IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сривът на цените на петрола - загуба за едни, печалба за други

Най-унищожителният петролен срив от поколение насам е довел до печалба за милиарди долара за танкерните компании

08:21 | 05.01.16 г. 18
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Най-унищожителният петролен срив от поколение насам е довел до неочаквана печалба за милиарди долара за собствениците на товарни кораби, коментира Bloomberg.

След като Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) изостави ограниченията на производството си в опит да спечели пазарен дял, корабите, които пренасят по около 2 млн. барела на ден при един свой курс, са търсени за превоз на суров петрол от Близкия изток до Азия и Северна Америка. Макар че цените на петрола се понижиха с около 35% през 2015 г., средната печалба на превозвачите е скочила до 67 366 долара на ден, най-високата от поне 2009 г., твърди Clarkson Plc, най-голямата брокерска компания на кораби в света.

„Съдбата е благосклонна към нас в момента“, казва Николас Цакос, главен изпълнителен директор на Tsakos Energy Navigation, в интервю за Bloomberg в Ню Йорк, добавяйки, че понижаващите се цени на петрола вероятно ще стимулират търсенето и товарите през следващата година.

Според прогнозите на анализаторите на бизнеса с танкери бумът на цените ще се запази по много от същите причини, поради които прогнозите за петрола са песимистични. ОПЕК не показва никакви признаци за промяна на пазарната си стратегия, а Иран представи планове за повишаване на износа си веднага след вдигане на икономическите санкции срещу страната. В същото време САЩ отмениха 40-годишните си ограничения на износа си.

Предвид факта, че наземните резерви са вече на рекордни нива, това може да означава, че повече барели в крайна сметка ще започнат да се съхраняват на корабите, което допълнително ще увеличи печалбата, казва Цакос.

Най-големите оператори на танкери, които управляват флотове от Европа са Euronav, базирана в Белгия, DHT Holdings, норвежката Frontline Management и Tsakos Energy в Гърция. Всички те отчитат ръст на цената на акциите си през тази година, докато повечето енергийните производители отбелязват спад.

„Печелим от предизвикателната среда в енергийния сектор в момента“, казва Свейн Харфейлд, съвместен главен изпълнителен директор на DHT. „Очакваме 2016 г. добре да ни се отплати“.

Цакос, чиято компания отчита ръст на цената на акциите от 4,3% на борсата в Ню Йорк тази година, казва, че повишението е трябвало да бъде дори по-високо предвид факта, че „основният бизнес се справя много добре“. Твърде често в съзнанието на инвеститорите танкерите се свързват с други услуги в петролната индустрия, казва той.

„Инвеститорите гледат на танкерите като петролна услуга, каквито всъщност сме“, казва Цакос. „Но мисля, че много малко я идентифицират като единствената петролна услуга, която е положително повлияна от понижаващите се цени на петрола. Надявам се, че това ще бъде признато през следващата година, а цените на акциите ни ще се придвижат в правилната посока“.

Макар че прогнозите са, че таксите ще паднат през 2016 г., корабите ще продължават да печелят по 46 400 долара на ден, втората най-добра година от 2009 г. насам, сочи медианната оценка на шест анализатори, анкетирани от Bloomberg, и данни на Clarkson. Печалбата на превозвачите ще нарасне над два пъти тази година, твърдят пък оценки на анализатори, събрани от Bloomberg. Допълнителните такси ще доведат до допълнителни приходи от над 5 млрд. долара, ако се приложат върху целия флот.

„Сценарий, при който цените на суровия петрол са ниски през цялата 2016 г., може да доведе до бум на печалбата на танкерите сравним с мащаба от 2007-8 г.“, казва Тим Смит, старши анализатор в Maritime Strategies International.

В същото време ниските цени на петрола служат за стимулиране на световното потребление на петрол, което нарасна с 1,8 млн. барела на ден през 2015 г., най-високото ниво от 5 години, твърди Международната енергийна агенция. Предвид факта, че 40% от световният суров петрол се пренася по море, това ще доведе до 1,4 млн. барела повече карго тази година, сочат данните на Clarkson.

Един от другите фактори, свързани с петролния срив е, че той понижи цените на горивата, което допълнително увеличи печалбата на танкерите. В началото на октомври печалбата на големите танкери е надминала 100 000 долара на ден за пръв път от 2008 г. насам, сочат данни на Bloomberg.

Компанията Frontline очаква таксите да бъдат „стабилни, подкрепени от високите доставки на петрол“, казва главният изпълнителен директор Робърт Маклауд.

„Това, което се отрази негативно на петролните пазари, повлия на пазара на танкерите“, коментира Джордж Лос, базиран в Ню Йорк анализатор за Charles R. Weber. „Виждаме тласък на пазара на танкери в следствие на доставките, което е за сметка на пазара на петрол“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 11 rate down comment 2
bgMan
преди 8 години
Гръцките корабособственици удариха кьоравото за 100 години напред.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 9
Атанасио
преди 8 години
Точно така - ''има нещо МНОГО ама МНОГО сбъркано в системата''и Пол Кругман и Лари Съмърс също го казват заобиколно ''стагнация от един век е допустима'' - http://bg.mondediplo.com/article1436.html ,и проф.Джефри Сакс също го казва - Днешният модел на растеж е по инерция и краткотрайният просперитет е купен с цената на огромни кризи в бъдеще. Той може да продължи още, но всичко ще завърши със сълзи - http://dnes.dir.bg/news/jefri-sax-12978498,и аз го обяснява с едно изречение - за да функционира сегашната световна финан.система с лихвите и т.н. доходност трябва постоянен растеж но това е невъзможно от което следва ,че кризата е системна и трябва нова ''система''ПОВЕЧЕ на стената на проф.д-р Боян Дуранкев - https://***.facebook.com/boyan.durankev/posts/1678735562404671Може да има и 10% растеж но това е временно трябва нова ''система''
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 9
Атанасио
преди 8 години
Трябва да кажа малко повече за себе си и под постинга ми - http://atanasio.blog.bg/drugi/2013/11/08/provokiran-sym-ot-filma-sviat-bez-neft-po-national-geographi.1202306по повод на коментар 2 на проф.д-р Боян Дуранкев ''Много точен анализ, поздравления!17.11.2013 15:31Има и мъдри български граждани!съм писал - Искам да помогна и 4-мата професори д-р Тотю Коев ,д-р Георги Бакалов ,д-р Дечко Свиленов и д-р Димитър Киров в ''Християнска етика'' са го написали добре - ''Евангелската мъдрост е по-различна от мъдростта на античната философия и старозаветната............''
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 8
Атанасио
преди 8 години
Ако искаш да се подложим на всякакви медицински изследвания включително и на ядрено магнитен резонанс за психопатии към 5 до 7 минута - http://***.youtube.com/watch?v=TWrqR_-04Uw за да видим кой е болният но може просто да си неук(***) В един момент хората започват да приемат злото за добро, вследствие на което започват да ненавиждат онези, които им сочат пътя към истината, наричайки ги луди и фанатици. Само че по този начин се изпълнява и едно пророчество отпреди 1600 г. на свети Антоний Велики, според което "хората в последните времена масово ще полудеят и когато видят някой нормален, ще кажат: "Този е луд, защото не е като нас" - http://***.standartnews.com/mneniya-komentar/savremieto_ni_prevrashta_v_umereni_antihristi-272853.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 17 rate down comment 1
mrynmryn
преди 8 години
Някъде навън хора с големи мрежи и упойващи стрели, те търсят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 12
Атанасио
преди 8 години
продълж.на коментар 1 Когато става въпрос за милиарди човешки живота мисля ,че мога и трябва да преповтарям и нещата се знаят в общи линии - http://***.greentech.bg/?p=21201 но доклада на ООН е грешен 50 трилиона са но до 2030год. тоест 6% от БВП и затова пиша от къде да дойдат тези 6% които се инвестират в точно определени неща за да се избегне петролната катастрофа и глобалното затопляне и ще има растеж - http://***.greentech.bg/archives/55447Парите може да дойдат и от държ.банка Елън Браун,Президент на Публичния Банков Институт(САЩ) добре обяснява - http://***.courtfool.info/bg_A_tale_of_two_monetary_systems.htmНО ПО-ДОБРЕ Е ЗАБРАНА НА ОФШОРКИ ,ДАНЪК ВЪРХУ ЛИХВИТЕ ,''ДАНЪК ТОБИН'' и т.н. регулации с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща за да се избегнат катастрофите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 14
Атанасио
преди 8 години
Трябва да се мисли 50-100год. напред тоест столетия напред и основният въпрос е за колко време имаме петрол ,газ ,въглища и т.н. ИЗЧЕПАЕМИ енерг.източници И съм обяснил за петрола - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1431029987175231Идеята ми е забрана на офшорки и т.н. регулации и данък лукс - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558за да се избегне и глоб.затопляне - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1494171174194445Световната комисия по икономика и климат също го констатират - http://***.greentech.bg/archives/55447
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още