Собственикът на Facebook – Meta Platforms, не успява да спре продажбите на фалшификати на Gucci и Chanel в своите приложения, докато компанията навлиза все по-активно в електронната търговия, сочат проучване и интервюта, цитирани от Ройтерс.
Платформите на компанията се оказаха горещи точки за продаващите фалшификати, които се възползват от различните инструменти за общуване, за да достигнат до потребителите, разкриват интервюта с представители на академичната общност, на индустрията и разследващи търговията с фалшиви стоки.
„Facebook и Instagram са основните пазари, на които се продават фалшификати към различни хора от обществото. Преди 10 години това се случваше в eBay, а преди 5 - в Amazon”, коментира Бенедикт Хамилтън, управляващ директор на Kroll, частна разследваща компания, наемана от брандове, засегнати от подобни измами.
Проучване, водено от компанията за анализи на социалните мрежи Ghost Data и споделено ексклузивно в Ройтерс, показва, че фалшификаторите предлагат имитации на луксозни марки, в това число Gucci, Louis Vuitton, Fendi, Prada и Chanel.
То е идентифицирало повече от 26 хил. активни акаунта на фалшификатори, опериращи във Facebook в рамките на проучването между юни и октомври 2021 г. Това е първият път, в който изследване се фокусира върху основното приложение на Meta в този аспект. Данните показват, че по същото време е имало над 20 хил. активни акаунта на фалшификатори в Instagram. Броят им е бил по-голям спрямо предходната година, но под пика от 2019 г., когато са били намерени 56 хил. профила. Около 65% от акаунтите, установени през 2021 г., са базирани в Китай, следвани от 14% - в Русия, и 7,5% - в Турция.
Ghost Data е италианска компания за анализи, основана от експерта по киберсигурност Андреа Стропа, която е и консултант анализ на данни на Световния икономически форум. Фирмата има история с разкриването на начините, по които социалните мрежи се ползват от фалшификатори, от поддържници на Ислямска държава и за дигитална пропаганда.
Проучване на Ройтерс е открило десетки акаунти в Instagram и публикации във Facebook, които рекламират фалшиви стоки и които Meta е премахнала за нарушаване на правилата ѝ, след като от информационната агенция са подали сигнал.
Онлайн търговията е важен приоритет за Meta, която интегрира нови функции за пазаруване, които могат да помогнат за увеличаване на приходите ѝ, докато тя е изправена пред все по-голям натиск от промените в рекламните практики и намаляване на растежа на броя на потребителите. Компанията е обявила твърда позиция срещу фалшификаторите. Instagram твърди, че луксозни марки като Dior, Balenciaga и Versace са добавили функции за пазаруване в приложението.
Но потребителите, ползващи платформите за продажбата на фалшиви стоки, представляват постоянен проблем за компанията, която е критикувана от властите и регулаторите за слабата модерация на съдържанието.
„Продажбите на фалшификати и измамите са проблем, който винаги е присъствал при новите технологии“, коментира говорител на Meta. „С всеки ден ставаме все по-добри в спирането на тези продажби и в отстраняването на измамниците“.