Според Джетвей „Новатек“ планира до 2030 г. да влезе в класацията на десетте най-големи износители на втечнен природен газ в света наред със САЩ, Катар и Австралия.
И трите производствени обекта на проекта „Ямал“, които общо разполагат с годишен капацитет от 17,5 млн. тона, вече работят.
„Новатек“ привлича партньори за втори завод, наречен по проект Arctic LNG 2, който се очаква да влезе в експлоатация до 2022 г.
Планира се и трето съоръжение, което може да увеличи производството на втечнен газ до 2030 г. с 20% до 70 млн. тона годишно.
Според Леонид Микелсон ресурсната база на компанията на двата арктически полуострова – Ямал и Гидан позволява да се повиши производствения капацитет до 140 млн. тона годишно.
Русия, която е най-големият газов износител в света, предпочете да насочи своите усилия към изграждане на мощна мрежа от газопроводи, вместо да заложи на доставките на втечнен газ чрез танкери. Доскоро страната разполагаше само с един проект за втечняване, този на „Газпром“, наречен „Сахалин-2“, намиращ се близо до Япония, с годишен капацитет от около 10 млн. тона.
Огромни резерви
Руското министерство на енергетиката изчислява общото количество на газови ресурси в региона на приблизително 210 трлн. куб.м, или около 70% от общото количество на страната.
Газовите запаси на „Новатек“ се оценяват на около 3,3 трлн. куб.м, посочва Джетвей.
„Вярваме, че Русия може да бъде четвъртият или дори третият по големина износител на втечнен газ в света“, споделя Карен Костаниян, анализатор към Bank of America Merrill Lynch в Москва.
Въпросните ресурси са ситуирани на повече от 5 хил. километра от ключовите пазари в Азия и на близо 4 хил. километра от европейските търговски хъбове, като този в Ротердам например.
„Новатек“ се нуждае от ниски температури за втечняване на природния газ (минус 59 градуса по Целзий). Това изисква специални технологии за строителство в зони с минусови температури, както и приспособяването на танкерите да плават в заледени води.
Районът на Арктика дава предимство на „Новатек“ заради целогодишните ниски температури, които съкращават производствените разходи.
Разходите за производство на съоръжението „Ямал“ възлизат на 0,1 долара за милион британски топлинни единици, докато в САЩ размерът на тези разходи достига 2,6 долара.
Потенциалът на „Новатек“ привлича международни инвеститори като Total и China National Petroleum Corp. Наличието на американски санкции, насочени към руското производство на енергия, не може да попречи на стартирането на проекта Arctic LNG 2, както и на дългосрочните планове за разширяване на производството на компанията.
През март Total сключи сделка за придобиване на 10-процентен дял от втория завод за втечнен газ на „Новатек“.
През изминалата седмица руското дружество подписа 15-годишни споразумения с Vitol SA и Repsol SA за доставка на 1 млн. тона втечнен газ годишно от Arctic LNG 2.
преди 5 години мдааа ... не може да се отрече , че сегашното ръководство на ККП се възползва максимално от свободния пазар :))) ... преди може би 10-на години гледах едно филмче по дискавъри , как се правят круизни кораби . немска корабостроителна фирма , семейна от не знам си колко поколения . собственика с дънки и риза наравно с другите в доковете , леко като за филм , но все пак вътре в доковете , пипа обяснява кое как се прави . от проектирането , до организацията на доставките и монажа , през изпитанията и предаването на собствеността . абе абсолютно наясно с всичко в неговата компания . някъде към края на филма , обясняваше , че това бясно изкупуване в отрасъла , говореше за корабостроителниците и доставчиците , от китайски държавни фирми трябва да бъде прекратено , ако иска държавата да остане с корабостроителници . идват и предлагат цена двойно и тройно над пазарните , като придобият собственост , изнасят целият инженерен архив и разработки , всичко в китай , другото което остане като недвижими имоти и машини разпродават на място и затварят ... казваше , че и на него са предлагали да купят компанията , но той отказвал , харесвало му да работи , и в момента имал пари да си позволи да не работи до края на живота и неговите деца също , но си му харесвала работата :)))аз мисля , че вече квото било-било , тренда се обърна , когато купиха Kuga :))) ... съмнявам се че вече някой ще им позволи такова безконтролно придобиване на технологично предимство . и то официално на политическо ниво щом се говори за ограничения , смятай ...аз лично , китайска техника и машини не бих си купил . гледал съм при колеги за какво иде реч , и като експлоатация и като документация и като сервиз когато ти се наложи :))) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години мдааа ... не може да се отрече , че сегашното ръководство на ККП се възползва максимално от свободния пазар :))) ... преди може би 10-на години гледах едно филмче по дискавъри , как се правят круизни кораби . немска корабостроителна фирма , семейна от не знам си колко поколения . собственика с дънки и риза наравно с другите в доковете , леко като за филм , но все пак вътре в доковете , пипа обяснява кое как се прави . от проектирането , до организацията на доставките и монажа , през изпитанията и предаването на собствеността . абе абсолютно наясно с всичко в неговата компания . някъде към края на филма , обясняваше , че това бясно изкупуване в отрасъла , говореше за корабостроителниците и доставчиците , от китайски държавни фирми трябва да бъде прекратено , ако иска държавата да остане с корабостроителници . идват и предлагат цена двойно и тройно над пазарните , като придобият собственост , изнасят целият инженерен архив и разработки , всичко в китай , другото което остане като недвижими имоти и машини разпродават на място и затварят ... казваше , че и на него са предлагали да купят компанията , но той отказвал , харесвало му да работи , и в момента имал пари да си позволи да не работи до края на живота и неговите деца също , но си му харесвала работата :)))аз мисля , че вече квото било-било , тренда се обърна , когато купиха Kuga :))) ... съмнявам се че вече някой ще им позволи такова безконтролно придобиване на технологично предимство . и то официално на политическо ниво щом се говори за ограничения , смятай ...аз лично , китайска техника и машини не бих си купил . гледал съм при колеги за какво иде реч , и като експлоатация и като документация и като сервиз когато ти се наложи :))) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А по темата - готиното на LNG е че пазара е спот , няма схемички , увъртаия и т.н. . Ако имаш количества и цена продаваш, ако увърташ - продава някой друг отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Уважаеми господин Ге.й , всичките ти дрънканици по темата се опровергават от едно единствено нещо ...виж Газпром има ли печалба. Е има дори в тези тежки времена за тях.......дръж си глупостите за себе си , полит мотивирани са и значи неверни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ми гледаме вече 15 години ..едни и исъщи мантри въртите. Опитвате се с политически аргументи да провалите печеливши бизнес начинания. Разбира се накрая се оказва че пазара е по-голям от алабализмите. Мога да се обзаложа с теб че и СП2 и Турски поток ще се завършат в срок и ще работят. Въпреки всичките ви вопли по темата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Уважаеми господин д,жендър, на срещата преди седмица Ердоган и путин не се договориха за цената на газа. Турция иска твърда цена(разбирай ниска) така както си е извоювал Китай. От 15 години знаеш ли колко пъти си извоюваха намаление на цените? Последната беше с 1 000 000 000$ за минало време. Не им дадоха разрешително за входна точка на втората тръба и руснаците клекнаха. Така че нещата не опират до това една държава да построи нещо, а да има някаква икономическа логика. Не може парите които вложим в смешния им поток да ни носят 1-1,5% печалба на година и вие да им се кланяте като на идол. Не е нормално. Всички знаем че докато държат руснаците на 40 000(преди данъци) рубли заплата износа на газ ще е супер стока. Никой нормален не е против руската газ, но само когато това не е средство за политически и икономически рекет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Да корабите на газ са бъдещето, поръчката на CMA CGM за 9 супер големи контейнеровоза с капацитет 22 000 teu задвижвани на газ, въпреки очакваната стагнация от свръх капацитет през следващите години, бяха първия признак за тази малка революция. Интересно е също така, че китайците от CSSC които строят корабите, много добре си подредиха инвестициите и взеха поделението на Wartsila за бавно оборотни двутактови двигатели използвани в най-големите корабите(бившите Sulzer), усвоиха и производството на най-технологичната част, а именно колянов вал за тези гигантски двигатели. С това вече окончателно се изравниха с Япония и Корея в сектора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години човек , тука си говорим за LNG , не за тръбите . и за СП2 не бъди сигурен толкова . виж този кратък анализ :https://***.thenewfederalist.eu/nord-stream-2-can-denmark-make-berlin-and-moscow-trembleа пък след това решение ... знам ли :https://emerging-europe.com/news/nord-stream-2-must-be-stopped-eu-parliament-says/турски поток го завършиха вече , физически :https://***.offshoreenergytoday.com/gazprom-completes-pipeline-system-for-turkstream-project/инженеринга не е техен , едни им правят тръбите , други им ги поставят , трети им менажират проекта , абе руски технологични чудеса :))) . откъдето и да ги погледнеш . а да ли проекта ще го бъде ? нещо май , май ...https://foreignpolicy.com/2019/03/12/russia-turkstream-oil-pipeline/живи и здрави ще видим ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Газовата връзка е построена вече , и дори има подписани доставки на такава газ за България. Проблема с тази газ е че няма ритмичност на доставките. Американците имат излишък на газ лятото и недостиг зимата. Съответно цената им пада лятото и се качва зимата. Ама на нас газ ни трябва повече зимата , тоест доставките от там ще са епизодични основно лятото. нещо като слънчевине панели......дава най-много ток когато най-не ти трябва - лятото пообед. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години На кой му пука за потребителите , важното е да се получават рублите в банковите сметки отговор Сигнализирай за неуместен коментар