През септември 2010 г. Холдинг Пътища АД намали участието си в три дъщерни дружества от 100% на под 1/3, след като не взе участие в увеличение на капитала им. Във връзка с тези намаления на дялове Комисията за финансов надзор наложи 3 акта на вече бившия изпълнителен директор на холдинга поради ненавременното разкриване на информацията.
Какво обаче загуби Холдинг Пътища АД след намаляването на дяловете си в трите дъщерни дружества?
Проучване на Investor.bg на база отчетите на Пътностроителна техника АД (32,17% дял на холдинга), Пътинженеринг – М АД (32,16%) и Видапътстрой АД (32,26%) показва сумарна нетна печалба от 1,08 млн. лв. за 2010 г.
Също за 2010 г. самият Холдинг Пътища АД отчита печалба за групата в размер на 883 хил. лв., тоест по-малко, отколкото са реализирали тези три дружества. Общата печалба на холдинга е 1,58 млн. лв., но от тях 701 хил. лв. принадлежат на другите акционери в дъщерните дружества, включително на основните акционери в Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД.
Друг показател, по който трите дъщерни дружества са по-големи от самия холдинг, който доскоро ги е притежавал, е размерът на собствения капитал. За трите компании той е 20,8 млн. лв. към 31 декември 2010 г., докато консолидираният собствен капитал на Холдинг Пътища е 16,5 млн. лв.
По отношение на нетните приходи от продажби холдингът има общо 106 млн. лв. консолидирани продажби за 2010 г., докато трите дъщерни дружества имат 51 млн. лв. сумарни продажби. Правилата при консолидацията са такива, че продажбите на трите дружества за 51 млн. лв. са част от общите от 106 млн. лв. Тоест без тези три дъщерни дружества холдингът би имал около 55 млн. лв. продажби, или двойно по-малко от общо обявените.
Възниква и въпросът доколко Холдинг Пътища АД има право да консолидира резултатите на трите дружества при положение, че не притежава по над 50% от капитала им. Такова право съществува, ако има общо споразумение за управление с другите акционери или ако има мнозинство в управителните органи на всяко от трите дъщерни дружества.
Възможно е условието за консолидация на дружество с дялово участие под 50% да отпадне по някаква причина и те вече да не бъдат консолидирани от холдинга.
Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД са участници в консорциума, строящ Лот 4 на Автомагистрала Тракия, а Пътностроителна техника АД е строител и на Лот 2 от Автомагистрала Марица.
Пътинженеринг - М АД сключи договор за изграждане на пречиствателна станция Мангалия в Румъния за 3,3 млн. лв., като на 8 юли 2011 г. Холдинг Пътища обяви тази сделка.
Миналата седмица стана ясно, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 17,5 млн. лв. за изграждане на 3,4 км подходен път към ГКПП Капитан Андреево, част от Автомагистрала Марица.
През юни тази година бе оповестено, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 2,4 млн. лв. с община Троян, както и че има участие в други договори за над 3,5 млн. лв.
Ефектът за акционерите на Холдинг Пътища АД, от успехите на трите дружества обаче е 1/3, тъй като такъв е делът на холдинга в тях. Ефектът може дори да е и по-малък, ако мажоритарните акционери в тези дружества решат да не споделят резултатите с миноритарните, какъвто се явява Холдинг Пътища АД.
Пример за такава ситуация например е да не се разпределят дивиденти, а да бъде увеличен капиталът под условие. В този случай делът на Холдинг Пътища АД може да бъде намален дори още повече.
На този фон Холдинг Пътища АД планира продажбата на губещите си дружества. За последните 12 месеца акциите на компанията поевтиняват с 68,2% до 0,477 лв. за брой и 14,6 млн. лв. пазарна капитализация.
Дружество | Продажби в хил. лв. | Печалба в хил. лв. | Собствен капитал в хил. лв. | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | |
Холдинг Пътища за групата | 106 463 | 124 188 | 883 | 4 155 | 16 518 | 28 387 |
Пътностроителна техника АД | 30 759 | 36 382 | 350 | 1 850 | 4 583 | 4 042 |
Пътинженеринг – М АД | 14 745 | 19 957 | 655 | 49 | 10 177 | 9 664 |
Видапътстрой АД | 5 460 | 10 076 | 78 | -137 | 6 036 | 5 853 |
Свързани компании:
преди 13 години Прав си с това "под условие". За мен това е безумна вратичка да размиеш делът на собственици с под 1/3 от капитала. За пореден път се убеждавам, че интересите на миниротирните собственици в БГ, никога не могат да бъдат защитени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Браво на Инвестора.Продължавайте по смело в същия дух. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Статията отразява текущото състояние на дяловото участие. След 5 г. може да не сме живи, както казват старите хора. Има и поговорка "я камилата, я камиларя". И възниква въпросът, защо е намаляван дела и какво ще получат сегашните мажоритари, за тези 5 г., когато е ползван капиталът им? Бихте ли ми показали договорът за опцията за връщане на дяловете след 5 г., защото не съм го виждал официално публикуван, по установения начин, тоест чрез Бюлетин Investor.bg или БФБ-София. Остава да кажете, че е конфиденциален ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Има се предвид да не се разпределят дивиденти, а да се увеличи капитала под условие, както е написано.Как решихте, че капитала под условие се увеличава с генерираната печалба. Естествено че не.Конструкцията на изречението е "Не да получиш, а да ти вземат", тоест "Не да получиш дивидент, а да ти размият дела". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Хайде стига глупости. Холдинг пътища има опция да си върне дяловете след 5 години от сключването на договора при който дяловете му бяха намалени. Да не говорим, че може да се прекрати и по взаимно съгласие договора а доколкото на мен ми стана ясно нищо чудно и самия Холдинг да може да прекрати едностранно договорите и дяловете се връщат в Холдинга.Всичко това е описано в писмото до КФН от страна на Холдинга по въпроса с дъщерните и са му издадени няколко задължения от страна на Димана Райкова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Пример за такава ситуация например е да не се разпределят дивиденти, а да увеличават капитала под условие. В този случай делът на Холдинг Пътища АД може да бъде намален дори още повече."ОМГ! Когато капитала се увеличава с помощта на генериране на печалба, всички акционери са бенефициенти. Няма мажоритарни, няма миноритарни.Когато се увеличава посредством борсата, тогава делът на Холдинга може да намали, ако не искат да си купят полагащите им се акции... t.t. отговор Сигнализирай за неуместен коментар