Няма друго място по света, където разрастващата се криза във Volkswagen AG (VW) да се чувства по-остро, от германския град Волфсбург, където се намира централата на концерна, пише Bloomberg.
Тук, на около 160 км на запад от Берлин, VW финансира местния университет, управлява най-големия музей и притежава местния футболен клуб, който играе срещу някои от най-големите отбори в Шампионската лига.
„Ако трябва да се визуализира трафикът, който влиза и излиза от града, той би изглеждал като неговия пулс, а сърцето му е заводът на VW“, коментира таксиметровият шофьор Карстен Раабе. “Без VW този град и целият регион ще умрат. Ще станем Детройт на Европа“, коментира той. (Детройт обяви най-големия общински фалит в САЩ през 2013 г.)
Повече от седем десетилетия след като нацистите издигнаха Волфсбург от нищото, за да произвеждат оригиналната „народна кола“, днес за VW работят около 72 хил. души в град с население от 125 хил. Годишните продажби на компанията са нараснали четирикратно през последните две десетилетия до 202 млрд. евро. Бумът помогна да се намали безработицата до 4,9%, доста под средното равнище в национален мащаб.
Дори основната туристическа атракция в града е заслуга на VW: тематичният парк Autostadt с площ 28 хектара беше завършен през 2000 г. и е на стойност около 400 млн. евро. Да не забравяме и брандираните наденички с марката VW – 7,8 млн. от тях се произвеждат годишно във Волфсбург и се продават в страната.
Във вторник в дървена таверна в близост до централната гара шестима мъже разгорещено обсъждат признанието на VW, че е измамила за вредните емисии от автомобилите си на тестовете в САЩ, предизвиквайки разследване, което изтри около 25 млрд. евро от пазарната капитализация на компанията.
„Черен понеделник за VW“ гласи челната страница на местния вестник пред тях. Мъжете обсъждат в детайли колко големи ще бъдат глобите, колко работни места могат да бъдат съкратени и каква е ролята на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн.
„Развитието на Volkswagen влияе на нашия град по много специален начин“, казва кметът Клаус Мор, чийто офис се намира на улица „Фердинанд Порше“. „В интерес на града се надявам нещата са оправят бързо и изцяло.”
Натискът върху автомобилния производител се засилва. Разследването в САЩ се разшири, а VW отдели 6,5 млрд. евро за покриване на евентуални щети. Правителството на Германия планира да изпрати специален екип, който да разследва случая във Волфсбург. Регулатори от Франция, Южна Корея и Италия също изразиха намерения да разследват случая.
Дори и на футболния терен VW губи. Футболният клуб на компанията VfL Wolfsburg загуби с 5-1 от Байерн Мюнхен във вторник.
Хората по улиците изглеждат притеснени и се надяват кризата да отмине. Трима мъже и две жени, запитани за скандала в различни райони на града, отказват учтиво да коментират с усмивка: “Работя за VW.”
преди 9 години Ама овнешки... хаха... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години VW са най-добрия концерн и правят едни от най-качествените коли в света тва, че Американците са решили да ги боднат немците за 100 тен път не значи, че произвеждат *** като Детройт или, че хората ше спрат да купуват коли от VW и ше минат на Американски каруци в Европа ...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар