Дерек Трейси е свикнал на доста неща, но скокът на цената на бензина през последната седмица изненадва и него. „Всяко лято сме свидетели на по-високи цени“, споделя предприемачът от Сан Франциско. „Но такова нещо никога не било“, казва той, цитиран от германския икономически ежедневник Handelsblatt.
Трейси кара служебен тежък пикап на Chevrolet, но сега иска да премине на по-икономичен модел. „Тогава може и да измина 20 мили с един галон“, надява се той. Ако сега натиска педала, без да се замисля особено, осемцилиндровият автомобил изминава с 1 галон едва 13 до 15 мили.
Подобно на Трейси днес страдат и други калифорнийци – заради цените на природния газ, които достигнаха рекордни нива. Според изчисленията на най-големия американски клуб за автомобилизъм AAA средната цена за щата в неделя достигна 4,66 долара за галон (3,79 литра) – рекорд за всички времена, а сега е с 85 цента над средната за страната цена. По този начин щатът на западното крайбрежие заменя в тази негативна класация предишните лидери Аляска и Хавай. Отделни бензиностанции в Лос Анджелис и Сан Франциско искат дори до 5,90 долара за галон.
Веригата на едро Costco временно затвори няколко големи бензиностанции, защото те не искат да купуват бензина на рекордните цени. След срива на производството в две големи рафинерии положението се изостри до такава степен, че петролните компании Exxon Mobil и Valeo намалиха енергийните доставки на своите клиенти през миналата седмица и стопираха продажбите на спот пазара. Това беше удар, особено за независимите бензиностанции, които се запасяват чрез този всекидневен пазар. Без бърза релаксация на ситуацията анализаторите очакват негативни ефекти върху началото на празничното пазаруване по Коледа. Повечето разходи за бензин след това ще бъдат компенсирани от най-много пътуващите в други области.
Комбинация от няколко фактора, като например срив в производството и затваряне на тръбопроводи, изостря вече сложната ситуация с доставките в най-гъсто населения американски щат. Към тях спадат строги правила за опазване на околната среда, които водят до продажба през лятото на много по-малко замърсяващ бензин, отколкото в останалата част на САЩ. Така недостигът на гориво трудно може да се компенсира чрез внос от други щати.
Спиране на тока в рафинерията на Exxon в Торънс миналата седмица доведе до намаляване на производството в продължение на няколко дни. От избухнал в началото на август пожар в Ричмънд една от най-големите рафинерии в страната работи на намален капацитет, а газопровод от южната към северната част на Калифорния трябваше да бъде затворен поради технически проблеми.
„Прекалено много фактори се събират наведнъж. Има много паническо изкупуване на пазара", заяви Патрик де Хаан от сайта за сравняване на цените на бензина Gasbuddy.com. Той очаква леко облекчаване на ситуацията, след като рафинериите отново заработят на пълен капацитет отново. Но това може да е заблуда. В момента се случва преобразуването към "зимен бензин" , който трябва да се продава след ноември. Делът на „летния бензин“ намалява, материалните запаси намаляват пропорционално.
Други анализатори са по-малко оптимистични: "Цената на бензина ще експлодира", каза Крис Фокнър, енергиен експерт в Breitling Oil and Gas, цитиран от Los Angeles Times. „Ако през следващите три дни няма някакво подобрение в ситуацията, цената може да мине границата от шест долара за галон". За пътуващите и предприемачи като Трейси това ще бъде лоша новина.
преди 12 години Спиране на тока в рафинерията на Exxon в Торънс миналата седмица------------------------------------------------------много съмнителна тая работа че знам един ел. техник там ... ха-ха-ха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много приказки се изприказваха за цени, криза, депресии, рецесии и прочие. Чудно защо се споменава само една от причините - финансовата спекула и надути балони. Ами свръхпроизводството на ниско качествени стоки, целящи засилване на потреблението/чупи - купи/. Отдавна фалираха сервизите/техника/, вече всичко повредено се заменя с ново. Е, хай технологии, висока производителност, изключваща все повече човешки труд, съчетана с демографски срив......на Марс ли ще продаваме.??Нов модел или рестарт??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Напълно сте прав, колега. Аз много обичам да гледам клипчета от началото на миналия век, когато надницата в заводите на Хенри Форд е била много висока - 5 долара на ден. Но пък една чисто нова кола е струвала 300 - 400 долара. Много са ми смешни примитивните технологии, с които се е работело тогава, но пък са произвеждали по 9 000 автомобила на ден. Представяш ли си от тогава до сега колко доларчета са отпечатани. Да не говорим, че през 1974-а един чисто нов Форд Мустанг е струвал две хиляди триста и петдесет долара. Значи излиза, че или ние постепенно забравяме как се произвежда, или проблемът е при финансистите. Но като гледам новите модели на автомобилите, маратонките, мебелите, електрониката - всичко говори за много висока производителност. Господа финансисти - топката е у вас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хаха! Евтин им бил бензина на янките! Я им вижте колко им е военният бюджет, за да им е толкова евтин бензина...! хахаха!А тази цена наистина за тях е секира! Имайте предвид, че през 2000 г. беше около $1.60/гал. И там се приема за голям късмет, ако работиш на по-малко от 50 км. от дома си, отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Даже икономическата логика говори обратното. Стоки които се произвеждат традиционно трябва да поевтиняват заради въвеждането на новите технологии и улесняването и автоматизирането на произвеждането и добиването. Във повечето други сфери и браншове цените падат точно заради това. Обаче алчонстта дори и икономическата теория не може да я бие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Така. Сега като им се вдигнат цените на горивата те ще "рефлектират" и върху всичко останало. След което всички ще решат, че "всичко се е вдигнало" и на никого няма да му хрумне в главата простичката мисъл, че единственото, което се е случило е, че е поевтинял долара. "Реалната икономика" е нещо доста консервативно. Нито технологиите за добив на петрол, нито местонаходищата, нито количествата, които се добиват са се изменили съществено през последните 30 или 40 години. Вярно е, че има някакви промени, но погледнато от чисто технологично такова покачване на цените на традиционни и произвеждани от дълго време стоки е невъзможно без обезценка на валутите. Говоря за неща като хляба, яйцата, сиренето и т. н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Точно така,ще ми се возят 1 човек в камион,ха сега камиончетата на *** и по един нормален автомобил като в Европа,скъп им бил-а ние какво да кажем,отмина ерата на разхищенията-всичко взе да свършва.Бъдещето е в колите с разумни размери-и сега се чудя защо произвеждат по големи коли от да речем нормален седан или купе,нещо с размера на Голф.За всички пълнички Хамериканци по един икономичен Смарт-така и ще станат по слабички! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години В САЩ няма акциз и естествено бензина им е двойно по евтин.Само, че забележете, че човек се оплаква как не може да си кара 8 цилиндровия пикап!!!Това е 4+ литров двигател - да им имам проблемите.Навсякъде говорят как американците все повече карали малки коли. А става дума за компактни коли(Ауди 4, БМВ 3, Мазда 6, Тойота авенсис) които никак не са малки, а просто не са огромни. И за техните разбирания двигател 2.2 е малък.Другото е, че там дизел почти не се кара - дори го няма по много от бензиностанциите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тъкмо и аз щях да им направя тази забележка - поне да не си личи като използват автоматични преводи. gas е бензин. А пропан бутана е LPG, а метана си е methane. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 4,66 долара за галон (1 галон= 3,79 литра)! Аз ли бъркам или това прави по 1,23 долара за литър. Ама че то това е 2 пъти по - евтино от бензина, който купуваме ние. И са оплакват американците.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар