Преоборудване на стар автобус с колани струва около 2 хил. лева. Ако коланите се използват при инцидент, жертвите със сигурност ще са по-малко.Това коментира председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров в ефира на "Нова телевизия".
"След проведени разговори с лаборатории стана известно, че цената за даване на становище и сертифициране е около 500 лв. Най-близката подобна лаборатория до България е в Турция", каза той и добави, че цената на един колан е около 15 лв., а общата сума за един автобус е около 2 хил. лв.
Според него проблемът е, че седалките в старите автобуси не са оразмерени конструктивно да понесат въпросното натоварване, когато се добавят коланите.
“Това е технически проблем", посочи Петър Захариев, член на управителния съвет на Сдружението на автобусните превозвачи.
По думите му един нов автобус струва от 200 000 лева нагоре и затова не е толкова лесно да се купи.
"Ако се приеме нова наредба за задължителни колани във всички автобуси, има опасност от фалит на много фирми", смята Захариев, който заяви, че проверка на Централната автогара в София е показала, че 99% от автобусите са с колани и имат видеорегистратори.
По думите му в страната има 15 хиляди автобуса, а средната възраст е между 15-20. Той напомни, че в автобуса от катастрофата край Своге коланите са били налични, но не са били използвани.
„Ако хората си бяха поставили колани в катастрофиралия край Своге автобус, жертвите нямаше да са 17, а по-малко. Свидетелски снимки на очевидци показват, че голяма част от загиналите са изпаднали от автобуса и са били премазани от него. Ако коланите се използват, пътниците ще останат вътре. Ще имат наранявания, но няма да бъдат смъртоносни”, убеден е Владимир Тодоров.
В момента приоритет на превозвачи и експерти е да затегнат мерките срещу практиката за непоставяне на колани.
Investor.bg припомня, че се очаква депутатите да обсъдят и придвижат обещаваното от години въвеждане на задължителните колани в автобусите.