Когато McDonald's отваря първия си руски ресторант през 1990 г. в Москва, организираните в него сватбени приеми не са рядкост – толкова привлекателен е типичният американски бранд в края на Студената война, коментира Ройтерс.
През последните години с все по-силното охлаждане на отношенията между САЩ и Русия веригата за бързо хранене прилага различна стратегия: завръщане към местното.
„Казваме го всеки път: ние сме руска компания“, заявява Хамзат Хасбулатов, ръководител на McDonald's Russia. “Не мисля, че има друга компания, която може да се нарече по-руска от нас“.
Почти всички доставчици на ресторанта са руски, както и висшите му мениджъри, казва Хасбулатов в интервю за Ройтерс. Познатото лого на McDonald's извън ресторантите също е изписано на кирилица.
Колкото до златистите арки, той коментира: „Те са руски арки. Блестят, където и да са“.
Компанията си има причини да омаловажава връзката със САЩ.
След като Вашингтон наложи санкции върху Русия заради ролята ѝ в Украйна през 2014 г., държавната руска агенция за контрол на здравето временно закри десетки ресторанти на McDonald's, включително първия открит в Москва на площад "Пушкин", позовавайки се на опасения около хигиената.
Някои руски политици призоваха веригата да бъде изцяло затворена.
Хасбулатов признава, че връзката със САЩ е чувствителна. „Не искаме да бъдем замесвани, когато нещо се случва“, казва той.
Като подразделение на американската компания, базирана в Оук Брукс, Илинойнс, McDonald's Russia има 609 ресторанта в страната и планира да отвори поне още 50 през 2017 г., след като миналата година се разшири към Урал и Сибир.
McDonald's не представя данните си за печалба от руското подразделение, но го включи сред пазарите си с най-голям растеж в годишния си доклад от 2015 г., със сериозно разширяване и потенциал за франчайз. Клонът на площад "Пушкин" е един от най-натоварените в света.
Хасбулатов казва, че се надява да увеличи дела на франчайзинговите клонове, които в момента формират само 15% от ресторантите в Русия спрямо нормалното глобално ниво за McDonald's от 80%.
Той отказва да коментира какво предстои за McDonald's Russia сега, когато Доналд Тръмп е президент на САЩ. Руският президент Владимир Путин говори топло за Тръмп, а самият американски президент иска отношенията между двете страни да се подобрят.
McDonald's трябва да бъде прагматичен, казва Боб Голдин, партньор в Pentallect, базирана в Чикаго, Илинойс, консултантска компания в хранително-вкусовата индустрия. „Смятам, че трябва да действат наистина балансирано“, коментира той в имейл.
За клиентите обаче политиката явно няма толкова голяма важност.
„Това е без значение“, казва 22-годишният Вадим Ашиман за Ройтерс в ресторант близо до Кремъл. „Това е храна. Храната не е виновна за политическите различия“, смята той.
преди 7 години Глада е по силен от тока !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар