IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Смущенията в пристанищата осветлиха по-големите проблеми в световната икономика

Прекъсванията във веригата на доставки не са единствено отговорни за проблемите с намирането на работна ръка в някои сектори

11:06 | 19.10.21 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Пристанището в Лос Анджелис работи денонощно. <em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Пристанището в Лос Анджелис работи денонощно. Снимка: Bloomberg

Знам, че чувате много за нещо, наречено „вериги за доставки“, каза президентът на САЩ Джо Байдън наскоро в реч, обяснявайки на американците защо техните маратонки, тостери, велосипеди и спални мебели стигат толкова бавно до тях тия дни, пише Рана Форухар за Financial Times.

Изключително необичайно е лидерът на свободния свят да прекарва толкова много време в обяснения пред обществеността относно логистиката и веригите на стойността. Но това е необичаен момент, в който смущенията във веригата на доставки и свиването на работната сила доведоха до задръстване на товарните пристанища със седмици или дори месеци не само в САЩ, но и във Великобритания, Европа и много други места по света.

Голяма част от това се дължи на пандемията от ковид, разбира се, и асинхронните национални цикли на възстановяване, които доведоха до несъответствие между търсенето и предлагането на различни продукти. Тези цикли в крайна сметка би трябвало да се изгладят с отслабването на вируса. Но смущенията в пристанищата осветлиха по-големите проблеми в световната икономика, от несъответствието между уменията и предлаганите работни места до прекомерната зависимост от Китай като доставчик на всякакви важни стоки.

Задръстването на пристанищата в Лос Анджелис и Лонг Бийч бързо се превърна в основен политически въпрос в САЩ, като се има предвид, че през тях минава 40% от целия внос на товари в страната. Но много хора си вадят погрешните изводи - че не могат да се намерят докери поради правителствените парични помощи, които демотивираха хоратя да работят, или че се връщаме към десетилетие на стагфлация, или че търговският пейзаж в крайна сметка ще изглежда или като 90-те години на свободния пазар или 30-те на протекционизма. Съмнявам се, че нещо от това ще се окаже вярно, като има няколко различни, по-добри уроци, които трябва да се извлекат от настоящите проблеми.

Първо, прекъсванията във веригата на доставки не са единствено отговорни за проблемите с намирането на работна ръка в някои сектори. Технологичните промени и изборът на политики също изиграха роля. Пристанищните работници и шофьорите на камиони, например, бяха в недостиг в САЩ много преди ковида, отчасти защото много програми за обучение бяха прекратени през последните години и хората страняха от тези позиции, след като дълго бяха предупреждавани, че автоматизацията и автономните коли ще ги заменят.

Въпреки по-бавното, отколкото се очакваше, разпространение на автономните превозни средства, хората са прави да мислят, че работните им места ще бъдат засегнати от технологиите. Много тежка физическа работа беше заменена от машини и роботи през последните години и много друга тепърва предстои да пострада. Икономическите и политическите последици от пандемията само подхранват тенденцията. Вижте италианските винопроизводители, които вече не могат да намерят имигранти, които да работят лозята им, и купуват машини за бране на грозде, или френските фермери, инвестиращи в агро-ботове за прибиране на реколтата. Но и квалифицираната работа не е защитена от автоматизацията, след като страните и компаниите, засегнати от пандемията, търсят начини да спестят разходи.

Последна актуализация: 13:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 3 години
единственото нещо което усещам е вонята на руска сволаччч
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 6
ing5rov
преди 3 години
"аз съм доволен от зеления преход... само дето е много бавен!" ....ше го усетиш , не му е влязла главата още ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 0
bgMan
преди 3 години
Зависи от производството. Нали затова е зеленият преход - за да няма мсъсни производства и да се смекчи максимално вредата срещу природата. Това колко скъпо излиза е друга тема.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
Вредните емисии ще са по-малко, но вместо един завод да трови хората в Китай, ще ги трови тук или някъде другаде из Източна Европа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 5
khao
преди 3 години
аз съм доволен от зеления преход... само дето е много бавен!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
bgMan
преди 3 години
Точно в .ru нета самите руснаци са най-недоволни от нескопосаните бюрократични опити да се наложат недоносчетата Байкал и Елбрус. Разпъват на кръст Рогозин и Роскосмос и всички опити на правителството на Кремъл да наложи собствен руски софтуер вместо всякакъв чужд. Както и опитите на правителството да ограничи свободата в интернет до такава степен, че да няма никаква връзка с другият свят. Обаче в исторически план всеки е губел, когато се е борил против свободата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 4
дядя Вова
преди 3 години
Zelka 00 - повече от доволни са! Виж в рунета. Елементарно е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 2
bgMan
преди 3 години
То и от зеленият преход никой не е доволен но това не те спира да пишеш манипулации всеки ден по 100 пъти .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 8
zelka007
преди 3 години
рассияните му викат "импортозамещение" ... виж дали са доволни ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 2
bgMan
преди 3 години
Време е да се връщаме във времената, когато се стремяхме да произвеждаме колкото се може повече неща сами. Така нуждата от доставки ще намалее и ще има по-малко вредни емисии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още