Владислав Горанов е възпитаник на Математическата гимназия "Гео Милев", Плевен. В периода 1994 - 1999 г. завършва Стопанската академия „Димитър Апостолов Ценов" - Свищов, специалност „Икономика", Магистър по счетоводство и контрол.
От 1998 до 2001 г. е специалист Извънбюджетни сметки и фондове, експерт и директор на дирекция „Финансова политика" към Министерство на земеделието, горите и аграрната реформа. През 2001 г. заема длъжността главен експерт в дирекция „Финансиране на държавни органи, програми и осигурителни фондове" към Министерството на финансите. От 2001 до 2009 г. е началник на отдел „Социални разходи" към Министерството на финансите, Управление на публичните финанси.
От август 2009 г. до април 2013 г. заема поста на заместник-министър на финансите. Народен представител в 42-то Народно събрание, което напуска по собствено желание през месец февруари 2014 година. След това Горанов е назначен за изпълнителен директор и член на управителния съвет на Общинска банка.
От ноември 2014 г. до януари 2017 г. е министър на финансите на България.
С Горанов разговаряме за стремежа на страната да влезе в ERM-II и еврозоната, за реформите във валутната зона, данъците...
Г-н министър, в началото на годината обявихте, че България ще подаде заявка за членство в ERM II - така наречената "чакалня" на еврозоната - до края на българското председателство в ЕС. Ще бъде ли спазен този срок?
- Няма причина да не бъде спазен. Ние сме в много интензивна комуникация с Европейската централна банка и Европейската комисия. Нашето разбиране е, че отговаряме на всички числови критерии и няма причина да отлагаме повече подобно решение. Още повече, че има и консенсус в обществото. На заседание на Икономическия и социален съвет, в който са представени всички бизнес организации и синдикати, категорично бе заявена позиция, че те очакват от централната банка и от правителството решителни действия в тази посока.
В разговор с Die Welt казахте, че влизането на България в еврозоната може само да я укрепи. Страната от години покрива основните критерии за членство. Реалната конвергенция на доходите ли е последното останало препятствие? Латвия влезе в ERM II с най-близки до българските нива на доходите, но е факт, че това стана в доста по-различна икономическа и геополитическа среда...
- Аз не мисля, че обстоятелствата, при които влязоха балтийските държави, са били по-благоприятни от ситуацията в момента. Рисковете пред европейската икономика са значително по-ниски, а степента на възстановяването ѝ е доста по-добра от времето, когато за последен път се разшири еврозоната.
Спорът дали една държава конвергира по-добре вътре или извън еврозоната, е малко като спора за кокошката и яйцето. Ако се погледне чисто статистически, може да се установи, че държавите извън еврозоната конвергират по-бързо от държавите вътре в нея. По мое мнение влизането на България в ERM II ще даде повече доверие в българската икономика и ще намали до минимум калкулираните политически рискове от страна на инвеститорите. И в този смисъл ще носи само позитиви.
Не намирам основание в аргументите на някои, че, видите ли, ние ще донесем някакви рискове за конкурентоспособността на българската икономика с присъединяването на лева към ERM II, или някакви други рискове по отношение на самата еврозона. Ние сме част от един успешен проект, наречен валутен борд, вече повече от 21 години, така че на практика сме членове на еврозоната - имайки ограниченията, но нямайки предимствата на пълното членство. Така че продължавам да смятам - и съм го заявявал многократно и на ЕЦБ, и на мои колеги финансови министри от еврозоната - че разширяването е полезно и за старите държави, и за онези, които се стремят да влязат в нея. Разбира се, спазвайки установените правила за членство в ERM II.
Канцлерът Меркел подкрепи българските амбиции за ERM II при посещението си в София. В същото време някои високопоставени фигури в германските финансови среди му се противопоставиха. Как си обяснявате това разминаване?
- Не знам кои германски финансови среди визирате, но ERM II е колективно решение на държавите в него и на Европейската централна банка, като последната има решаващ глас в този процес. В този смисъл най-важната задача е да докажем на ЕЦБ, че българската държава напълно отговаря на описаните критерии. Оттам нататък това, което трябва да се направи допълнително - като реформи или като настройване на финансовата ни система за пълноправно членство в еврозоната - ние сме готови да го свършим.
Опитът за неравнопоставено отношение и поставяне на предварителни условия към България за подобно членство, не е в съответствие с един от основните принципи в договора за функциониране на Европейския съюз: за еднакво третиране на държавите членки. И ние не можем да приемем за честна позицията на този, който казва: изпълнявате критериите, но нямате място в ERM II и еврозоната. Ние сме поели ангажимент за членство в нея още при присъединяването си към Европейския съюз, и това е въпрос само на време и изпълнение на критериите. А нашето разбиране е, че тези критерии са изпълнени.
Членството в еврозоната автоматично води със себе си и членство в банковия съюз. В същото време неговите конкретни очертания все още са обект на ожесточени спорове между различните държави. Какви предимства и рискове крие евентуалното членство в него за България? Как гледате на предложенията за Единна схема за гарантиране на депозитите например - не само като финансов министър, но и като действащ председател на Еcofin, съвета на европейските финансови министри?
- След кризата в Гърция и в други южни държави, някои от водещите икономики в ЕС поставят въпроса, че първо трябва да се постигне надежден механизъм за намаляване на рисковете във финансовия и в банковия съюз, и след това да се говори за споделяне на рисковете, каквото например представлява единната схема за гарантиране на депозитите Която между другото е наистина добра инициатива и рано или късно трябва да се намери консенсус за нейното прилагане.
Това е фундаментален спор. Някои държави от севера претендират, че южните членки си позволяват по-разхлабена финансова и икономическа политика, а това влияе върху общата европейска валута и създава допълнителни рискове.
Сигурен съм, че големите държави, най-вече Германия, Франция и Италия, ще намерят консенсус в това отношение и очаквам в близко бъдеще - разбирайте следващите няколко месеца до една година - да се намерим компромис за завършване на банковия съюз чрез механизмите за намаляване и споделяне на рисковете.
Нещата се забавиха доста заради трудната политическа обстановка в Германия през последните шест месеца. За щастие те имат вече стабилно правителство. Ситуацията в Италия добавя известна несигурност, но се надявам и там да се намери решение.
Чуха се гласове, че България може да се присъедини към банковия съюз още преди членството в еврозоната, чрез т. нар. механизъм на „близко сътрудничество“ (close cooperation). Не би ли поставило обаче това страната в неравностойно положение - отстъпвайки доста правомощия към единния европейски надзор, но продължавайки да носи цялата отговорност за местния банков сектор и да поема всички тежести при евентуални проблеми в сектора?
- Нито една държава досега не е участвала в т. нар. "близко сътрудничество". В този смисъл ние, заедно с централната банка, разглеждаме присъединяването към банковия съюз и към еврозоната като два успоредни и едновременно протичащи процеса. Предпочитаме - а и така е записано в договора за функциониране на ЕС - тези процеси да протичат едновременно. Затова и гледаме с недоверие на едно решение да бъдем ангажирани първо с присъединяване към банковия съюз - което между другото може да стане само по наша молба - преди приемането в ERM II. Готови сме да поемем ангажимент след присъединяването на лева към ERM II и преди влизането в еврозоната, да влезем в банковия съюз. Но за нас това са процеси, които трябва да завършат едновременно.
За обикновените хора приемането на еврото е свързано най-вече с риска от спекулативно увеличаване на цените, от което в миналото се оплакваха страни като Гърция или Италия. Реален ли е този риск? И какви биха били непосредствените и най-бързо почувствани ползи от еврото за българите?
- Страховете се насаждат от хора, които не разполагат с достатъчно информация, или които имат интерес държавата да не е в силна позиция. Колкото и странно да звучи, има такива хора, които се изказват по темата. Опитът на последните присъединили се към еврозоната страни показва, че тези страхове са пресилени и такива инфлационни процеси не се забелязват. Ние планираме скоро да организираме една конференция по темата в София, на която да поканим партийни лидери, експерти, и да обсъдим ползите и рисковете от пълноправното членство на еврозоната. Но със сигурност примерите от ранните години на създаването ѝ са без покритие в последните години. Механизмите за контрол върху спекулативно увеличаване на инфлацията, които са приложени в Словакия или в балтийските държави, работят успешно.
А предимствата са безспорни. Първо, повишаване на доверието в българската икономика. Премахване на всички ограничения, свързани с управлението на активите на Българската народна банка. Намаляване със сигурност на лихвените равнища за бизнеса и населението заради достъпа до ликвидност, който ЕЦБ осигурява. Вероятно веднага след присъединяването към ERM II оценката на кредитните агенции за конкурентността на нашата икономика ще бъде повишена... Така че аз убедено вярвам, че от членството в еврозоната България и българското общество ще извлекат само предимства. Така смятат и работодателите, и синдикатите, а и повечето парламентарно представени партии. Може би дори всички.
Ако си представим степените на интеграция в Европейския съюз, ние се намираме на практика в преддверието, само с членството в него. Отсъствието ни от Шенген и от еврозоната може да се приеме за непълноценно членство. Можем да ги разглеждаме като три концентрични кръга, от които еврозоната е най-вътрешният. Ние още сме в най-външния.
Банките и пенсионните фондове могат да играят съществена роля при насърчаване на икономическия растеж - според това кого и как са склонни да кредитират или как инвестират акумулираните си средства. Според вас всички банки в България ли подкрепят различните отрасли и фирмите от различни региони? Забелязвате ли предпочитания или избягване на определени сектори и клиенти?
- Ако говорим само за пенсионните фондове - тъй като банките имат доста по-голяма свобода на опериране - законодателят още при реформата в края на 90-те години заложи един консервативен модел на управление на активите, с отделни инвестиционни ограничения. Тяхната цел е, от една страна, да дадат възможност да се генерира някаква капиталова доходност, но от друга, да не допускат твърде рисково инвестиране, което да постави собствеността на вложителите под риск.
Смятам, че сегашният модел е добре балансиран между доходността и защитата интереса на вложителите. Още повече, че в годините след кризата възможностите за генериране на някаква спекулативна доходност са сравнително ограничени.
Прокрадват се тези дали не може този ресурс, който е спестен, да се впрегне в някакви публични инвестиции.
Бързият отговор е "не". Защото това би означавало дефицитно финансиране и увеличаване на държавния дълг. Нашата концепция е, че трябва да се стремим към неутрално бюджетно салдо. Ако се налага да се финансира бюджетният дефицит, държавата може при благоприятни условия да го направи на международните пазари - показахме го през 2015 и 2016. Не е работа на правителството да намира инвестиционни решения за институционалните инвеститори.
преди 6 години Идеята за Еврото по принцип е много хубава! Но дори при равни условия, може да се спори за въвеждането му, по отношение на идентичността, историчността и др. фактори. А какво да кажем за нашите условия? Съкратен, орязан бюджет, който е покрил всички коефиценти не означава изпълнени критерии! Липсата на свобода на дееспособност за младите, стимули за бизнеса и сигурност, от държавата са основни проблеми, отдалечаващи ни от зоната. Ниският стандарт на живот, засегнат във вторатата част на статията, също не може да бъде пропуснат. Така, че влизането не бива да бъде самоцел, а условията за това трябва да бъдат реални а не шаблонни цели. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това че ще има дълга опашка от мераклий за лапане е по-вече от сигурно. Друг е въпроса дали от ЕЦБ, познавайки чудесно нашите *** а и имайки горчив гръцки опит, дали изобщо ще им го позволят?... аз мисля че контролът ще е безпрецедентен, за което предварително им благодаря! И ако тая дълга опашка от *** не успее да лапне нищо, тогава същите ще ревнат вкупом да излизаме от ЕЗ. По това ще се ориентираме чудесно: ако си мълчат доволно, значи 10 млрд изгоряха, но ако реват неистово да бягаме от ?, значи контролът е солиден и българинът може да си отдъхне...а може би е прекалено хубавко за да е истина...е нека поне да си помечтаем....надеждата умира последна.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това са големи игри с големи играчи. Никога не сме вземали важни решения сами, а е било под диктовка и условия,питайте И.Костов и Миглена Кунева. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години При падането на валутният борд ще се освободи резерва от 10 милиарда лева и вече записват лакомите ( свои хора) на опашката за присвояването им. И с бодри крачки след Гърция... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Навярно заради лошите последици при ползването на лева, някои специалисти предлагат в Република България да се въведе еврото.Държавите с прилагането на еврото са със сходни (както в Република България) лоши последици.Тези специалисти какво ще предложат за спасението на държавите, които ползват еврото?Истината е, че съвместно със създаване на ползи, левът и еврото създават щети.Сега Европейският съюз не зачита поведението на Европейската централна банка да прилага еврото без защита срещу създаваните от него щети.При допусканото пренебрегване на щетите от еврото Европейският съюз е със съдба на жертва и подсигуряван провал. Днес за Република България съществената необходимост е ползването на защита срещу щетите от лева. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Точно , въпреки че по принцип подкрепям влизането в евро зоната то няма да реши проблема че 25 % от кредитите в Бг се оказаха не обслужвани . Няма как при такова отписване лихвите да са ниски и това си е чисто наш или по скоро на южна европа феномен отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години леле, леле напрао Господ ни пази от тоя *** Горанов дет е завършил изгорелото у Свищов в Обедната почивка .... тц тц тц добре, че тия у ЕЦБ не са иддиоти кат него и нема ни пуснат нивга с тва евро щот ше сме им само вътрешно отделение и а дано че иначе ше стане мазало с еврото дома, туризъм ако е имало неккъв с евро нема има никкъв, с цените напрао ше си еббе Франко Джаза мани мани ..... аре да свалят правителството нешо и тоя тъппанар селлски да пали за село да пасе оФцете .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Мисля, че е изключително важно хората, които влизат в дискусия по такива значими теми, като приемането на еврото, да са запознати и да имат някакъв опит. Имам усещането, че нещата, дискусията, се води на политическа основа, а е важно решението за влизането в Еврозоната да бъде базирано на икономически обосновки...Преди няколко месеца Софиянски излезе и каза, че лева е подценен и че проблемът с бедността може да се реши с едно фиксиране на лев евро 1:1. Побиха ме тръпки. Този човек беше ПМ на България и е взимал решения, които ни касаят всички нас. Такова непознаване на материята е опасно. Общо взето хора, които са прочели тук-там неща от вестниците и коментират....Трябва да е ясно следното, смяната на едни хартий с други не води до промяна на икономическото поожение - т.е. не може да се стане богат само със смяна на печатната машина и маслото. Ползите, за които говори Горанов не съм сигурен, че съществуват. Той казва, че полза ще бъде намаляването на риска при кредитирането и достъпа до евтин капитал. Въвеждането на еврото по никакъв начин не променя кредитния риск на бг банките или на икономиката. Резултатът от тази заблуда го виждаме в Гърция. Гърция влезе в Еврозоната и извднъж взе да пуска дълг на същите нива като дълга на Германия - изобщо не ми е ясно какви са били тези инвеститори дето са купували гръцки дълг. Аз ако съм инвеститор и трябва да избера на кого да си дам парите, много ясно, че ще искам по-висока премия за инвестиция в България. Бг банките ще имат достъп по финансиране от страна на ЕЦБ, но трябва да се знае механизма на това как работи пазара на ликвидност в Евро. Банка с кредитна позиция под ААА трудно може да се докопа до ниски лихви - и сега не им пречи ,ако са сатбилни да си набавят капитал. 2ро ако искаш пари от ЕЦБ, те не ти ги дават без нищо, а дават срещу гаранция- примерно ДЦК. Мисля, идеята, че ще взимаме пазри без лихви не е вярна....Темата е толкова широка, че не виждам дали така накратко може да се приключи. Но важното е, че трябва да се информират хората какви са рисковите - примерно, разпадане на ЕС. Какво ще се случи с българските валутни резерви? Има ли шанс да не си ги получим обратно? При нова криза, да не се окаже, че ние ще плащаме сметките на другите. и т.н. и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ФОНДА Е ВЗАИМОСПОМАГАТЕЛНА КАСА С ТОЧНО РАЗПИСАНИ ЦЕЛИ ЕДНА ОТ КОИТО БЕШЕ ТАЗИ ДА РЕШИ ПРОБЛЕМА С КТБ , с който държавата нямаше никакво отношение!Не си прочел това което съм написал за ФГВБ : "ВЗАИМОСПОМАГАТЕЛНА КАСА няма активи" !!!!ПРОБЛЕМА С КТБ не бе държавен , а на участващите в тази ВЗАИМОСПОМАГАТЕЛНА КАСА банки, които ТРЯБВАШЕ ДА ГО РЕШАТ с увеличаване на капитала !!!Защо да го правят това УВЕЛИЧЕНИЕ НА КАПИТАЛА , когато се намери едно правителство на което изобщо не му беше работата да се превръща във ФИНАНСОВА ИНСТИТУЦИЯ и осигурява пари на някакъв БАНКОВ ФОНД!!!Истинско БЕЗУМИЕ е ДЪРЖАВАТА ДА ТЕГЛИ ОТ ТЕЗИ БАНКИ ЗАЕМИ И ДА ГИ ДАВА НА ТЯХНАТА ВЗАИМОСПОМАТГАТЕЛРНА КАСА !!!ЗАЩО ТЕЗИ БАНКИ НЕ НАПЪЛНИХА ТЕХНИЯ ФОНД С ИЗИСКВАЩАТА СЕ СУМА И НЕ ПЛАТИХА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА АКЦИОНЕРИТЕ НА КТБ?? ЗАЩО РИСКА ГО ПОЕ ДЪРЖАВАТА ?!!!!ДЪРЖАВАТА ДА НЕ Е БАНКОВА ИНСТИТУЦИЯ или пък ти си адвокат на всички тези престъпници вкарали ни в един схеми на обслужване на задължения по които нямама никакво отношение като данъкоплатци?!!КТБ е христоматиен пример какво представлява ПАРИЧНИЯ СЪВЕТ и как с фиктивни фалити не някой друг , а пак ДАНЪКОПЛАТЕЦА ЩЕ ПЛАЩА НА ТАРИКАТИТЕ!!Знаеш ли колко ПРОЦЕНТА от ДЪРЖАВНИЯ ЗАЕМ отишъл за КТБ е възтановен на ДЪРЖАВАТА?!! ПРЕДПОЛАГАМ, ЧЕ СИНДИКА МОЖЕ ДА РАБОТИ И НА ЧЕРВЕНО С РАЗНИТЕ ДЕЛА ПО ЦЕСИИТЕ. Аферата КТБ няма да е последна!!!Виж какви ги върши БНБ с разрешението за продажба на ОБЩИНСКА БАНКА на едни СВЪРЗАНИ лица с които ВАНЬО ТАНОВ води война, завършила с неговата смърт. УБЕДЕН СЪМ, ЧЕ РАНО ИЛИ КЪСНО НА НАС НИ ПРЕДСТОИ ДА ПРЕЖИВЕЕМ АРЖЕНТИНСКИЯ СЦЕНАРИИ НА ИЗЛИЗАНЕ ОТ ВАЛУТНИЯ БОРД!!Колкото по късно това се случи , толкова драматизма ще е по голям!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това не са безвъзмездно дадени пари. А Фондът не е акционерно дружество, така че банките не са акционери. отговор Сигнализирай за неуместен коментар