Правителството ще обсъди през следващите няколко дни три основни мерки, които се очаква да намалят цените на горивата у нас за кратък период, съобщи днес в Министерски съвет министърът на финансите Симеон Дянков. Той, заедно с министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков се срещнаха днес по обяд с представители на сдружения на автомобилни превозвачи, с цел набелязване на такива мерки. В срещата е участвал и премиерът Бойко Борисов.
Очакваният ефект от евентуалното изпълнение и на трите мерки е намаляване, по предварителни изчисления, на крайните цени на горивата спрямо сегашните с до 15-20 ст./л. Това заяви от името на превозвачите Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), която е предложила мерките.
Столарски посочи, че първата от мерките е отпадането на биокомпонента в горивата и по-точно на биодизела. Сега той е 3% от общия обем на дизеловото гориво. Ако неговото задължително използване отпадне, то производствените разходи ще намалеят, което ще доведе до намаление на цените на дизела с до 14 ст./л, сочат предварителните изчисления.
Ако тази мярка не е приложима, то резервният й вариант, по думите на Столарски, е отпадането на акциза върху биогоривото, което би могло да се отрази като намаление на крайната цена на горивата с 5-6 ст./л.
Другата мярка с цел намаление на цените на горивата е държавата да поеме по-голяма част от разходите за осигуряване и съхранение на т. нар. 90-дневни резерви от течни горива, които е необходимо да поддържа всяка страна от ЕС според директиви на Европейската комисия (ЕК). Сега една трета от тези разходи се поемат от държавата и две трети – от съответния производител или вносител.
Предложението е държавата да поеме половината от въпросните разходи, тъй като производители и търговци ги включват в цените си, и така цените на горивата биха могли да намалеят с още няколко ст./л. Разходите за поддържане на т.нар. задължителни минимални резерви само на Лукойл България са около 400 млн. лева годишно, допълни Столарски.
Финансовият министър Симеон Дянков коментира от своя страна, че утре заминава за Брюксел, за да разговаря с еврокомисаря по данъчно облагане и митнически съюз Алгирдас Шемета именно за възможността за реализиране на първата от посочените мерки – отпадане на използването на биокомпонента в горивата.
Дянков поясни, че за разлика от акцизите, чийто минимални стойности са договорени за всяка година, то при въвеждането на биогоривата изискването е до 2020 г. техният дял да достигне 10% при общото потребление на течни горива. Затова Дянков се надява, че няма да има проблем, ако временно биокомпонентът отпадне с цел поевтиняване на горивата.
Освен това, експерти от различни министерства ще трябва до няколко дни да преценят ще може ли да поеме държавата по-високи разходи за задължителните резерви от горива.
Дянков уточни, че въпросът за намаляване на ДДС или акциз на горивата не е обсъждан. Министърът отново повтори становището си, че акцизът у нас е на минималните договорени нива. Сега обаче той призна, че при акциза на бензина това не е точно така и той е с 4 евро/1000 л по-висок от минималния, обаче „намалението му на практика би се отразило с понижение с по-малко от 1 ст./л гориво, затова този акциз няма да намалява“.
Министър Трайчо Трайков информира, че по негови данни в 10 държави от ЕС цената на дизела е по-ниска от нашата при еднакъв акциз, което значи, че вероятно „производствените разходи на „Лукойл Нефтохим Бургас“ са по-високи". Трайков допълни, че правителството би могло да обмисли облекчаването на вноса на горива.
Малко по-късно шефът на Лукойл България Валентин Златев коментира пред журналисти в Министерски съвет, че цените на Лукойл България са от най-ниските в Европа и че при даденото от Трайчо Трайков сравнение не са отчетени стойностите на ДДС, на транспортните разходи и др. Златев посочи, че към момента има над 200 вносители на горива в България.
Шефът на Лукойл България подчерта, че компанията е заинтересована от по-ниски цени на горивата, защото иначе се свива потреблението в страната и съответно производството, което вече е спаднало от 7,5 млн. тона на 5,2 млн. т годишно. Златев допълни, че докато международните цени на горивата са се покачили с 23%, то при цените на Лукойл повишението е с 12%.
При това положение Лукойл България няма възможност да съкращава повече разходите си, защото това би довело да съкращаване на заети, подчерта Златев.
Той информира, че през миналата година Лукойл е инвестирал в бургаската рафинерия 620 млн. долара за инсталации, произвеждащи горива според европейските стандарти, а тази година започва инвестиция на стойност 1,2 млрд. долара.
преди 13 години Наистина, при еднакъв акциз и ДДС и наличие на свободен пазар, няма логика да имаме по-скъп дизел от тези страни. Би трябвало да се намерят вносители, които да внесат по-евтиния дизел, а не да зареждат от явно скъпия Лукойл-ски дизел. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Еее, ама то имало ефект от това да те нападам бе, IMRO! Я виж, как свали розовите очила и взе да пишеш обективно. Бензинът ефтин, ама дизелът скъп... претеглено и обективно.А и да отбележа, че само наличието на сдружения на превозвачите помогна да раздвижи правителството. Ако беше до протеста на хората... дезорганизация и неразбраност. Те хората не разбрали, да викат за ревизия на цената на Лукойл, а не за намаляне на акцизи и ДДС... а и толкова малко бяха...Кога хората ще разберат, че протест не се прави само, за да се 'гъта' правителство?!?! Всяко действие на правителството е само за себе си и това, че симпатизираш на дадена партия, не значи, че не може да протестираш за отделно решение или процедиране...Но нищо, тръгваме по стъпките на гражданското общество, това е похвално! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Значи сме в златната среда )))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години някой друг да е забелязал, че разхода му скача много с 'био' горивата? може на литър вредните емисии да са по-ниски, но на изминат километър скачат поради по-лошия пробег, отделно пък колко енергия лапат, за да се произведат.май това е една голяма 'зелена' илюзия за зелници, за да им се продава повече петрол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Трайчо Трайков информира, че по негови данни в 10 държави от ЕС цената на дизела е по-ниска от нашата при еднакъв акциз, което значи, че вероятно производствените разходи на Лукойл Нефтохим Бургас са по-високи" ! ! ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ами аз не съм експерт, но замислял ли си се при колко европейски страни петрола които купуват е главно руски, може от руския петрол да се получава повече бензин и по-малко дизел и от тук да се получава разликата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Цялата тази идея с биодизелът е глупават. Това трябва изобщо да отпадне като алтернатива на петрола. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години България е единствената страна в ЕС, в която дизелът е по-скъп от бензина. Така макар че сме с най-евтиния бензин в ЕС, дизелът е относително скъп, като има 7-8 страни, вкл. богати страни като Люксембург и Испания, в които той е по-евтин отколкото в България.При положение че ставката на ДДС е една и съща, а ставките на акцизите са сходни, наистина излиза, че производствената цена на дизела е завишена - което значи, че Лукойл върти шашми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар