IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Президентът наложи вето върху по-високите данъци за старите автомобили

Румен Радев няма намерение да се среща с ГЕРБ по повод напрежението и протестите в страната

13:40 | 13.11.18 г. 18
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Президентът Румен Радев наложи вето на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане /ЗИД ЗКПО/, приет на 7 ноември т.г., като изразява несъгласие с разпоредби от него, съобщиха от пресслужбата на държавния глава.

С разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане се препятства осъществяването на конституционно признати граждански права и вменени задължения, посочва Радев в мотивите си към ветото.

Държавният глава изразява несъгласие с разпоредбите относно данъка върху моторните превозни средства, "чиято уредба няма да стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект". Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея. Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, посочват от президентската институция. 

Уредбата на данъка върху превозните средства не провежда последователно принципа „замърсителят плаща“, тъй като не отчита нито честотата на използването на превозните средства, нито наличието на устройства за намаляване на вредните емисии, нито вида на използваното гориво. Принципът „замърсителят плаща“ няма как да се въведе с екологичен компонент в имуществен данък. Замърсяването не се дължи на притежаването на пътното превозно средство, а на неговото използване. Постигането на екологичния ефект ще бъде затруднено и поради липсата на гаранции в закона, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели, смята държавният глава

Във връзка с въведения в данъка върху превозните средства екологичен компонент се отменят съществуващи досега данъчни облекчения. С отпадането на тези облекчения цялостната уредба на данъка върху превозните средства, която включва не само данъчната основа и данъчните ставки, а и предвидените облекчения, става небалансирана. Както в мотивите, така и в оценката на въздействието, е премълчан реалният процент на увеличение на данъка с оглед отпадането на тези облекчения. Така се прикрива фактът, че се засягат над 50% от превозните средства на възраст над 15 г., които по официални данни са над 70 % от всички регистрирани 4 130 195 превозни средства. Реалното увеличение на данъка включва както утежнението, предвидено с въведения екологичен компонент, така и утежнението, предизвикано от премахването на досегашните данъчни облекчения. Така на практика увеличението на данъка е значително по-голямо, отколкото се представя на обществеността, пише още президентът.

Държавният глава не е съгласен и с отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци, "направено без никакви мотиви". Според него не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат. Това е особено неприемливо, когато се удължава прилагането на конституционно нетърпима уредба - таксата за битови отпадъци да продължава да е според данъчната оценка на имота, а не според количеството отпадъци, се посочва в съобщението за ветото.

Президентът изразява несъгласие и с разпоредбите относно въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в населени места от Списъка на курортите в България в зависимост от използването на имота. Президентът се позовава на последователната практика на Конституционния съд за определяне размера на имуществените данъци. И посочва, че става въпрос за различни по вид данъци – имуществени и подоходни, при които общата данъчна тежест зависи не само от стойността на имотите, но и от начина, по който те се използват.

Посочва се също, че промените в Закона за митниците, внесени и приети след първо четене, са извън обхвата на ЗИД ЗКПО. С тях преобразуването на митниците в териториални дирекции се представя като закриване, което води до прекратяване правоотношенията на служителите. Конституционно неприемливо е и предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция "Митници" на правоотношенията с висши държавни служители. Така се ликвидира стабилитетът, който е основен принцип на държавната служба и уволнените се лишават от съдебна защита, посочва се още в мотивите на президента.

„Давам възможност на парламента да има достатъчно време да разгледа ветото и да не се забавят сроковете за приемане на бюджет 2019 г.”, уточни Румен Радев, цитиран от БТА.

Парламентът прие окончателните промени в Закона за корпоративното подоходно облагане на 7 ноември. Те предвиждат да отпаднат отстъпките за старите автомобили, което ще вдигне налога за колите произведени преди 2005 г. с до 50%. Няма да има данъчно облекчение за автомобили с допълнително монтирана газова уредба.

Президентът обяви още, че няма намерение да се среща с ГЕРБ, за да не се намесва в законодателния процес по повод информацията, че управляващата партия ще потърси среща с държавния глава по повод напрежението и протестите в страната.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:48 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

18
rate up comment 1 rate down comment 0
supertrader
преди 6 години
Именно и ако може да пресече и на застрахователите пътя да разпускаме парламента завинаги, те си оправдават разходите за обезщетения с направени такива в чужбина на извършители на произшествия с направени застраховки при тях. Що не вземе президента да назначи една група която да провери истинността на тези разходи и наистина ли губят или изнасят парите и не отчитат печалба и не плащат и данъци в България. Ако мамят да ги прелицензират и забранят до един, държавата може да направи една застрахователна компания за тази толкова скъпа ГО щом тя толкова е необходима.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 8 rate down comment 2
IvanTerziev
преди 6 години
Оправдават се с екология, ама упорито се ослушват за дан. облекчения за газова уредба. Която е много по-чиста и от повечето нови коли. Просто парите взеха да не стигат на нашите хора, и брашняния чувал трябва да се изтупа докато се скъса!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 8 rate down comment 8
penman
преди 6 години
Не е необходимо да имаме такава институция! Или президентска република или парламентарна, но без президент.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 8 rate down comment 18
penman
преди 6 години
Плевнелиев бе на степени по-интелигентен!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 15 rate down comment 0
опааа
преди 6 години
...говорим за застраховките в момента! ...при инцидент " виновната" колата ли завличат в съда или човека, който я е карал? ...застрахователите искат още парици чрез платените си депутати!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 0
опааа
преди 6 години
...да се посмея заедно с парламентарните оптрепки ще дойдат и няколко хиляди души. Голям смях ще падне!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 12 rate down comment 0
крас
преди 6 години
Да така ще се получи но нали знаеш, че който се смее последен, се смее най-добре.Законотворката МЕНДА желае да превърне Радев в съзаклятник при приемането на поправките в КОДЕКСА ЗА ЗАСТРАХОВАНЕ. Твърдението й , че ако тези поправки не минат и бъдат върнати ще се стигне до СРИВ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНАТА И ФИНАНСОВА СИСТЕМА са една заплаха отправена към ДЪРЖАВНИЯ ГЛАВА!Защо законотворците и опозицията не са склонни да НАПРАВЯТ ПРОМЕНИ в застраховането и въведат СИСТЕМАТА БОНУС МАЛУС с която се дамгосват за цял живот НЕДИСЦИПЛИНИРАНИТЕ ВОДАЧИ които ще плащат по високи премии от останалите ИЗРЯДНИ ВОДАЧИ ???!!Отговорът е простичък - НЕ ЖЕЛАЯТ да променят сегашната система при която се застрахова ГО не на ВОДАЧА , а на АВТОМОБИЛА!!Нима АВТОМОБИЛА Е ТОЗИ КОЙТО Е ОТГОВОРЕН ЗА НАСТЪПВАНЕТО НА ПТП ??Разбира се, че не!ВИНОВЕН Е ВОДАЧА!!Кучето е заровено в бройката на зстрахователните полици които при ГО на АВТОМОВИЛА са 3 000 000 , а при ГО на АКТИВНИТЕ ВОДАЧИ СА ДВОЙНО ПО МАЛКО!! ДАЛАВЕРАТА НА ЗАСТРАХОВАТЕЛИ КАТО ОЛИМПИК ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПЛАТЕНА ОТ НАС. Обидно и болно е когато такива като МЕНДА те правят на ***!ТЕЗИ ТРЯБВА ДА БЪДАТ РАЗКАРАНИ!!ТЕ НЕ СТАВАТ ЗА НИЩО !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 8 rate down comment 14
Sakamano
преди 6 години
Хубаво, че поне веднъж годишно г-н Радев склонява да изрази някаква позиция, па макар е да не е негова, а на другарката. Иначе хората ще вземат да се питат - за чий ни е изобщо да имаме президент?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 22 rate down comment 1
kamak61
преди 6 години
Сутринта Менда каза,че застрахователите изнемогвали.Поради това аз трябва да си отворя портфейла за спасението им.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 13 rate down comment 1
mrynmryn
преди 6 години
Като гледам коментарите, масово се карат 15+ годишни коли.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още