IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо новите данъци за автомобилите няма да намалят вноса на стари возила?

Общинските съвети трябва да определят основата на данъка, съветва Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили

13:16 | 19.10.18 г. 11
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Собствениците на по-нови автомобили ще бъдат по-ощетени от поправките в закона, въвеждащи по-голям данък за по-старите автомобили. Това мнение изрази по БНР Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.

Според него с новоприетите поправки няма да бъде постигната целта за ограничаване на старите возила.

По думите му ще има повишение, „но на фона на основата, върху която ще се увеличи, говорим ефективно за увеличение между 6 и 20 лева".

Христов посочи, че е правилно общинските съвети да определят основата на данъка.

"За определен клас автомобили тя варира от 54 стотинки до 1,62 лева, което е 1,20 разлика и ако в един град основата се определя на 60 ст., в другия може да е 1,60 лв., и тук се получава много голяма разлика", подчерта той.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили изрази опасения, че „при автомобилите, които се стремим да ограничим, едва ли ще има някаква промяна“.

"За автомобилите от 15 до 20 години базата, която определя общинския съвет, се умножава по едно. Доколкото разбирам, няма да има промяна, защото умножаваме по едно. В същото време при автомобилите до пет години умножаваме по 2,3. Няма мотив и логика защо отново по-новите автомобили ще плащат по-голям данък при положение, че заявяваме цел да ограничаваме старите автомобили", категоричен е Христов.

Експертът предупреди водачите да погледнат талоните на автомобилите си за означена еврокатегория или липсваща такава, заместена от звездички.

"Ако има звездички, с извинение, пак гледаме небето. Ще ни таксуват като автомобил, който няма еврокатегория. И, за да се докаже еврокатегорията, трябва да се отиде до официалния представител. Те ще ви издадат удостоверение за еврокатегорията, но там се заплаща минимум 50,60,80 лева и става така, че се обезсмисля това, което обясняват нашите народни представители – отстъпки еврокатегория. Именно тези, за съжаление, които са с по-старите автомобили, те ще бъдат засегнати от това, защото не се вписва еврокатегорията", заяви Христо Христов.

Той цитира и данни на Пътна полиция, според които около 60% от автопарка у нас се състои от стари автомобили над 15 години, което е изключително висок процент.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили прогнозира, че броят на старите автомобили у нас до края на 2020 г. ще се увеличи поне със 150 хиляди, а страната ни ще бъде автоморгата на Европа.

"България ще бъде автоморгата на Европа, може би на света, поради две причини – данъчното облагане на превозните средства и екотаксата. Докато не се промени данъчното облагане и не отпадне екотаксата, ние ще бъдем автоморга, защото екотаксата е един билет за баня. Плащаш и замърсяваш колкото искаш", емоционално коментира Христов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:43 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 0 rate down comment 0
verimg
преди 6 години
Това става като някаква мода вече с тия нови/стари коли. Моят автомеханик ми сподели, че новите 'екологични' Евро незнам си колко коли харчат 300 гр. масло на 1000 км по каталог. Интересно моят 18-годишен премиум модел не пипва маслото от смяна до смяна. Е - къде отива това масло при тая евро 17 категория. За мен е ясно - издишваме го като бачкатори от асфалтова база. Цял свят гръмна с манипулациите на ВАГ групата и пак се навива старата латерна - стари, неекологични автомобили. Всичко е до поддръжка на конкретния автомобил, не до възраст. Съжалявам за вносителите на автомобили, опитващи се да зарибят и набутат максимално масовката преди да дрънне поредната криза, съжалявам, но българинът е всякакъв, но не и глупав..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 0
panther
преди 6 години
Ако правителството мислеше наистина за екологията, щеше да се погрижи да има достъпен, качествен и редовен обществен транспорт в градовете, най-засегнати от екологични проблеми. Може да се мисли дори за БЕЗПЛАТЕН обществен транспорт, както е в Талин примерно.Съъщо така първото което трябва д ас енаправи е да се спрат от движение колите които са в супер лошо състояние на двигателя и на шасито, ама там е пълна анархия.Българския народ не е глупав. Българския народ не се подвежда по разни малоумщини с които се медиите са опитват да му промият гкавата, за разлика от някои хора тук.Според някои хора тук - "по-екологично" е за 25 години да смениш 5 коли, заедно с всичките ресурси, които ще отидат за производството им, вместо да си караш 1 кола и да си я поддържаш, само защото по-телевизията казали така. You must be some special kind of stupid.Отделно България няма автомобилна индустрия, така че това означава средства за 5 нови коли - напуснали България и отишли да забогатяват нечия чужда индустрия.И последно - дори и броя нови автомобили да с еувеличи рязко, силно се съмнявам ефента върху екологията да е сериозен.Някой някъде чел ли е сериозно изследване какъв процент от замърсяването се държи на колите?Специално в София огромна част от замурсяавнето е от битово отопление и разлката в качеството на въздуха сима и лято се вижда - вече има достатъчно статистически данни.Ама защо да мислим или да гледаме данни, като може да повтаряме каквото кажат *** политици и да си мислим че сме много умни?И последно - бума на дизелите през последните 20 години в Европа беше пак следствие на *** политики (политици и еколози) и разни плямпала дето повтаряха какво са чули без да мислят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 4
Спящият бик
преди 6 години
Ако правителството мислеше наистина за екологията, щеше да забрани вноса на по-стари от 10 г. автомобили и щеше да предложи субсидия за покупка на нов автомобил. Но то пет пари не дава за въздуха и екологията, напротив - колкото повече трошки, толкова повече данъци в хазната. А данъците, нали знаете - сега ние ги разпределяме!...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 18 rate down comment 1
neverland
преди 6 години
Е сега, зависи не е баш така.1. По принцип, при равни други условия новият автомобил излиза по-скъпо от 15-годишен такъв, не само като цена, но и като подръжка. Каскота, данъци, задължително трябва да се правят мин 25 к/год, че иначе ще ни се смеят защо сме я взели, задължително трябва да се прави по някое кафе в Букурещ или Солун, че иначе ще ни се смеят хората, за какво иначе ни е нова...така че новият автомобил си има доста съпътстващи разходи.2. Не мисля, че автомобилът е някаква специална вещ, която задължително по неписани правила божии трябва да ти е нова. По добре хората да имат вкъщи ремонтирана ел. и вик инсталация, жилищата им да са енергоефективни, уредите им да са енергоефективни. Тези неща мисля, че е по-важно да се държи да са по-нови, а не автомобила, с чиито модел и марка се опитваме да се таргетираме в обществото към каста се числим.3. Когато беше бумът, се накупиха много нови превозни следства(служебни и лични) в бг. Като удари кризата започнаха "ако до преди някоя години нашенските комплексари вместо да си купуват нови автомобили, ги бяха завъртели парите в работни места, производство, щеше да е по полезно.4. Новите автомобили не раздвижват икономиката и държавата няма интерес хората да си вкарват парите в подобни вещи.5. Делът на ПТП-та и загинали в резултат на това, че са карали стари или неизправни автомобили е статистически незначим. Загинали и пострадали има не защото някоя стара кошница е дефектирала посред нищото, а защото се кара с превишена скорост и се изпреварва неправилно, затова.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 0
khao
преди 6 години
обаче теб те активират предимно като готвят нова кражба от населението, през другото време мълчиш като бит пеерассс ... интересно нещо е това мениджмънта на интернет *** ... малко офф топик коментар!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 12 rate down comment 1
khao
преди 6 години
Българите масово предпочитат нови коли! Но ако промяната (чипа) се случи, твоя вожд Тиквуний ще е първия дето ще бъде изгонен, ама надали. Мутрата бавно но сигурно затрива държавата ... знаеш ли още кво ще се случи заради него, от нова година вече няма да се осигурявам на макса !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 9
s3
преди 6 години
Ами кое не искал нова кола? Ами българите масово предпочитат втора ръка, както си казал дори и ти самия си в тази категория. Така че до чипа е въпроса, когато матриала си промени манталитета, тогава може да намалеят старите коли, а дотогава ще кретаме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 4
khao
преди 6 години
ти така го измисли все едно си съветник на тиквата ... що не дигнеш и цената на тока и водата в тоя ред на мисли ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 18 rate down comment 2
khao
преди 6 години
защото не се прави така, кой не иска да кара нова кола ? Някой да е правил анализ аджеба дали хората карат стари коли заради ниския данък ? Никой не е правил, нали ?даже предполагам че ефекта ще обратен, колите ще стават по стари и издръжката им по скъпа... резултата е че някои ще пестят от качествена храна заради старата си трошка, а крайния ефект по влошено здраве на българина.Аз лично не съм с по нова кола не защото не мога да си го позволя, ами щото старата ми създава по малко грижи. не ми дреме от лошия път, не ми дреме че може да ми е откраднат, не ми дреме че утре някой ще е одраска или ще счупи нещо... или на кратко, знам че полицията няма да защити моята собственост, за това не искам да имам скъпа собственост.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 24
s3
преди 6 години
Докато не се промени манталитета на българина, няма начин да се промени и положението с автопарка. Ето че при постоянен ръст вече 10г., при всичката стабилност и ръст на доходите, хората не могат да се отучат от старите навици и все още купуват автомобили втора ръка, вместо да предпочетат разумния избор и да вземат нов автомобил. Чипът е сгрешен на народа. Както казва Бойко, материалът е лош.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още