Въпреки че електрификацията на транспортния сектор е тема, която остава силно обсъждана предимно в страните от Западна Европа, през 2020 г. тази тенденция започва да се променя, навлизайки и в останалите части на Стария континент. Проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) показва, че само седем от всички страни в Европейския съюз (ЕС) не предлагат субсидии при закупуване на електрическо превозно средство, в това число и България. Дори държави от Източна и Югоизточна Европа като Полша, Хърватия, Румъния и Словакия, вече предоставят щедри държавни помощи.
Румъния – 11 250 евро
В съседна Румъния властите отпускат 10 000 евро помощ при покупка на чист електромобил и 4250 евро помощ за плъгин хибрид с емисии под 50 грама въглероден диоксид на км. Допълнително са предвидени до 1250 евро, ако бъде предаден стар автомобил за преработка.
Гърция – 6500 евро
От тази година гръцкото правителство на Кириакос Мицотакис връща на купувача до 15% от покупната цена за електромобил, в размер до 5500 евро, и допълнително предлага по 1000 евро за върната за претопяване кола. За таксиметровите автомобили на ток субсидията е до 8 000 евро, плюс 2500 евро за бракувано старо превозно средство.
Полша – 20 200 евро
Правителството субсидира покупката на чисти електромобили, но само с цена до 125 000 злоти (28 000 евро), като субсидията е до 37 500 злоти (8 400 eвро). Далеч по-голяма субсидия - до 20 200 евро - се предлага на купувачите на автомобили с водородни горивни клетки.
Словакия – 8000 евро
В централноевропейската държава, която има много силно развита автомобилна индустрия, правителството предоставя 8000 евро при покупка на чист електромобил и 5000 евро при покупка на плъгин хибрид.
Унгария – 7350 евро
Правителството на премиера Виктор Орбан отпуска по 7350 евро помощ за покупка на чист електромобил, стига цената му да не е над 32 000 евро. Ако колата струва между 32 000 и 44 000 евро, помощта се намалява до 1500 евро, а ако е по-скъпа, субсидия не се отпуска.
За да видите какви са държавните субсидии в останалите европейски страни, прочетете цялата публикация на сайта на Automedia.
преди 4 години Тя България сигурно е на последно място в ЕС по грижа за благосъстоянието на гражданите си и защита на частната собственост. Аз не съм чул някъде другаде в ЕС да има такава организирана престъпна група с участието на главната прокуратура+политици+Шиши, чрез която да се крадат и присвояват успешни бизнес предприятия.Така и не чух дали някъде в ЕС в разгара на пандемия обявена от правителство отпускаха единствено кредити на гражданите си. Това стана единствено България-Мутреландия. Но пък видях с очите си какви парични помощи раздадоха другите страни от ЕС на гражданите си. ....Вие тук за субсидиите за електромобилите се чудите защо ги няма. Няма и да ги има докато политиците+олигарсите ни са долни алчни крадливи мафиотии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ама най-ного ме "кефят" полските кpeтеноидни дегeнеpaти и aлkoxoлици с техните 20 Б субсидии. Да караш електромобил в държава, която добива 80% от токът си от въглища, то е все едно да караш автомобил на въглища, в пъти по-зле от бензинова кола, пък ако ще да е 40-годишна Жигулка - а не съвременна кола с отличен катализатор от паладийчец.С една дума - кажи му: "поляк" и не го обиждай повече. Няма други такива *** на света просто. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Дайте 10 000 евро за покупка на електромобил, да видим след година-две колко стотин хиляди електромобила ще бъдат продадени по документи. Сигурно и форд мустанга ще излезе електромобил, понеже има електрически двигатели за прозорците и чистачките. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години И защо да има? Аз не желая да плащам с данъците си на някакво турбогъзе, да си купува електробричка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар