78% от собствениците на автомобили (над 2 млн. коли) ще плащат по-евтина полица по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, тъй като ще попаднат в бонус-класовете на новата система. Това съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН) по време на пресконференция, посветена на публикуваната наскоро за обществено обсъждане проектонаредба за въвеждане на системата "бонус-малус".
Според регулатора около 44%, или 1 млн. души, ще достигнат максималния бонус и ще плащат с 25% по-малко или около 225 лв. (по сегашни цени) за „Гражданска отговорност“. От КФН посочват, че ако един шофьор кара без нарушения 2 години, това ще гарантира по-ниска полица за него с около 20%. Една година без нарушения ще означава с 10% по-евтина „Гражданска отговорност“.
От регулатора очакват, че около 18% от водачите ще попаднат в по-високия клас и ще плащат повече. По-конкретно максималното оскъпяване от 1200 лв. се очаква да плащат около 18 хил. души.
От КФН посочиха и конкретни примери. Оскъпяването на „Гражданската отговорност” например при превишена скорост ще означава 10% над застраховката. Ако това нарушение е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание – плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи с причинена смърт. Попадането в най-тежката група се получава и при извършването на поне 8-9 по-незначителни нарушения в рамките на една година.
Неправилното паркиране, карането в бус лентата и превишението на скоростта с до десет километра в час над ограничението няма да се отчитат в системата "бонус – малус".
Според експерти обаче статистиката, на базата на която е изготвена наредбата за класовете бонуси и малуси, е неточна. От КФН не предоставиха на журналистите конкретните разчети с мотива, че консултантът по подзаконовия нормативен акт ги е получил от КАТ и данните са конфиденциални. От регулатора увериха, че вярват на 100% на данните, но въпреки това остават съмненията, че повече водачи може да се окажат сред засегнатите с по-висока цена на ГО.
На въпрос на Investor.bg дали се обсъжда отпадане на спорните текстове за продажбата на кола втора употреба от собственик с много нарушения и ГО от 1200 лв., от КФН обясниха, че все още се обсъждат различни варианти. По принцип не се обсъжда отпадане на тази част от новите предложения, а по-скоро прецизиране на текстовете и възможност за „зануляване“, но това трябва да се случи по начин, който да не допуска възможността да си прехвърлиш колата на някой близък или роднина и отново да продължиш да шофираш рисково, обясни Владимир Савов, член на Комисията за финансов надзор.
Проблемът е, че в сегашното предложение на наредбата, ако една кола е със скъпа застраховка "Гражданска отговорност", при продажба на машината новият собственик ще продължи да плаща висока премия, дори да е изряден шофьор. От КФН обясниха още, че на един рисков водач ще бъдат нужни 12 години, за да изчисти лошата история с нарушения и да достигне до неутрална цена на задължителната полица (без бонуси и без малуси). Малусът в цената на застраховката ще се чисти само с изрядно шофиране, каза Николай Петков от работната група подготвила предложението, което до 2 декември е предмет на обществено обсъждане.
Наредбата за системата "бонус - малус" се очаква да бъде приета до края на годината. През 2019 г. всички шофьори ще са без бонуси или по-скъпи застраховки. Ако шофьорите са без санкции, през 2020 година ще плащат по-евтина премия, но ако са с нарушения, "Гражданската отговорност" ще им е по-скъпа.
Целта на новата система за санкции и поощрения е да се запазят същите приходи за застрахователните компании, но при по-справедливо разпределение, каза Владимир Савов. Ако системата събира по-малко или повече пари, може да настъпят корекции и санкциите да се намалят или увеличат, допълни той. По думите на Савов никой застраховател не „би повишил цените просто ей така“. Близо 40% от пазара се държи именно от „Гражданска отговорност“ и ако някой повиши цените, означава да загуби пазарен дял, обясни още той. Премията трябва да бъде достатъчна, така че да се събират нужните средства за ревизии и за изплащане на щети, добави експертът.
От КФН не скриха, че има и други проблемни текстове в новата наредба. Така например все още не е ясно какво ще се случва с нарушенията, за които наказателните постановления не са влезли в сила или се обжалват. Понякога този процес може да се разпростре в 2 календарни години, макар че нарушението фактически е направено само в едната, което ще окаже влияние на цената на застраховката и за бъдещ период. Освен това много хора не знаят, че са санкционирани и разбират за това, едва когато бъдат спрени на пътя от КАТ. Към днешна дата глобите към пътна полиция имат и давност.
преди 5 години Хич не ги подценявай ония в парла мента.С общо IQ двуцифрено число,вече нищо не ме изненадва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Като си видите новата ГО ще разберете за какво иде реч. Моята е + 84 лв а единствения ми акт е от 2007ма за незапалени фарове. Бонус у газакис е системата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не се превръщате. И досега си бяхте. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Прос' народ - сла'а държава! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Този човек ви излъга без да му мигне окото Погледнете си застраховките за следващата година и ще разберете Но това не е кои знае каква изненада Нас ни лъжат редовно - политиците банките мобилните оператори брокерите на имоти магазинери бензиностанции Бавно но сигурно се превръщаме в държава на измамите и държава без правила отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ЖЕСТОКО СИ ПРАВ !!Да се допуска застраховане ОТГОВОРНОСТ НА АВТОМОБИЛ за настъпило ПТП е БЕЗУМИЕ!!Но да се прилага спрямо него и системата МАЛУС , това вече е БЕЗУМИЕ НА КВАДРАТ !!ОСТАВА В СЪДЕБНА ЗАЛА ДА КОНСТИТУИРАТ И КАТО ОБВИНЯЕМ АВТОМОБИЛА И ПРИЗОВАВАТ ЗАСТРАХОВАТЕЛЯ КАТО ЗАИНТЕРЕСОВАНА СТРАНА НОСЕЩА НЕГОВАТА ОТГОВОРНОСТ !!! В СЪЩОТО ВРЕМЕ ВОДАЧА Е БЕЗ ЗАСТРАХОВКА ГО !!Над 3 милиона полици в момента са НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ , защото по тях застрахователя носи риск на СУБЕКТ, който не би предизвикал по никакъв начин ВИНОВНО ПОВЕДЕНИЕ!!МЕНДА И ВНОСИТЕЛИТЕ ЯВНО СА ТОТАЛНО СБЪРКАНИ И НЕПОЗНАВАЩИ МАТЕРИЯТА !!Не разбирам тези хора били ли са в ЕВРОПА и САЩ ?!!НАЯСНО ЛИ СА , ЧЕ ТАБЕЛАТА НА МПС-то СЪДЪРЖА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ВОДАЧА , А НЕ ЗА АВТОМОБИЛА. НАЯСНО ЛИ СА , ЧЕ В ЦЯЛ СВЯТ СЕ ЗАСТРАХОВА ВОДАЧА , А НЕ АВТОМОБИЛА?!БЕЗКРАЙНО СЪМ РАЗОЧАРОВАН ОТ ЗАКОНОТВОРЧЕСТВОТО НА ТЕЗИ ИЗБРАННИЦИ. НЕ ЗА ЗАКОНОТВОРЦИ , А ЗА ПЪДАРИ НЕ СТАВАТ !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Безумна държава с безумни законотворци, които вменяват ОТГОВОРНОСТИ НА АВТОМОБИЛА , А НЕ НА ВОДАЧА КАКТО БИ ТРЯБВАЛО ДА Е И КАКТО Е ПО СВЕТА!ЗАКОНОТВОРЦИТЕ СА НИ ПО СТРАШНИ ОТ ПРИРОДНО БЕДСТВИЕ!!Как изобщо може да им го роди главата да вменяват отговорности за ПТП на АВТОМОБИЛА , и да при нужодават застрахователите да поемат риска на АВТОМОБИЛА КОЙТО НЯМА НИКАКВА ПРИЧИННО СЛЕДСТВАНА ВРЪЗКА С НАСЪПИЛОТО ЗАСТРАХОВАТЕЛНО СЪБИТИЕ?!!В същото време отговорността на ВИНОВНИЯ ВОДАЧ ОСТАВА НЕПОКРИТА!!!ИЗДАДЕНИТЕ ДО ТОЗИ МОМЕНТ НАД 3-ри МИЛИОНА ПОЛИЦИ НА МПС -та са НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ ЗАЩОТО ПО ТЯХ РЕАЛНО НЕ СЕ НОСИ ОТГОВОРНОСТ !! Не виждам кой друг освен Радев , би могъл да върне направените поправки в КОДЕКСА ЗА ЗАСТРАХОВАНЕ давайки указания за застраховка на ГО на ВОДАЧА, а не на АВТОМОБИЛА!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години бонус малус обвързан с автомобил е еманация на некадърността на това управление. бие по простотия и данък уикенд. мисля, че дори не млже да бъде облечено в правна рамка.но с наще калпави закони знам ли... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И като резултат ще има евтини коли убийци, които се движат без ГО. Очертава се пълен цирк. Дано само някоя такава да не сгази някой големец на някой протест дано. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години НЕУВАЖАЕМИ ДЕПУТАТИ , Трябва да сте доста големи *** щом ЗАСТРАХОВАТЕ ГРАЖДАНСКАТА ОТГОВОРНОСТ НА АВТОМОБИЛА, а не НА ВОДАЧА КАКТО Е В ЦЕЛИЯТ ЦИВИЛИЗОВАН СВЯТ!!Остава да призовавате в съда като ОБВИНЯЕМ И "ВИНОВНИЯ" АВТОМОБИЛ , А НЕ НЕГОВИЯ ВОДАЧ !!В момента има над ТРИ МИЛИОНА НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ ПОЛИЦИ ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ при които ЗАСТРАХОВАТЕЛЯТ ПОЕМА И НОСИ РИСКА НА СУБЕКТ КОЙТО В ЕДНО ПТП НЕ ПОРАЖДА ВИНОВНО ПОВЕДЕНИЕ !!!!!В СЪЩОТО ВРЕМЕ ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА ОСТАВА НЕПОКРИТА ЗАЩОТО ЗАСТРАХОВКАТА НЕ Е НЕГОВОТО ИМЕ , А НА АВТОМОБИЛА.С ПОДОБНИ КРЕТЕНИЗМИ ДА СЕ НАЛАГА СИСТЕМАТА МАЛУС НА АВТОМОБИЛ , ЗАКОНОТВОРЦИТЕ МОГАТ ДОСТОЙНО ДА БЪДАТ ВПИСАНИ В КНИГАТА НА ГИНЕС ЗА ЕДИНИЦА МЯРКА НА ПРОСТОТИЯ И БЕЗХАБЕРИЕ. НАДЯВАМ СЕ ТЕКСТОВЕТЕ И ПОПРАВКИТЕ ПРИЕТИ ОТ ПАРЛАМЕНТА ДА БЪДАТ ВЪРНАТИ ОТ ПРЕЗИДЕНТА ОБРАТНО ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ. НЕ ДОПУСКАМ РАДЕВ ДА ПОЕМЕ ПЕРСОНАЛНАТА ОТГОВОРНОСТ И ПРОПУСНЕ ПОДОБНИ КРЕТЕНИЗМИ РОДЕНИ В НА ЕДНА ГОВОРИЛНЯ В КОЯТО КОЛЕКТИВНАТА ОТГОВОРНОСТ СЕ Е ПРЕВЪРНАЛА В НАЙ ВИСША ФОРМА НА БЕЗОДГОВОРНОСТ!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар