Старите автомобили ще бъдат облагани с по-висок данък с въвеждането на имуществен и екологичен компонент. Това решиха депутатите с приети на първо четене промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се изменя Законът за местните данъци и такси и редица други данъчни закони.
Депутатите одобриха въвеждане на нов компонент при налога за старите коли. Занапред ще се отчита и екологичен компонент заедно със сегашния имуществен /мощност и година на производство/. Той отчита екологичната категория на колата. Така по-старите автомобили с евросертификати под 3 ще имат утежнения в данъка за сметка на по-новите с евро 5 и 6, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова, предава БТА.
Стъпката според нея е доста умерена и налогът ще скочи с не повече от 20-30 на сто.
“Като се има предвид, че по принцип тези коли са с по-ниско облагане, крайната сума няма да натежи много върху бюджета на собствениците на автомобили", обори Стоянова обвинението на левицата, че с тази промяна хората ще обеднеят още повече. По думите йѝ мярката е най-вече срещу замърсяването на въздуха и ще ограничи превръщането ни "във втора употреба пазар за старите коли на Европа".
Без данъчно облекчение за основно жилище и пълен размер на данъка за всички жилища на данъчно задълженото лице, когато повече от едно жилище е декларирано като основно, одобриха още депутатите.
Досега за основно жилище се ползваше облекчение 50% от данъка.
„Всеки, който е декларирал повече от едно основно жилище, просто е заобикалял закона”, обясни логиката председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова. С промяната се дава и възможност на общините да си потърсят парите от тези, които досега са се опитвали да бягат от закона. Основно жилище е това, където живее семейството, не може да имаш три или пет основни жилища, досега това се случваше, отбеляза Стоянова.
По отношение на данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания се предлага ползването и от двамата родители, когато доходите им не позволяват да се прилагат от единия родител. Целта е да се даде възможност на семействата с по-ниски доходи да прилагат пълния размер на облекчението, пише в мотивите си вносителят - Министерският съвет. Посочените промени ще важат още за тази година.
За самоосигуряващите се лица се предлага подаването на годишната данъчна декларация, както и на всички други справки, да става само по електронен път. Промените ще се прилагат за годишната данъчна декларация и съответно за справките, за които задължението за подаване възниква след 31 декември 2019 г.
Повишава се стойността на необлагаемите награди от 30 на 100 лв. от игри, състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител. Те ще се облагат с окончателен данък вместо с данък върху годишната данъчна основа.
С поправки в Закон за акцизите и данъчните складове се залага заплащане на пълното задължение за акциз при надвишаване на годишното допустимо производство от 200 000 хектолитра бира от лице с удостоверение за независима малка пивоварна. Разширява се и обхватът на обектите, в които ще се извършва търговия с тютюневи изделия, като се включват всички обекти, в които се зареждат моторни превозни средства, независимо какъв вид горива продават.
Предвиждат се и изменения по отношение на задължението за предоставяне на обезпечение за данъчно задължените лица, които през текущия данъчен период извършват доставки на течни горива над 25 000 лв. Отпада изискването размерът на обезпечението да не може да бъде по-малък от 50 000 лв.
В Закон за митниците отпада задължението митничарите, с изключение на заемащите технически длъжности, два пъти да декларират своето имотно състояние - веднъж пред директора на Агенция "Митници" и втори - в декларацията по закона за противодействие на корупцията.
Въвежда се праг от 10 000 евро при осъществяване на доставки на далекосъобщителни услуги, на услуги за радио и телевизионно излъчване и на услуги, извършвани по електронен път, по които получатели са данъчно незадължени лица.
Депутатите решиха посредничество при международно осиновяване по Семейния кодекс да бъде освободена доставка.
Парламентът реши още да бъде закрит Централният регистър на юридическите лица с нестопанска цел, а към Агенцията по вписванията да бъде създаден регистър на юридическите лица с нестопанска цел.
преди 6 години ми ше хоите пеш и толкова или кат маннгустите с екологични возила -> каруца с конь ..... тъкмо ше намалеят недвижимите имоти паркирани на детските площадки, щот не мое тричленно дете да се вози в 5 коли от които в две да спат котките нощем ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Aко на 5-годишна кола и е премахнат катализатора, щото скъпо да се смени дефектния с нов - дали е по-чиста от 20-годипен дъргел с катализатор?Ето ти класически БГ-момент. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години автомобИлЕтЕ са два вида : подържани и неподържани . по принцип почти еднакво хвърлят гадости - дизела само дето в градско е по-мръсен заради постоянно тръгване - спиране . едните хвърлят една гадост повече , другите друга гадост повече . колкото по-нов е толкова по икономичен , съответно по-малко гадости хвърля . колкото по-стар толкова по-стара технология ползва . така че да има утежнение в данъка за годините е резонно . колкото по-голям двигател - разбирай кубатура , толкова повече горИ съответно повече хвърля гадости , съответно резонно е да има утежнение в данъка за кубатурата . в момента на пазара е пълно с автомобили по 3-4000 лева на по 12-13 години със сравнително нови технологично двигатели , разбирай по-чисти спрямо дърляци на по 15-20 години . никъде никой не казва , че всеки трябва да има кола на всяка цена :))) . ако един здрав прав мъж не може да спести 3000 лева за 2 години (това са 125лв на месец) ... за какво ни е :))) . то една кола която се кара всеки ден месечния разход е около 350-500лв минимум ... без ремонтите . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Много трудно да се сетиш как - нали всяка година една кола има технически преглед, на който се измерват изгорелите газове... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Видими резултати ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Трябва да има някакъв вид облекчение за автомобилите на газ, но не се сещам как практически може да стане. Във всички случаи според мен дизеловите автомобили трябва да се ударят с по-високи данъци от бензиновите и газовите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години щом ще говорим общи приказки да попитам, ами ако е на газ, който е в пъти по чист от дизел и бензин, но предимно се слага по 15-20 годишни коли ? ...Ко прайме ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Малко е това. Трябва да е ,колкото струва дадената кола- над 15 години ,толкова да бъде и годишния данък .Да видим кой ще държи кола над 14 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години до 5Кой ОБИЧА да кара трошка. Кажи един човек. Сигурно хората обичат да ходят и в мизерните държавни болници? Слез на земята и излез извън големия град. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Като нямаш пари, използваш градския транспорт или велосипед. Излиза много по-евтино от поддръжката на какъвто и да е автомобил. Това не е жизненоважна стока за повечето хора, а сравнението с храна е нелепо.Ако караш замърсяваща кола, имаш принос към влошаването на общественото здраве, съответно му дължиш обезщетение за причинената вреда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар