IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ричърд Брансън поиска държавна помощ за Virgin Atlantic

Ще направим всичко възможно, така че авиокомпанията да продължи да работи, но ще ни е нужна правителствена подкрепа, твърди милиардерът

22:36 | 20.04.20 г. 14
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Той не е мъж на тихите думи - дори и по време на криза: Предвид заплахата, породена от пандемията на коронавируса, британският милиардер Ричард Брансън публично поиска държавна подкрепа за авиокомпанията си Virgin Atlantic.
Той и неговият екип "правят всичко възможно, за да поддържат живота на авиокомпанията", казва 69-годишният британец в скорошна публикация в личния си блог, „но предвид голямата несигурност в туристическата индустрия се нуждаем от държавна подкрепа".

През март компанията му поиска от държавата спешно финансиране в допълнение към пакета, предоставен за всички британски компании, но все още не е постигната сделка.

„Ще направим всичко възможно, така че авиокомпанията да продължи да работи, но ще ни е нужна правителствена подкрепа, за да постигнем това, изправени пред голямата несигурност около пътуванията днес и без да знаем колко дълго ще останат на земята самолетите", заявява Брансън в обръщение до персонала, публикувано в блога.

Помощта ще бъде под формата на търговски заем, няма да бъдат безплатни пари, и авиокомпанията ще ги върне, допълва той.



Virgin Atlantic, чиято централа е във Великобритания, е 51 процента собственост на Virgin Group на Брансън и 49 процента - на американската авиокомпания Delta, припомня Ройтерс. 

Брансън основава авиокомпанията преди 36 години, а сега тя е крайъгълен камък на империята му, която вече включва множество компании - от фитнес зали до мобилни оператори и космическата компания Virgin Galactic. Състоянието на британеца се оценява на над 5 млрд. евро, а той се счита за седмия по богатство човек във Великобритания.

Сянка над целия бранш

Едва преди няколко дни индустриалната асоциация IATA предупреди, че авиокомпаниите са изправени пред "катастрофална" ситуация: Според прогнозите се очаква тази година приходите от пътнически трафик да намалят с 314 милиарда долара, или 55 процента. „С други думи: Половината от нашите приходи изчезнаха“, заяви лидерът на асоциацията Александър де Жуниак. 

 

Само през второто тримесечие авиокомпаниите могат да изгорят 61 милиарда долара в брой чрез извеждане от експлоатация на флотите си. „Много авиокомпании няма да оцелеят без помощ“, предупреди де Жуниак. И затова не само Брансън е силно разтревожен: ръководителите на други авиокомпании също изразиха безпокойство.

Например ръководителят на Easyjet Йохан Лундгрен, който предупреди: „Става въпрос за оцеляването на индустрията". Easyjet се възползва от мерки на правителството на Обединеното кралство, за да помогне на предприятията, засегнати от кризата: Механизмът за корпоративно финансиране (CCFF), който дава на бизнеса достъп до заеми.

 

Империя от 70 000 работни места

Брансън иска нещо подобно за своята авиокомпания - но според съобщения в медиите британското правителство е скептично настроено. Брансън заяви, че не става въпрос за „безплатни пари“, а за заем, който авиокомпанията му ще изплати.

"Факт е, че в тази напълно нова кризисна ситуация много авиокомпании по света ще се нуждаят от правителствена помощ и много от тях вече са получили тази помощ“. Той и другите мениджъри са работили ден и нощ, за да запазят възможно най-много от над 70 000 работни места в неговата империя.

Брансън отхвърли твърденията, че е инвестирал твърде малко от собствените си активи: „Виждал съм много коментари относно активите си - но това се основава на стойността на предикризисните операции на Virgin в световен мащаб“, каза той. Това не „са пари, които са в банкова сметка и които са свободно достъпни". Значителна част от корпоративните печалби на Virgin Group никога не са били изтеглени от компанията през годините, а са реинвестирани, твърди той.

„Предизвикателството е, че не влизат пари, а изтичат - много“. Миналия месец той беше обещал четвърт милиард долара за осигуряване на работни места „и това вероятно е само началото“.

 

Клиенти на Virgin Atlantic, включително производителя на самолети Airbus SE, производителя на двигатели Rolls-Royce Holdings Plc и летищните оператори Heathrow Ltd. и Manchester Airports Group, са писали на правителството, казвайки колко важна е Virgin Atlantic за техния бизнес. Брансън също така заявява в писмото си, че евентуален колапс ще отстрани главния конкурент на British Airways, което ще повиши цените.

Положението на Virgin Australia е още по-критично, като в края на 2019 г. дълговете ѝ са за над 5 милиарда австралийски долара (3,2 млрд. долара).

Брансън вече притежава само 10% дял в превозвача, базиран в Бризбейн, в сравнение с 51% от Virgin Atlantic. Etihad Airways, Singapore Airlines, Nanshan Group и HNA Group имат дялове от около 20%.

Virgin Australia поиска от правителството заем от 1,4 милиарда австралийски долара, конвертируем в собствен капитал, за да се справи с кризата. Той се конкурира на онова, което е по същество пазар за двама играчи, доминиран от Qantas Airways Ltd., и не е реализирал годишна печалба в продължение на седем години. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:51 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 5 rate down comment 0
khao
преди 4 години
тоест това че си купуваме работните места с нашите пари (данъци) е добре за нас ... как не се сетихме сами ! Бачкаш, с парите си плащаш зада бачкаш, зада не си загубиш работата ... звучи ми някакси логично!Никой нищо не демонизира, просто си мислехме че при капитализма, фалита е нормално нещо .. поне във версията на учебника дето съм чел беше така... и само при комунизма няма фалити, щото всичко било регулирано и тнт ... а кво .... пракитката показа обратното! :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
Pyramid
преди 4 години
Вярно. Затуй, да му помогнат. Я туристи да му доставят, я остров да му купят, я...знам ли, шоколадче. Щото има маса компании. Имайте предвид, че /отдавна/ не е онзи студент-ентусиаст в началото. Ама наистина е готино да попаднеш на правилното място и сред правилните хора в правилния момент. Късмет. Ами...И късметът се обръща към всеки с ... което там. Жив и здрав, мистър.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
todortk
преди 4 години
Твърде се демонизират милиардерите и по принцип богатите бизнесмени. Да, има особено в България много богаташи които са придобили парите си по престъпен начин, но много повече са хора, създали компания от нищото, които осигуряват работа на много хора. И ако техните компании фалират, те ще загубят голяма част от парите си, но десетки хиляди ще загубят работата си и всичките си спестявания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
Pyramid
преди 4 години
Вярно, бе. Човекът е беден, нека държавата му помогне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още