IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В ЕС обезщетението за болки и страдания е между 5-25 хил. евро, а в България - 118 хил. лв.

Цената на ГО не се определя на политическо ниво, а се формира на база статистика и математически изчисления, напомнят от браншовата организация

16:15 | 05.11.18 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Средното обезщетение за болки и страдания на лице в Европа се движи в диапазона между 5 и 25 хил. евро. В България за 2017 г. то е в размер на 118 хил. лв. на лице, като е трайна тенденцията за нарастване на размера през последните 5 години. Това показва анализ на Асоциацията на застрахователите в България, цитиран по време на пресконференция в София днес.

Проблем според бранша е, че тези високи обезщетения не достигат в пълния си размер до наследниците. По официална информация от КФН значителна част, в някои случаи до 50-80% от присъдените обезщетения, отиват за такси и хонорари на малка група адвокати“, твърдят от АБЗ.
 
Според бранша щетимостта и особено смъртността в резултат на ПТП също е основен фактор, който пряко влияе на цената на застраховката ГО. И тук сравнението с Европа е особено показателно – 49 са смъртните случаи на 1 млн. население средно за Европа за 2017, при 96 за България.
 
Тази ситуация оказва огромен натиск върху застрахователната индустрия. Размерът на допълнителните обезщетения, които трябва да се изплатят само за покриване на претенции по минали събития на новите правоимащи да е между 800 милиона и 1,3 милиарда лева, ако се запази сегашния размер на присъжданите обезщетения, категорични са от АБЗ.

Проблемът е, че подобни средства могат да бъдат осигурени само чрез драстично увеличение на цената.

Без законодателни промени задължителната застраховка за автомобилистите – „Гражданска отговорност”, трябва да струва около 1000 лв. Това обявиха още от Асоциацията на застрахователите.
 
До патовата ситуация се стигна, след като с решение на ВКС от 21 юли тази година чувствително се разшири кръгът лица, имащи право на обезщетение за смърт на близък в случай на смърт при пътно-транспортно произшествие, като се включват дори и такива без роднински връзки. 

Според бранша това решение има тежки социални последици, изразени в драстично увеличаване на цената на най-масовата застраховка. На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, като се има предвид, че броят на полиците в момента е 3 053 317.

В края на миналата седмица промени в Кодекса на застраховането бяха внесени от председателя на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова. В момента кодекса чака да бъде приет на второ четене от депутатите. Предложените изменения слагат таван на неимуществените обезщетения, които застрахователите могат да изплащат на близки на загинали при катастрофа. По-конкретно Менда Стоянова предлага да се създаде нов член, който предвижда съпрузите, децата и родителите да получават до 20 хил. лв. еднократно обезщетение за претърпени неимуществени вреди за смъртта на свой близък. Същата сума се предвижда и за лица, които живеят на семейни начала с починалия, за осиновители и осиновени деца.

Брат или сестра може да получат до 15 хил. лв., а до 5 хил. лв.  – по изключение други лица, които са създали емоционални отношения с починалия по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело до смъртта.

Заради широкия обществен отзвук премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната група на партията да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.

Тук съвсем ясно трябва да се каже също, че въпросните промени не се прокарват „през задния вход“ на парламента, каквито обвинения циркулират в общественото пространство от различни експерти и засегнати групи. От АБЗ от повече от година настояват за промени в методиката, по която се определя цената на полицата по ГО, а конкретният казус с решението на ВКС е факт от това лято. Проблемът беше поставен съвсем ясно и по време на обсъждането на промените в Кодекса за застраховането на първо четене преди около месец. Така че в този смисъл, внесените от Стоянова промени са очаквани, конкретните предложения за тавани обаче са съвсем отделна тема.

Причината за негативното въздействие на решението на ВКС е, че то отваря врати за завеждане на множество нови претенции от лица, които не са имали досега право да претендират за обезщетение, обясни Светла Несторова, председател на управителния съвет на АБЗ. Тя цитира данни от Софийски градски съд за юли и август 2018 г., според които близо 1/5 от заведените дела са именно от този кръг лица. В допълнение твърденията, че размерът на обезщетенията за новия кръг лица ще бъде по-нисък и ще трябва доказване на емоционална близост, не отговарят на вече оформящата се съдебна практика, добави тя. Последните съдебни решения определят обезщетения на новите правоимащи, близки до старите.

„Наред с непредвидимо високия и лавинообразно нарастващ брой на лицата, претендиращи за обезщетения, самият среден размер на обезщетенията за „болки и страдания“ е изключително висок в сравнение с присъжданите в Европа и в сравнение с присъжданите такива в България при други случаи, например при смърт в вследствие на медицинска грешка (размерът е законоволимитиран между 30 хил. – 90 хил. лв. за всички наследници).  Обезщетението за неимуществени вреди „болки и страдания“ е само една част от обезщението, предвидено по закон в случай на смърт при ПТП. В „общото“ обезщетение се включва и това за имуществени вреди (загуба на доход, издръжка на деца, медицински разходи и т.н.)“, каза още Несторова.

Според АБЗ стъпката в правилната посока е въвеждането на ясни правила при определяне на обезщетенията.  Наложително е да започне работа по дългосрочно решение, а именно разработване на методика, която да дава ясни и обективни критерии, по които правоимащите лица да получат заплащане на обезщетения за имуществени вреди. Комбинацията от лимитиране на обезщетението за неимуществени вреди при смърт на пострадалото лице и въвеждане на измерими критерии за имуществените вреди (напр. издръжка в съответствие с дохода на пострадалото лице) ще позволи справедливо обезщетяване на правоимащите лица без да се засягат необосновано интересите на застрахованите.

Междувременно обаче е наложително в Кодекса за застраховането да се въведат еднократни и фиксирани размери на обезщетенията във връзка с неимуществените вреди на увредените лица, изразяващи се в морални болки и страдания, в резултат от смъртта на близък при пътнотранспортно произшествие. Тези фиксирани обезщетения следва да са съобразени с европейската практика и със стандарта на живот в България. Освен това, наличието на законово определени лимити  ще защити наследниците от посредническия произвол, който на практика ги лишава от обезщетения към момента.

Светла Несторова призова и за експертен дебат по време на гласуването на промените в кодекса от парламента. Тя припомни, че цената на ГО не се определя на политическо ниво, а се формира на база статистика и математически изчисления. „Тя е функция от смъртността, щетимостта, съдебните практики, калкулацията на застрахователите и тарифите, които те правят. Всяко следващо съдебно решение променя статистиката. Затова е важно да има законодателна предвидимост, която да овладее този процес. Всеки месец застрахователят прави резерви, в следващите 6 месеца има икалендарно приключване на годината. Резервите отразяват най-добрите ни очаквания, не може да си позволим да висим във въздуха“, каза още председятелят на АБЗ.

Проблемите с обезщетенията при смърт не са само проблем на застрахователното право, а на правото изобщо. Голяма част от тези дела стигат до нас след като вече са решени, уточни тя. По думите ѝ големият въпрос е, че като общество сме изправени пред избор – дали да оставим ситуацията с високите обезщетения за неимуществени вреди без промяна, като платим за това с високи (непосилни) цени за ГО или да се въведе ясен ред и предвидимост чрез методика, да се въведат ограничения в размера на обезщетенията за неимуществени вреди „болки и страдания“, да се засили дела на обезщетенията за имуществените вреди и в резултат да имаме  цени на ГО,  отговарящи на жизнения стандарт на българите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 15 rate down comment 0
крас
преди 6 години
Сочат европейската застраховане , пропускайки малката "подробност" че в Европа се ЗАСТРАХОВА ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , А НЕ НА АВТОМОБИЛА КАКТО Е У НАС!!Защо застрахователите РАЗПРЕДЕЛЯТ ПОРАВНО ПРЕМИЯТА МУЖДУ ВОДАЧИ УБИЙЦИ И ДОБРОСЪВЕСТНИ ТАКИВА?!!ЗАЩО НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ПРИЛАГАТ СИСТЕМАТА БОНУС - МАЛУС, която превантивно възпира водача от ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ, и последващи ги ПТП -та с фатален край ??!!ЗАЩО ВИНАГИ СОЧАТ САМО ЕДНАТА СТРАНА НА СТАВАЩОТО В ЕВРОПА , НО НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ПРИЛОЖАТ ЕВРОПЕЙСКОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО ?!!!Отговора е простичък - ЗОЩОТО МИСЛЕНЕТО ИМ Е НА ДЕГРАДИРАЛИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ФУНКЦИОНЕРИ СЪЗДАЛИ СВОЙ ЧАСТЕН КАПИТАЛИЗЪМ !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 2
крас
преди 6 години
ПРОБЛЕМА Е , че се застрахова ОТГОВОРНОСТТА НА АВТОМОБИЛА, А НЕ НА ВОДАЧА КАКТО Е ПО ЦЯЛ СВЯТ. Нашите АНДРЕШКОВЦИ , добре осъзнават ИДИОТИЗМА ДА ЗАСТРАХОВАШ ОТГОВОРНОСТ на предмет какъвто е автомобила , който няма нищо общо с ВИНОВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ВОДАЧА. ПРАВЯТ ГО ЗАЩОТО СЪБРАНИТЕ ПРЕМИИ ОТ АВТОМОБИЛИ СА ПОВЕЧЕ ОТКОЛКОТО ТЕЗИ ПРИ ЗАСТРАХОВКА НА ВОДАЧА.По този начин ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ си осигуряват по висока ПРЕМИЙНА ЧАСТ!!С поправката слаг ТАВАН НА РАЗХОДНАТА ЧАСТ отиваща за изплащане на обещетения!!ИЗОБЩО НЕ ГИ ИНТЕРЕСУВА ТОВА , ЧЕ ДОБРОСЪВЕСТНИТЕ ВОДАЧИ ПЛАЩАТ СЪЩАТА ПРЕМИЯ КАКВАТО И УБИЙЦИТЕ ПО ПЪТИЩАТА!!!Да ме извинят но с това АНДРЕШКОВСКО МИСЛЕНЕ не се правят реформи нито в ЗАСТРАХОВАНЕ , нито в ПЕНСИОННА и ЗДРАВНА СИСТЕМИ!!ВРЕМЕ Е ТЕЗИ НЕГОДНИ ЗА НИЩО ЗАКОНОТВОРЦИ ДА ОВАКАНТЯТ БАНКИТЕ, КОИТО И БЕЗ ТОВА СТОЯТ ПРАЗНИ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ. ВРЕМЕ Е И ИМ СЕ ПОЛАГА !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 26 rate down comment 1
крас
преди 6 години
ЕДВА ЛИ ИМА В СВЕТА ПО СБЪРКАНА СИСТЕМА НА ЗАСТРАХОВАНЕТО ОТ НАШАТА!!!Не е ли време тези "експерти" да влезат в час с европейското законодателство където се ЗАСТРАХОВА ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА , а не НА АВТОМОБИЛА КАКТО Е У НАС !!!КАКВА ОТГОВОРНОСТ може да има един АВТОМОБИЛ за настъпване на ПТП произлезло от виновното поведение на ВОДАЧА ????!!!!!!!!ВРЕМЕ Е ГРАЖДАНСКАТА ОТГОВОРНОСТ ДА СЕ ПРАВИ НА ВОДАЧА , А НЕ НА АВТОМОБИЛА !!При подобна промяна се дава възможност да се прецизира отговорноста на ВСЕКИ ВОДАЧ в зависимост от поведението му на пътя. ВОДАЧИ С НАРУШЕНИЯ и допуснали ПТП ще плащат по високи премии, за разлика от ДОБРОСЪВЕСТНИТЕ !!Това дава възможност да се въведе и системата БОНУС - МАЛУС , която е превенция за НАМАЛЯНЕ НЕ САМО НА НАРУШЕНИЯТА , НО И НА ПРОИЗШЕСТВИЯТА!!!!Нима това не се осъзнава от ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ??ОСЪЗНАВА СЕ РАЗБИРА СЕ , НО ПРИ ТЯХ Е НАЛИЦЕ ЖЕЛАНИЕТО ЗА ПО ГОЛЯМА СЪБИРАЕМОСТ , която се постига със застраховане ОТГОВОРНОСТТА НА АВТОМОБИЛА , а не на ВОДАЧА !!ПРЕМИИТЕ ПРИ ЗАСТРАХОВАНЕ НА АВТОМОБИЛА са повече , отколкото ако се застрахова ВОДАЧА!!!!Сега асоциацията на ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ пледира да се сложи и таван на риска , до който носи отговорността!!С ТОЗИ ЛОБИЗЪМ И ПРОСТОТИИ СЪТВОРЕНИ ОТ РАЗНИ МОЗЪЦИ КАТО МЕНДА И ПОДОБИЕ сме стигнали до такива перверзии като описаната , която е един останал от времето на СОЦА принцип на КОЛЕКТИВНАТА ОТГОВОРНОСТ прилаган не само в застраховането , но и в ЗДРАВНАТА И ПЕНСИОННА СИСТЕМИ ИЗГРАЖДАЩИ СЕ ВЪРХУ ПРИНЦИПА НА СОЛИДАРНОСТТА !!С ТОВА ДЕГРАДИРАЛО МИСЛЕНЕ Я ДОКАРАХМЕ ДО ТАМ , ЧЕ ЖИВЕЕМ В УСЛОВИЯТА НА ДИВ КАПИТАЛИЗЪМ ПРИЛАГАЙКИ ОСТАРЕЛИ СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ ПРИНЦИПИ НА КОЛЕКТИВИЗМА !! СБЪРКАНИ И НЕКОМПЕТЕНТНИ ЗАКОНОТВОРЦИ И НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 1
OB4AR
преди 6 години
А какви материални обезщетения плащат? Например при смърт на 40 годишен?А идиотщината със съпричастност - трябвало да предвиди че *** ще мине на червено.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 2
majnata
преди 6 години
Може , при заплати от 2-3 000 евро ... ами при 800 леА кво праим ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още