Още по-строги забрани за пушене на закрито предвижда проект за промени в Закона за здравето, публикуван за обществено обсъждане днес. Съществуващите досега ограничения се разширяват - затягането на режима се отнася както за типа тютюнево изделие, така и за местата, на които ще е позволено пушенето.
Предвижда се да бъде забранено пушенето на бездимни и електронни цигари на закрити обществени места. Забраната ще важи и за употреба на наргилета. Завишават се санкциите за нарушителите и се разширяват контролните органи, които да следят за спазването на правилата.
Становища с предложения по проекта се приемат до 5 септември тази година.
Предлага се да се разшири обхватът на забраната за тютюнопушене в закритите обществени места и на някои открити обществени места, като се регламентира и забрана за пушене на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн.
Потребителят на водна лула (наргиле) вдишва токсични вещества, които се срещат и в стандартните цигари, но при наргилето въглените, чрез които се разпалва сместа, засилват вредите за здравето. За разлика от пушенето на цигара, при пушенето на наргиле значително е завишен рискът за здравето, тъй като експозицията на организма на токсичната смес е много по-голяма от експозицията при пушене на цигара – до няколко десетки пъти повече, посочва се в мотивите към тази забрана.
С предложението се цели промяна на модната тенденция сред младите хора за групово пушене на наргиле. Очаква се в крайна сметка да се стигне до намаляване на вредите върху здравето при пушене на наргиле, в т.ч. и от пасивното пушене.
Дават се и правомощия на държавен здравен контрол от регионалните здравни инспекции да следи за спазване на установените забрани за пушене на наргилета.
Въвеждат се санкции за управителя на обект, допуснал пушене на наргиле в закрито обществено място. Санкциите предвиждат включително спиране експлоатацията на обект за определен срок в случаите на повторно нарушение на забраната за пушене на тютюневи изделия и наргилета.
Въвежда се забрана за предлагането и продажбата на деца освен на алкохолни напитки и тютюневи изделия, също така и на изделия, свързани с тютюневите, като тук се включват и изделията за водна лула, несъдържащи тютюн.
Създават се нови дефиниции на понятията „тютюневи изделия“, „изделия, свързани с тютюневите изделия“ и „изделия за водна лула, несъдържащи тютюн“ с цел постигане на пълна яснота при прилагане на закона. Според дефиницията за "тютюневи изделия" това са всички, които могат да бъдат консумирани и са съставени дори и частично от тютюн, което означава, че в обхвата попадат и електронните и бездимните цигари.
Прецизира се и дефиницията на понятието „закрито обществено място“, което на практика забранява пушенето в пристройките с найлони. За „закрито обществено място“ ще се счита всяко пространство, покрито с покрив и оградено с най-малко три стени/страни, независимо от наличието на отваряеми прозорци или други отвори, без оглед на материала, използван за покрива, стените/страните и без оглед на това дали конструкцията е постоянна или временна.
В мотивите си вносителят посочва, че от въвеждането на забраната за тютюнопушене през 2012 г. сме свидетели на множество нарушения, които бяха обяснявани с произволното тълкуване на понятието за закрито място – през лятото се отваряха прозорците и се считаше, че даден обект вече не е закрит, а през зимата на тротоарните площи се изнасяха маси, които бяха плътно запечатвани с различни платнени или полиетиленови ограждения, в които се разрешаваше тютюнопушенето.
Разширява се кръгът на контролните органи, които да установяват самостоятелно нарушенията на забраната за тютюнопушене и пушене на изделия за водна лула, несъдържащи тютюн, като наред с държавните здравни инспектори от регионалните здравни инспекции към контролните органи се включват и контролните органи на инспекцията по труда, контролните органи на областните дирекции по безопасност на храните, полицейските органи и лица, определени от кметовете на общините. Завиша се и контролът, като се залага държавен здравен инспектор да може да изпълнява временно дейности по държавен здравен контрол на територията на друга област.
преди 6 години Която логика би била грешна. Твоя/Моя дом не е публично пространство. Ако се разбера със съседа и съм съгласен (примерно да ми плаща). Именно за това говоря и аз - едно заведение е частно пространство, решението какво да се прави вътре си е на собственика, както и решението дали човек да влезе вътре си е на клиента. Ако финансово не е рентабилно да се пуши, самите собственици на заведения ще си го забранят. По тази логика именно държавата може да забрани пушенето във всяко свое учреждение, или да намеси забраната за пушене при възлагане на обществени поръчки. Концепцията за частна собственост и нейната неприкосновеност и без това е силно разклатена, само още забрани ни трябват... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ако беше по нашата логика, значи нямаш проблем комшията ти да си заусти комина на печката в твоя хол ... това е по логиката на колегата дата :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Леле какви талибани се изявяват тука покрай тая тема. Големи забрани голямо чудо. Аз непушач и пушачите не ми пречат. Всяко зведение само да решава. По вашата логика да забраним колите, отоплението на печки и тн. За това се плаща акциз за тези стоки - нарича се данък грях. Ако искат да го забранят навсякъде без в частни домове. Обаче да махнат и акциза отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години щото лидл имат заден двор :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Абе пред Lidl не се вижда нито една кифла да опъва цигарките както е пред повечето бг магазини , та толкоз за правилата , правата и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години никога не е имало такова правило, нито за брой почивки, нито за брой цигари ... щом е свършена работата, излизай и пуши колкото искаш, това е правилото! Незнам за коя компания говориш.... даже като студент съм бачкал по барове в щатите и там не го е имало такива правила ... най-малкото щото са дискриминативни и ако бяхме нормална държава с нормален съд... сещаш се :):) ... п.п. коментирам само изказванията му по темата, дружеството му е друга тема. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Малка забележка обаче - бг работника кат отиде в мултинационална компания спазва всички правила който не му осигуряват възможност " да излезем да изпушим по една цигара" извън регламентираните почивки , както и да пуши в служебните коли . Виж обаче кат е при бг работодател навирва носа и почват номерата п.п. и аз не харесвам Велев , но дружеството което представлява има перфектни резултати отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години с абсолютно същите доводи мога да оборят и твоето твърдение ... именно за това ти казах дай по силен аргумент. Щото като служител при нас има нещо наречено KPI (key performance indicator), който ни мери продуктивноста в една доста детайлна статисктика и това е валидно в цялата мултинационална компания и според него, разлика в продуктивноста няма.... но щом викаш че гледане на камерата в работно време от мениджъра с хронометър в ръка е по ефективно, кой съм аз да оспоря местните методи на измерване.... но поне сега ми се изясни що оня тип В.Велев все ги говори едни небивалици за продуктивноста по телевизията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години просто си работник или служител (пушач как спомена по долу ) затова разсъждаваш така . Няма лошо , все пак истината зависи от гледната точка . Но аз ти казах че сме го проверявали това , на база наблюдения . Просто исках да споделя опит . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години аз подкрепям забраната, все пак съм либерал по душа, само не съм съгласен с другите ти доводи относно ефективноста ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар