Министерският съвет даде мандат за подписване на договорите за покупка на осем многофункционални самолета F-16 блок 70, съобщи пред журналисти днес ръководителят а междуведомстената работна група Атанас Запрянов, зам. -министър на отбраната, цитиран от БТА.
Цената за 8 изтребителя и цялото необходимо въоръжение и оборудване е 1,256 млрд. долара (2,188 млрд. лв., бел. ред), каза Запрянов.
Цената, която България ще плати за F-16, ще е под 1,2 млрд. долара, добави министърът на отбраната Красимир Каракачанов. Той обясни, че Конгресът на САЩ е в процедура на одобряване на помощ от приблизително 60 млн. и реално цената, която ще заплати България ще падне под 1,2 млрд долара.
Всички 8 самолета трябва да бъдат доставени до 2023 г. В цената е включено и наземното оборудване. Следващата седмица проектът за договора ще бъде обсъден в Комисията по отбрана, а след това процедурата ще бъде придвижена за одобрение от парламента в пленарна зала.
Министърът на отбраната ще подпише четири договора за цялостната доставка на самолетите и оборудване. Първият договор е за доставка на осем самолета с допълнително оборудване обучение на пилотите, вторият - за боеприпаси за самолета, третият - за ракетите "въздух-въздух" и четвъртият - за система за наблюдение и управление на машините. Шест от самолетите ще са едноместни, а два ще са двуместни, каза Запрянов. Те ще бъда доставени до 2023 година, каза той, без да уточнява как ще идват те през годините.
Целият доклад на работната група ще бъде публикуван на страницата на Министерството на отбраната, каза военният министър Красимир Каракачанов.
„Lockheed Martin приветства решението на българското правителство да приеме писмото за съгласие (Letter of Acceptance) от правителството на САЩ за осем изтребителя F-16 Блок 70, най-новия усъвършенстван вариант на знаменития едно-двигателен изтребител на НАТО, наличен днес. Това е много важна крачка по пътя към придобиване на F-16 Блок 70, която ще бъде подкрепена с дългосрочна партньорска програма между САЩ, България, Lockheed Martin и българската индустрия и академичната общност“, заяви, цитиран в прессъобщение Джон Нилсън, директор Комуникации на Lockheed Martin за Европа и Израел.
Припомняме, че в началото на годината депутатите гласуваха мандат за правителството да започне преговори със САЩ за закупуване на нови самолети F-16 за Военновъздушните сили. С решението си парламентът даде правото на кабинета да допусне ”отклонения” от заложените в конкурса изисквания. На практика това може да е всеки един от спорните параметри - цена, срок на доставка, начин на плащане. Възможно е да се стигне освен до увеличаване на цената и до варианта първите изтребители да бъдат доставени по-късно от 2 години след подписването на договора, каквото беше досегашното изискване. Освен това при преговорите е възможно да се търси и нова схема за изплащането им. България настоява това да стане разсрочено през следващите 10 години, но е възможно при санкция от финансовото министерство те да бъдат изплатени за по-кратък период.
Първоначалната оферта на САЩ за нови изтребители F-16 надвишава тавана на бюджета от 1,8 млрд. лева с ДДС, но властта очаква да се стигне до компромисен вариант, каквито ангажименти поеха официални американски представители. След това и българската страна гласува възможност за увеличаване на стойността на сделката.
Основният конкурент на САЩ за поръчката - Швеция и SAAB - остана разочарован от българското решение и обяви, че американското предложение не отговоря на българските изисквания.
преди 5 години Швеция в НАТО ли е?А кой коли и беси в НАТО?П.п. В Германия вече има градове с повече мигранти, отколкото германци! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ...нали! ...ми то с този подход на американците в търговията се чудя, как въобще са е усмилил някой да си купи шведски "Грипен"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не знам колко са достоверни доводите ти, но досега са произведени и продадени около 4 600 F-16 срещу 200 Gripen-а. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Упс, съветски машини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Мда,не е виновен този, който яде баницата,а тоя, който му я дава.П.п. При една война това няма да се вдигне,що малко джепане по пистата го прави музей на открито.Няма нужда да се воюва срещу него -един безпилотник за дълги разстояния,без да е стелс, летящ на ниско и готово!1200$ срещу 1 200 000 000$.Старите руски машини обаче, ако лятят, пистата няма да ги сбърка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години За съжаление много малко хора извън участващите в целия тоя театър знаят цялата история. Не съм сигурен, дали това, че зная с колко пари ни набутаха, ми носи душевна полза. Жена ми познава повечето от американците, шведите и българите, които лобираха, оферираха, летяха и оценяваха офертите. Финансово и чисто логично шведската оферта беше в пъти по-изгодната за България, защото предлагаше разсрочено плащане, офсет, бърза доставка, не изискваше допълнителна инфраструктура, а и грипените са безумно евтини за полет на час (7000 долара /час срещу 50000 долара при другите), защото след всеки полет другите искат обслужване. Например, F-16 не може да каца и излита в БГ в момента, просто нямаме пистите за него. Пилотите го наричат прахосмукачка, защото засмуква камъни и иска постоянно почистване след полет. От друга страна, заради F-16 нашите слуги трябваше да пуснат гювеч на руснаците, иначе нямаше да ни разрешат да преговаряме с Щатите. В момента, в който се дочу, че избират F-16, жена ми каза: "Гледай сега реакцията на руснаците" и едва ли някой е обърнал внимание, но точно тогава отново заговориха за Турски / Южен поток през България, а сега и за Белене. Връзката между събитията не си личи, но задкулисието в родината ни е норма и не се подлъгвайте от дрънканиците за съвместимости на самолетите с НАТО и политически избор. Изборът си беше чисто финансов - в полза на ония хрантутници и в наш общ ущърб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години *** - Пу.тя отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Споко ве, той *** тука си управлява как си ще.Аз обаче не съм сигурен дали го знае.Иначе хеликоптерите Кугар, н'ъл и те тъй ги купиха - без оръжие,за въздушни таксита.Някой известен артист, член на някоя НПО като припърха,да го карат немедленно до Пирогов... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години *** пу . тя! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години третият - за ракетите "въздух-въздух" и четвъртият - за система за наблюдение и управление на машините---А защо ги няма ракетите "възду- земя" "Маверик" и "въздух-кораб"- "Харпун"Т.е. НЕ СА КУПИЛИ НИЩО или казано по просто - КУПИЛИ СА ТОВА, КОЕТО Е РАЗРЕШИЛ ***! отговор Сигнализирай за неуместен коментар