Ден, след като руската тенис звезда Мария Шарапова призна, че се е провалила в тест за допинг, спонсорите ѝ Nike, Porsche и швейцарският производител на часовници Tag Heuer бързо се отказаха от нея, коментира Ройтерс.
Преди да дойде времето, в което социалните мрежи да изискват незабавни отговори, спонсорите изчакваха със седмици или месеци преди да замразят отношенията с някой спортист, позволявайки им да останат невинни до доказване на противното.
Предвид огромните инвестиции в глобалната спонсорска индустрия, която според IEG възлиза на 60 млрд. долара, днес спонсорите бързат да избегнат всеки намек за скандал. Затова и спортистите, хванати в използването на допинг на Олимпиадата това лято, трябва да очакват бързо прекратяване на скъпите си договори.
„Предвид вниманието, което използването на допинг в почти всички спортове предизвика през последните няколко години, спонсорите ще бягат колкото се може по-бързо“, казва Браян Соколов, ръководител в спортното подразделение на юридическата фирма Loeb & Loeb, която представлява както спортисти, така и компании в рекламни договори.
„Не искат да бъдат хванати като спонсори на следващия Ланс Армстронг“, добавя той, имайки предвид опозорения колоездач, който се раздели със седем титли от Тур дьо Франс и получи доживотна забрана да се състезава след положителна допинг проба през 2012 г. В телевизионно интервю по-късно Армстронг призна, че наистина е използвал допинг.
За разлика от историята с Армстронг, която излезе наяве след доста години заради първоначалните отричания на Армстронг в употреба на забранени вещества, Шарапова свика пресконференция в понеделник, за да обяви, че е дала положителни проби за мелдоний. Тя допълни, че е използвало лекарството за лечение на диабет и ниски нива на магнезий. Лекарството бе забранено от Световната антидопингова агенция едва на 1 януари тази година.
Американският гигант в производството на спортни стоки Nike и германският производител на автомобили Porsche, част от Volkswagen, реагираха, замразявайки договорите си за спонсорство. Tag Heuer, собственост на френската група за луксозни стоки LVMH, пък прекрати разговорите за продължаване на договора ѝ, изтекъл през декември.
Решенията на спонсорите по това дали да продължат отношенията си с даден спортист или отбор се основават предимно на парите, казват представители на индустрията. Ако чувстват, че спонсорството все пак може да работи добре, компаниите продължават подкрепата си. Много от тях направиха именно това след скандалите с управителния съвет на FIFA и с Международния олимпийски комитет.
Мениджъри в индустрията са съгласни, че Шарапова е постъпила мъдро, обявявайки сама положителната допинг проба и извинявайки се за грешката си.
В резултат на това тя вероятно ще получи втори шанс от страната на публиката и спонсорите, казват от индустрията. Продължителна забрана да участва в състезанията обаче може да доведе до прекратяване на кариерата ѝ и да нанеси вреди върху статута ѝ на една от най-високоплатените жени в спорта.
Според оценки на Forbes богатството ѝ, натрупано извън корта, е в размер на 200 млн. долара.
„В много отношения тя е идеалният представител за даден бранд. Тя е привлекателна, изключително успешна и силно конкурентна“, казва професорът по маркетинг от San Diego State University Джордж Белч.
Положителният допинг тест на Шарапова в Откритото първенство по тенис на Австралия (Australian Open), едно от четирите годишни събития от Големия шлем, вероятно ще доведе до забрана за игра за 28-годишната тенисистка. Тя все още е сред първите в световната ранглиста, като има спечелени пет титли от Големия шлем в кариерата си.
Макар че някои критици твърдят, че съществува двоен стандарт за жените в спорта, някои представители на индустрията казват, че секс скандалът с Тайгър Уудс или обвиненията в изнасилване срещу Кобе Брайънт биха преминали по различен начин, ако се бяха случили в днешната култура на активни социални медии.
Въпроси, по които компаниите често можеха да изчакат решение, сега изискват незабавно внимание. Някои вярват, че предвид Олимпийските игри, които се провеждат тази година, натискът за бърза реакция от страна на спонсорите е дори по-голям.
Компании, като тези свързани с Шарапова, имат дори по-сериозни причини бързо да се дистанцират от лошите новини, казва специалисти от индустрията.
„Отнема много време и пари да изградиш лайфстайл бранд“, казва Гари Фейтър, адвокат в McCarter & English, която представлява компании в сделки за спонсорство от почти 4 десетилетия.
А положителният допинг тест на Шарапова предоставя „задна вратичка за излизане“ за тези спонсори, които смятат, че са платили твърде много за рекламата ѝ.
Източник, близък до тенис звездата, казва, че отборът ѝ е обнадежден от факта, че Nike и Porsche само са замразили договорите, а не са ги прекратили, което означава, че има шанс за рестартирането им в бъдеще.
В краткосрочен план обаче статутът на Шарапова със сигурност понася удари.
преди 8 години "...хора, които честно са постигнали успехите си."Алоооу...ти в какъв свят живееш ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Те такива с честните успехи има да ги търсят, като оня дето честна мома търсил :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ами нормално, те искат хора, които честно са постигнали успехите си. Армстронг не го ли бяха съдили, след като призна, че е зобал като животно? Както казват - химията е майка на физиката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар