Някога замислен като съветски конкурент на капиталистическия символ Детройт, руският автомобилостроителен център Толиати навлиза в икономическа депресия. Отнася го работническата класа, като работодателите използват заплахата от безработица, за да орязват или да не плащат заплати, когато си поискат, пише Джеймс Елингуърт в репортаж за Асошиейтед прес, цитиран от БТА.
Далеч от корените си през 1960 година като социалистическа визия за бъдещето, централен Толиати е осеян с магазини за евтини стоки, учреждения за бързи кредити (до заплата) и заложни къщи на фона на рецесия, която е засегнала автомобилния пазар.
Работниците от огромния завод на Лада казват, че са все по-отчаяни, но твърде много се страхуват да говорят публично заради опасността от отмъщение на мениджърите, както те го наричат.
"Хората се страхуват да кажат и дума", заяви работникът от производството и синдикален деец Наталия Йемшанова на профсъюзна среща в апартамент на един от членовете. "Не се сещам това да се е случвало преди. Може да плащат по-малко пари. Хората ще приемат всякаква заплата".
Йемшанова е предоставила на Асошиейтед прес фишове за заплати, показващи месечно заработване на 10 300 рубли (135 долара) за януари. Тя разказва, че нейната заплата е намалена наполовина, след като отказала да бъде трудоустроена като чистачка и твърдяла, че някои мениджъри в АвтоВАЗ, компанията собственик на завода за Лада, използват заплахата от безработица, за да принуждават работници - особено критикуващите ръководството - да приемат по-ниски заплати.
Фиш на името на брата на Йемшанова, който работи за същата компания, отчита 7800 рубли (100 долара) за януари.
До Йемшанова на срещата е седнала Анна Перова, която работи за АвтоВАЗ още от съветско време. Анна вдига дясната си ръка, за да покаже, че е загубила части от четири пръста през 2011 година - премазана, казва тя, от неизправна метална преса. Тя предупреждава за нарастване на промишлените злополуки на фона на ограничаване на бюджетите за поддръжка и обучение.
"Хората биват пращани в различни производствени звена, където не разбират какво става. Това се случи неотдавна. Една жена натисна бутон за проверка и ръката й бе напълно премазана", разказва Перова. Думите й обаче не могат да бъдат потвърдени от независим източник на AP.
АвтоВАЗ и Renault-Nissan, френско-японският съюз, който контролира АвтоВАЗ чрез холдингова компания, не са отговорили на запитванията за коментар по подозренията в орязване на заплати и промишлени злополуки.
Много от водещите работодатели в Толиати снабдяват завода, което означава, че "болестта" на автомобилния пазар инфектира и града като цяло. През 2015 година АвтоВАЗ загуби близо 1 милиард долара и пасивите му превишават активите, което кара Ernst & Young да предупреди за "материална несигурност, която може да хвърли значителни съмнения върху способността (на АвтоВАЗ) да продължи по този обезпокоителен начин на развитие".
Компанията е най-нашумелият случай на потъващ автомобилен пазар, на който продажбите спаднаха с над една трета миналата година и някои чуждестранни фирми, сред които и General Motors, се изтеглиха изцяло.
Заводът на Лада сега въвежда план за икономии, включващ свиване на щата. Преминаването към четиридневна седмица през февруари по същество означаваше намаляване на заплатите на всички с 20%, отгоре на безпричинното орязване, което работниците твърдят, че понасят.
Президентът Владимир Путин и премиерът Дмитрий Медведев показаха подкрепа за сектора с поредица от заводски посещения и обещаха държавна помощ, макар цифрите да не са ясни.
При контролирането на АвтоВАЗ от Renault и Nissan имаше импулс за модернизиране на серията Лада с нови модели, базирани от дизайн на Renault, но това означаваше внос на части и допълнителна конкуренция за мрежата от доставчици от съветско време в града.
АвтоВАЗагрегат - компанията, която прави интериора на автомобилите на АвтоВАЗ, но е отделна собственост - спря производство миналата година и сега е в процедура по фалит, оставяйки без работа над 2000 души. Главният изпълнителен директор Виктор Козлов бе арестуван по подозрение в данъчна измама.
Елена Селиверстова, която работи за АвтоВАЗагрегат от 25 години, е показала на AP документи, сочещи постоянно нарастване на дела неизплатени месечни заплати от юли с кулминация през януари, когато тя не е получила нищичко от заработените близо 23 000 рубли (300 долара) - пари, които й трябват, за да помага на възрастната си майка.
"Знаете ли, това е пълна катастрофа", казва тя през сълзи. Само благодарение на финансовата подкрепа от сина й не са й спрели тока посред зима.
Механикът Андрей Доброхотов казва, че от юни не е получавал никакви пари от АвтоВАЗ, което принудило семейството му да разчита на евтини храни като ечемик. И той, и Селиверстова са си търсили нова работа, но не са намерили, АвтоВАЗ задържал техни документи, изисквани по закон при регистриране на нова месторабота.
Над 1000 души протестираха срещу фалита на АвтоВАЗагрегат на площад в Толиати през ноември, настоявайки за неизплатените заплати в демонстрация, организирана от местни комунисти. Селиверстова, която също е участвала, се съмнява, че подобни действия на работниците могат да доведат до изплащане на заплатите или до подкрепа от градските власти. Самите те са под натиск заради по-ниските приходи от данъци от автомобилостроенето.
Руското законодателство е нечестно спрямо работниците, оплаква се тя.
Макар руската конституция да гарантира правото на стачка, на практика процесът на организиране на протест е силно бюрократичен, включвайки многобройна документация, която лесно може да бъде обявена за невалидна от официални лица или съдилищата. Много компании освен това се договарят да признават само така наречените официални синдикати, обвързани с ръководството или местните власти.
преди 8 години хубаво ползваш ирония, но не на точното място :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години безработицата в развития САЩ е под 6 %, което няма как да предизвика ниски доходи !!!! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Просто, така мисля, и ми е писнало от *** ..много са събрахте..БЕЗПЛАТНО ГИ МРАЗЯ :), А ТИ КАК СИ И КАКЪВ СИ ??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Много разбирачи. Детройт фалира поради големи заплати. В този град профсъюзите и работниците имаха договорка да не се започва работа ако предлаганата заплата е по-ниска мисля от 7 000$(беше различна за всеки квартал, но висока). Естествено автопроизводителите се изнесоха от града. В Русия кризата е с падналото потребление. Това е следствие ОЛП от 11% на ЦБ, който води до 15-20% годишна лихва на търговските банки. Това е резултат от спряното външно финансиране. Което се случва, защото Русия не си знае мястото в съвременния свят. Ще го научи, като го изгладува. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А ти , откачалко , знаеш ли колко е месечния наем на едно работническо семейство в Италия ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Аман от манипулативни статии - ясно че трябва да се плюе по Русия ама не се ли усещате че поняга прекалено подценявате читателите си - Голяма част от статиите са на ниво Жълт труд. И ако през голямата локва овцете зобат тоя снакс тук поне трябва малко повече да се постараете.Като изключим това че статията е пълна измислица и съм сигурен че за 100 долара в Толиати и чистачките не работят - Тия поне още са на работа - Що не напишете в Детройт как е без да има икономическа блокада.Ами зле е хиляди са безработните от авто сектора, общината фалира а цели квратали са безлюдни и със заковани прозорци и къщите се продават за по $10 000 сега отворих да проверя какви са цените на имотите в Толиати ама там под 20 000 долара почти не видях отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ами те взимали по 135 долара месечно, бре некадърник червен!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Сигурно е трудно , Фиат също преживя трудни моменти и се изнесе от Италия...Само че за трудностите на работниците в Италия , Гърция не дай боже америка , Инвестора няма да ни информира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар