Повечето купувачи знаят, че няма да получат нещо оригинално, когато платят 100 долара за дамска чанта, която по принцип се предлага за повече от 5000 долара. Но щетите включват удар по продажбите и репутацията на брандовете, потенциални проблеми със сигурността на нерегулираните стоки, както и връзка между измамниците и организираната престъпност, твърдят експерти.
Meta се присъедини към уебсайтове за онлайн търговия в борбата с продажбата на фалшификати. Но за разлика от обявите в сайтове за пазаруване като eBay и Amazon.com, социалните мрежи дават на измамниците редица канали, в които да показват стоката си тайно – в затворени групи, лични съобщения и дори в изчезващо съдържание като това в Instagram Stories, допълват анализаторите.
„Те създават много уникални възможности за прикриване на фалшификаторите“, коментира Лара Милър, вицепрезидент корпоративна стратегия в Международната коалиция срещу фалшификатите. „Всички се опитваме да ги настигнем“.
Фалшификаторите се възползват от функции като продуктовите каталози в WhatsApp, които са криптирани и достъпни в опцията „бизнес профил“ в приложението, разкриват от Ghost Data. По думите на Стропа има засилваща се тенденция трансакциите за фалшиви стоки да се случват в платформите на компанията, а не във външни сайтове.
Някои марки от висок клас са наясно с възможностите на широк спектър онлайн платформи – от онлайн магазини до социални мрежи – за справяне с фалшификаторите.
През 2020 г. Chanel, Lacoste и Gant се оттеглиха от инициатива на Европейската комисия, целяща по-голямо сътрудничество между марки и сайтове като eBay, Alibaba и Marketplace на Facebook в борбата с фалшификатите. Тогава брандовете казаха, че инициативата просто не е ефективна.
Главният финансов директор на Chanel Филип Блондио миналата година сподели в интервю, че Chanel, която продава само козметика и парфюми онлайн, не вярва, че Facebook или Instagram са „правилната среда за продажбата на луксозни продукти“. Той допълни, че брандът иска „много защитена“ и интимна среда, в която да общува с клиентите си.
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която оценява световната търговия с фалшификати на 464 млрд. долара за 2019 г., твърди, че бумът на онлайн търговията в периода 2020-2021 г. е довел до огромен ръст на доставките на фалшификати. Според представители на академичните среди измамите са се увеличили значително по време на пандемията, докато законодателството в САЩ и ЕС е продължило да не може да се справя с този проблем.
Chanel, Gucci и Prada твърдят, че битката им с фалшификатите е довела до свалянето на хиляди публикации в социалните мрежи миналата година, но не коментират конкретно услугите на Meta. LVMH, която в документ посочва, че е похарчила 33 млн. долара за борба с фалшификатите през 2020 г., е отказала да коментира въпроса.
Според ново дело, което Meta е завела с Gucci миналата година, от 2015 г. платформата не успява да спре действията на жена в Москва, обвинена в продажбата на фалшиви стоки, в услугите на компанията, тъй като тя използва мрежа от повече от 150 акаунта.