"Независимо кога ще бъдат предсрочните избори, това, за което ще настояваме, е за достоен изход от властта – да оставим страната със стабилни публични финанси. Това условие изисква да продължим пътя, който сме поели с фискалната политика". Това заяви финансовия министър Петър Чобанов пред журналисти след заседанието на парламентарната бюджетна комисия.
„Към момента продължавам да смятам, че страната е фискално стабилна, рисковете са управляеми и стоим много добре на международните пазари. При наличие на рискове в приходната част би могло да се пристъпи към допълнителни мерки от страна на приходните агенции. Знаете, че имаме и буфери в разходната част“, добави Чобанов.
Той посочи, че според излезлите конвергентни доклади на ЕЦБ и ЕК България е с много добри показатели. По думите му България е с много добри показатели - „с най-ниска инфлация, най-ниски дългосрочни лихви, най-нисък бюджетен дефицит и твърдо най-ниско равнище на държавния дълг“.
"По основните критерии, по които се мери стабилността на една държава и се оценява нейната готовност за членство в еврозоната, ние продължаваме да сме изключително стабилни. Това се постига с усилия", каза още Чобанов.
На въпрос има ли риск за бюджетната процедура при предсрочни избори, министърът отговори: „Това са волни интерпретации как правителството подава оставка“.
„Г-н Местан ясно се изрази и се надявам ясно да сте го разбрали. В неговите думи нямаше конкретика за това как правителството подава оставка. Предсрочните избори по конституционен механизъм ще се случат, когато се разберат двете партии, които подкрепят кабинета, или ако не се разберат“, каза Чобанов.
Той допълни, че правителството ще действа по бюджетната процедура, независимо от това колко дълго ще управлява. Оттук нататък при хипотезата за предсрочни избори преди края на годината, при конституирането на следващо Народно събрание и следващ кабинет, той има право да си приеме и приложи бюджетна политика, каквато реши, поясни още финансовият министър.
„Важно е да се подчертае, че експертният екип на МФ, който е правил редица бюджети и в момента е налице, ще се справи с тази ситуация. Не политиците са важни в тези случаи. Разбира се, те задават хода на политиката, но е важен и експертният потенциал, който е налице. Ситуацията ще бъде овладяема от тази гледна точка“, добави още министърът.
По отношение на приходната част на бюджета, той очаква, както и през миналата година, второто полугодие да бъде по-силно от първото.
Финансовият министър съобщи още, че вече се работи по 100 проекта, финансирани по публичната инвестиционна програма, за която в Бюджет 2014 бяха предвидени 500 млн. лв.
На въпрос за блокираните оперативни програми той посочи, че те вече се отразяват на бюджета. „Разликата в салдото от април тази година и април миналата година е накъде 560 млн. лв., от които 514 млн. лв. се дължат на по-високи разходи по европейски проекти“, обясни финансовият министър.
Чобанов се надява при разрешаването на проблемите с „Регионално развитие“ да се действа по-бързо, отколкото при програма „Околна среда“.
Идеята за сливане на Националната агенция по приходите с Агенция "Митници" е сериозно предложение за дългосрочна реформа и ще доведе до подобряване на координацията между двете институции. По този начин Чобанов коментира предложеното от ДПС днес обединяване на двете структури. Според Чобанов, такова сливане може да стане чрез създаване на междинна структура.
Междувременно на заседанието си бюджетната комисия одобри емитирането на държавен дълг от близо 1,5 млрд. евро. Очаква се утре НС да ратифицира в пленарна зала договора между Република България и Citigroup Global Markets Limited, JP Morgan и HSBC във връзка с емитирането на облигации.
преди 10 години Много стабилни, са, да. Остава и тъпанарите да ви повярват.Скритите дефицити, които оставяте след себе си засега са: Енергетика - 1 млрд Здравеопазване - 0.4 млрд БДЖ - 0.7 млрд Еврофондовете - > 1 млрд отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Разбирайте го така: "Достойният изход от властта е да оставим стабилно източени публичните финанси, които да са изцяло под контрола на нашите обръчи и олигарси" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години п.п. Да не говорим че цената на новият дълг се очаква да е доста под цената на дълга на Милен Велчев . Демек - не само че няма да навреди ами и ще освободи средства в бюджета отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Всъщност да, прочетох, че е външен, прощавай наистина немърливо от моя страна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако облигационният е външен няма проблеми . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Само за формата под, която ще ги вземе възразявам. Трябваше директно от кредит от банка, а не от облигации, защото ще съкрати парите в обръщение. А иначе ходят по тънък лед и от играчка става плачка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Чобанина е прав ! п.п.Тия 3 млрд някой имали някакво предложение от къде да се вземат или просто си пишете ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хайде , спирайте да заробвате нас и децата ни с нови заеми и си ходете с пълни гушки , хайде !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Този, вместо да направи изшлишък в бюджета и да останат пари да плащаме дълга, реши де емитира нов дълг.И говори за " достойнство" във властта. Никаква не я свърши с две думи.И прогнозни резултати от следващите избори:1.ГЕРБ -30-35%2.Евролевицата--15-18%3.ДПС --15-18%4.ББЦ--15-18%5.Реф Блок-6-10 %6. 10-15% за останалите партии отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Този, вместо да направи изшлишък в бюджета и да останат пари да плащаме дълга, реши де емитира нов дълг.И говори за " достойнство" във властта. Никаква не я свърши с две думи.И прогнозни резултати от следващите избори:1.ГЕРБ -30-35%2.Евролевицата--15-18%3.ДПС --15-18%4.ББЦ--15-18%5.Реф Блок-6-10 %6. 10-15% за останалите партии отговор Сигнализирай за неуместен коментар