IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бизнесът не е готов за смяната на касовите апарати

Фирми настояват за разяснителна кампания и удължаване на сроковете

10:28 | 06.02.19 г. 16
<p>
	<em>Снимка: Инвестор.бг</em></p>

Снимка: Инвестор.бг

Според новоприетите правила от миналата година всички фирми трябва да сменят софтуера за управление на продажбите си в търговските обекти и касовите си апарати, като срокът за регистрираните по ДДС търговци е 31 март 2019 г., а за фирмите без ДДС регистрация – до края на юни 2019 г. Това на практика означава, че до началото на април над 170 хил. касови апарати трябва да бъдат сменени или софтуерът им да бъде подобрен.  

„Промяната е доста съществена. За първи път наредбата предвижда изисквания не само към фискалните устройства, но и към софтуерите, които ги управляват”, коментира в ефира на bTV Станислав Попдончев, главен финансов директор на Българската стопанска камара.

Въпреки че за промяната се знае от есента на миналата година, а новите касови апарати са на пазара от началото на декември, той е категоричен, че бизнесът не е готов, а и в голяма степен не е информиран. По думите му сроковете са изключително кратки и неизпълними.

Според Ричард Алибегов, председател на Българска асоциация на заведенията (БАЗ), е нужна отсрочка за смяната на фискалните устройства, а още по-нужна е разяснителна кампания. Малкият и средният бизнес не си дава сметка, че това не е просто подмяна на апарата, а става въпрос за подмяна на софтуера, което отнема два-три месеца, смята Алибегов. 

Проблемът не е единствено със срока и дали ние ще се справим в тези срокове. Ние считаме, че ни трябва допълнителен срок не само, за да се подготви бизнеса, но да се подготвят и самите контролни органи. Това каза адвокат Валентин Савов. По думите му има изключително много неясноти в наредбата, което пък позволява различно прилагане на текстовете от контролните органи.

В началото на януари от приходната администрация заявиха категорично, че хаос с новите фискални устройства и софтуера няма да има. Данъчните призоваха фирмите да започнат веднага подмяна или актуализация на касовите си апарати, а не да чакат до последния момент.

Припомняме, че с промени в законодателството от 1 април 2019 г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същи обект, без софтуерът и касовият апарат да са свързани и софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2006г. Въвежда се изискване софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Едновременно с това са въведени и нови изисквания към касовите апарати, като всяка касова бележка трябва да има отпечатан QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Новите правила забраняват издаването на т.нар. служебни бонове. 

Проблемите със софтуера са предимно за големите компании, които имат свои собствени програми за продажбите. Става дума за около 25% от бизнеса в страната. Иначе, един нов касов апарат струва между 180 и 400 лв., в зависимост от нуждите на търговеца. Софтуерът е значително по-скъп, но това касае предимно големите фирми и веригите.

От приходната агенция съветват всеки търговец, който ползва софтуер за управление на продажбите, да се свърже с производителя му и да провери дали той ще бъде доработен съобразно новите правила. Производителите на подобен софтуер, от своя страна, са длъжни да декларират съответствие на продуктите си с променените законови изисквания, а публичен списък на софтуерите е достъпен на Портала за електронни услуги на НАП.

От приходната администрация са категорични, че не се очакват технически проблеми, свързани с обработката на информацията или сървъра от страна на НАП. Според тях няма дефицит на фискални устройства и принтери, както твърдят представители на бизнеса, а 50% от съществуващите касови апарати отговарят на изискванията и при тях ще се наложи само актуализация на софтуера.

Всичко по темата с касовите апарати четете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:44 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 17 rate down comment 1
zelka007
преди 5 години
и първите касови апарати на ДАТЕКС дойдоха втората седмица на януари :))) , какви месеци те гонят . аз моя го смених в третата седмица на януари . чак после започнаха да идват и на другите фирми ... пък за софтуера за фактуриране не ми се говори каква каша сте забъркали от неграмотност .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 19 rate down comment 5
zelka007
преди 5 години
мамин сладък герберски *** ... цялата ви законотворческа инициатива е такава , като ремонта на графа . виж норвегия , виж как го правят хората по белите държави и после дращи небивалици . значи обсъждат го с бизнеса , поготвят нормативната база и 2017 година обявяват какво предстои и кои търговски обекти ги касае промяната . май месец 2018 вече се знае всчико и всичко има на пазара - касови апарати и онази част от софтуера , която води електронния дневник на продажбите . срока е 1 януари 2019 , виждаш ли разликата с БГ ? освен това онази част от софтуера е разработена от данъчната администрация и е дадена безплатно на всички разработчици на търговски софтуер . години преди да се случи нещо в сферата на данъците има информация за всичко и всичко е подготвено . те ти да четеш :https://***.skatteetaten.no/en/presse/nyhetsrommet/the-new-cash-register-system-act---all-cash-register-systems-must-be-updated-during-2018/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 4
опааа
преди 5 години
...хазната...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 17 rate down comment 5
пасъм
преди 5 години
А защо не приеха да се използва И нормален интернет, за да не се пълнят гушите на операторите ?Освен това хората и бизнесът ревът, че този път е засегнат софтуерът за продажби. Който струва много повече от апаратчетата. Плюс смяна на утвърдени бизнес процеси и ново обучение на персонал
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 22 rate down comment 7
опааа
преди 5 години
....колко апарата сменихме и все ни се обещаваше, че от следващият момент нататък всичко ще е наред. ....харната губела милиони. ....милиони се губят не скътани пари от работещите и дърпащи страната напред а от чиновниците. Некомпетентни, алчни и многооооо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 20
s3
преди 5 години
Няма никакъв проблем, за тази реформа се знаеше още есента, а нови касови апарати има вече 2-3 месеца, който е искал вече е готов с промяната. Този път реформата е по-лека, предния път като въведоха интернет свързаността беше голям проблем, защото по селата хората телефони нямаха, а им се търсеше да имат интернет, а то покритие няма. Вече се изчисти проблема с интернета през годините, затова сега вече не би трябвало да има проблем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още