Мярката с горивата
„Инфлацията е следствие от високо потребителско търсене и за да има успокояване политиката трябва да е в посока задържане на потреблението. Със сваляне на цените то се насърчава, което е точно обратното на това, което трябва да направим“, посочи той.
Финансистът е убеден, че тази политика е много трудна за следене и контрол като администриране. Войнов изрази опасения, че не е ясно как ще се контролира това ограничение от 50 литра. „Излиза, че всяка бензиностанция трябва да има база данни, в противен случай всеки може да вземе 50 литра по няколко пъти“, смята той. Войнов подчерта, че такава мярка едва ли ще повлияе на положението на групите с ниски доходи, а по-скоро ще облагодетелства хора с високи доходи, които пътуват редовно.
Целта на протестите
Що се отнася до протестите на превозвачите, Юлиан Войнов смята, че исканията им са неоснователни и вижда по-скоро политическа мотивация зад тях. Той обърна внимание и на ситуацията с качеството на пътната мрежа и намеренията на управляващите да повишат тол таксите.
„Никъде в Европа няма толкова ниски тол такси, а тежкотоварните камиони най-много рушат пътищата и е логично те да плащат най-много. Тол таксите, които трябваше да важат още преди години, особено за тежкотоварните превозни средства, бяха намалени, а някои пътища бяха освободени. В резултат основният трафик се премести на второкласните пътища, където няма тол такси, и те станаха непроходими и в момента буквално се унищожават, защото не са пригодени за такива товари“, заяви той.
Финансистът отбелязва, че очакваните приходи от тол такси са възлизали на 1,5 милиарда лева, но вместо това те са едва една трета от приходите за винетки, което означава, че не работят.
Пътят към еврозоната
Войнов коментира и скептичните настроения относно предстоящото влизане на България в еврозоната и определи аргументите за евентуално вдигане на цените и намаляване на доходите като „лозунги плашила“ и „най-обикновена пропаганда от среди, които не искат България да се развива и да има европейско бъдеще“.
„Освен че сме задължени да влезем в еврозоната по договор, това е и цивилизационен избор. Влизането в еврозоната поставя държавите там на друго ниво и води до по-голяма взаимообвързаност между тях, включително с уеднаквяване на техните бизнес цикли, с единна парична и икономическа политика. Това е един клуб, който с мощта на своите икономики може да постига много по-лесно договорености“, отбеляза финансистът.
Като пример Войнов посочи опита на държави като Латвия, Литва и Естония, където инфлацията е траяла съвсем кратко време след влизането им в еврозоната. Той добави, че в момента светът се намира в изключителна икономическа ситуация, но това не е следствие от проблеми, свързани с еврозоната. „Инфлационния цикъл започна още миналата година, когато Русия предизвика скок в цените на енергийните източници чрез намаляване на предлаганите количества, тъй като явно още тогава се е готвила за война“, смята той.
Ще стигнат ли 1,5 милиарда лева от държавата като антиинфлационни мерки? Влошават ли се параметрите на новия държавен дълг? Какви са икономическите ефекти от войната?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.
преди 2 години nikoi ne moje da spre gorata da se razlistva tova e kapitalizama отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Този икономист е глупав, моля не пишете повече статии свързани с него. Първо инфлацията не идва от високото търсене в България, твърде малка държава сме, сигурно влизаме в статистическата грешка на европейското потребление на горива. Второ, не се сеща че ограничението от 50 литра на човек не е за да спира хората да отидат на следващата бензиностанция и да заредят още 50 литра, а да спира някой да отиде с цистерна и да източи бензиностанцията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години начи хора без автомобили да дотират с данъците си хората с автомобили ........ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години мутрата го започна това... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Напоследък всеки "бизнес" иска държавата да го дотира. Ами да задраскаме тези 32 години неудачен експеримент с "капитализма" и пълна национализация!Да видите как някои преуспели "бизнесмени" станат отново партийни секретари :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Всичко това е вярно, и го разбирам. Само коментирах че реално цената дори след дотация от 50 стотинки, пак ще бъде по-висока с 50 стотинки от преди. Което не виждам как ще насърчи потребление. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Трябва да се улесни вноса, намалят изискванията пред петролните фирми, а не да се дотира. Джиповете харчат много повече от 10/100 дизел, но хората не му обръщаха внимание защото цените бяха относително ниски. Моят семеен ван харчи 5/100 дизел , но само ако аз я карам леко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Както е казал колегата, когато дотираш една стока или услуга, това означава, че цената става по-ниска за народа и фирмите, т.е. потреблението е повече отколкото би било на пазарни принципи. И така държавата плаща едни грешни пари, че да може някоя кифла или някой тромав лолю да се сюркат в дъртия си 10-годишен дизел дето кълта по 10л/100км. нафта. Като се замисли човек, така дори ще се стимулират хората да купуват по-икономични и незамърсяващи автомобили, защото последните години всички все в джипове искат да се возят, ама те гултат доста гориво. И после ние да ги дотираме? Що за малоумие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години абсолютно, никакви субсидии! Стига тивенеи изпълнения и загробване на държавата! Целта на субсидите е съвсем друга! отговор Сигнализирай за неуместен коментар