Големи европейски и американски супермаркети са преразпределили печалбите си, свързани с коронавируса, на своите акционери, вместо да подкрепят работниците си от фронтовата линия и да осигурят по-добри условия на фермери и доставчици, пише в доклад на групата за борба с бедността Oxfam, цитиран от онлайн изданието Politico.eu.
Увеличените печалби в супермаркетите се оказаха едно от ранните противоречия на глобалната пандемия, тъй като големите търговци на дребно бяха класифицирани като основни бизнеси и останаха отворени, докато ресторантите и нехранителните магазини трябваше да се затворят.
Много от търговците се изправиха пред сериозни критики, защото не осигуриха оборудване за безопасност и бонуси за персонала на първа линия, който работеше допълнителни часове и се излагаше на по-голям риск да се зарази с вируса.
Според доклада големите победители са шефовете и акционерите и увеличението на приходите непропорционално надминава разходите за противодействие на COVID-19.
98 процента от нетните печалби на осем публични вериги супермаркети в Европа и САЩ, сред които нидерландската Ahold Delhaize, британската Tesco и американската Walmart, са разпределени на акционерите чрез дивиденти и обратно изкупуване на акци.
Търговците на дребно са увеличили изплащането на дивидент на акционерите със средно 123% - от около 10 млрд. долара до 22,3 млрд. долара, през първите осем месеца на пандемията, допълва се в доклада.
Oxfam казва, че пазарната капитализация на анализираните супермаркети се е увеличила със 101 млрд. долара, а те са похарчили около 11,3 млрд. долара за мерки за защита на COVID-19.
Според анализа Ahold Delhaize разпределя дивиденти на стойност 1,1 млрд. долара през 2020 г. в сравнение с 928 млн. долара през през 2019 г., докато Sainsbury от Великобритания – съответно 508 млн. долара спрямо 93 млн. долара, а Tesco – 7,3 млрд. долара спрямо 1,1 млрд. долара.
Oxfam казва, че американските търговци на дребно и Ahold Delhaize са спечелили заедно 41,2 млрд. долара допълнителни приходи за периода от второто до четвъртото тримесечие на 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г., като същевременно са похарчили 9,2 млрд. долара за мерки за защита от COVID-19.
„Като потребители всички бяхме толкова благодарни за спасителния пояс, който супермаркетите ни предоставиха чрез своя смел персонал от първа линия и чуждестранни доставчици“, казва Габриела Бухер, изпълнителен директор на Oxfam International. Тя подчертава обаче, че мениджмънтът продължава да работи както обикновено, поставяйки интересите на акционерите, собствениците и директорите пред работниците и доставчиците.
„Не сме открили доказателства за значителни инвестиции в подобряване на живота на работниците и фермерите в техните глобални вериги за доставки“, казва тя.
Нийл Макмилан, старши съветник в EuroCommerce, търговски орган, представляващ супермаркети, посочва, че групата не може да коментира непубликуван доклад и се нуждае от повече време, за да анализира констатациите. Той подчертава, че търговците са направили много, за да запазят служителите си в безопасност и клиентите да бъдат доволни по време на пандемията.