Когато чешкият евродепутат Мирослав Узки изпраща своя проект за новата директива за шума на новите автомобили, той пропуска един важен детайл: името на оригиналния автор е съхранено във файла. Което нямаше да е толкова лошо, ако последният не работеше за производителя на автомобили Porsche.
Така Брюксел се обогати с още един лобистки скандал - и директивата за шума на автомобилите вероятно няма да бъде въобще гласувана. Защото за компромисното предложение на Узки, което касае ограниченията за максимално допустимото ниво на шума на нови автомобили, трябваше в сряда да гласува комисията по околна среда на Европейския парламент.
Трябваше да гласува, ако в документа не се съдържаше това име. В свойствата на документа, където всъщност трябваше да пише „Узки, Мирослав“, пише "Герхард, Ханс-Мартин, Porsche AG", разказва в свой материал германският всекидневник Handelsblatt.
Инженерът Ханс-Мартин Герхард се счита за експерт по акустиката и работи в Центъра за развойна дейност на базирания в Цуфенхаузен производител на автомобили Porsche. А неговите продукти не се славят точно с това, че са тихи. Това се знае и от Узки, самият който преди време си е купил модела Porsche Panamera.
Porsche си е наела „автор под наем“ от политиката, възмущава се организацията Deutsche Umwelthilfe. И друга неправителствена екологична организация - Transport&Environment, която всъщност е открила името на Герхард във файла, смята, че компромисното предложение „е неправомерно повлияно от автомобилната индустрия“.
Производителят на спортни автомобили отхвърля обвиненията. „Документът не е бил иницииран от Porsche", казва говорител на компанията. За появата на името на Ханс-Мартин Герхард във файла концернът представя различно обяснение: инженерът се е ангажирал като експерт към Международната организация на производителите на автомобили (OICA). Там е работил като експерт в работна група за намаляване на шума. Документът е бил изготвен от OICA, а не от името на Porsche AG.
Мирослав Узки, който е изпратил документа, има друга версия. „Презентацията на PowerPoint, която използвах за формулиране на предложението, първоначално е създадена от Porsche и затова носи подписа му", каза Узки. Той бил използвал таблицата на Porsche само като шаблон, за да попълни своите стойности. А те били твърде "далече" от това, което биха желали Porsche.
Но предложенията на депутата са всичко друго, но не и амбициозни, а също така съдържат няколко специални правила за спортните автомобили. Високомоторизирани превозни средства могат да причиняват с три децибела повече шум, отколкото конвенционалните автомобили. И на превозни средства с по-широки гуми, като модела Panamera, който си е купил Узки, се предоставят повече децибели за шум.
„Предложението не само ще намали съществуващите стандарти, но също така и ще забави графика за въвеждането на нови правила", казва Нина Реншоу от организацията за околната среда Transport&Environment.
В резултат комисията по околна среда отложи гласуването, насрочено за сряда, докато не се изясни произходът на предложението. Членът на парламентарната комисия Холгер Крамер признава, че парламентаристите са зависими от външни експертни становища. „Дори и природозащитните групи не действат като пазители на обективното лобиране", казва Крамер. Случаят обаче е „огромен скандал". "Най-добре би било комисията напълно да оттегли предложението си“.
Тогава съдбовният мейл на Узки би върнал директивата за шума в начална фаза. Дори и това би било успех за автомобилното лоби, пише в заключение Handelsblatt.
преди 12 години Браво. Нека повече такива регулации пропадат в канавката. Всеки ден стават все по-безумни, и е очевидно, че предложенията са от лобистки характер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар