Автомобилите
За автомобилите екоминистерството също е планирало мерки преди първата им регистрация в страната, и като цяло подобряване на техническите прегледи. За целта се налага Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да преработи Наредба Н-32 за периодичните прегледи към Закона за движение по пътищата.
Планирани са мерки за ограничаване на злоупотребите при свалянето и предаването на катализаторите на автомобилите като вторични суровини в пунктовете за отпадъци. Екоминистерството уверява, че ще бъде засилен контролът върху качеството на горивата. Но ограничения за различни видове горива за автомобилите не се предвиждат.
Столична община междувременно купи нови анализатори за газовете, отделяни от автомобилите, и ги подари на КАТ София. Така от първа регистрация ще бъдат спирани неизправните автомобили, които замърсяват най-много. Докато само столицата разполага с такава апаратура, най-старите коли вероятно ще бъдат регистрирани в други градове.
Евросубсидии за чист въздух
Евросубсидии за общините
С предвидените 115 млн. лв. от програма „Околна среда 2014-2020“ общините разработват или актуализират общинските програми за справяне с мръсния въздух. Процедурата беше обявена през юли 2016 г. Мерките ще са срещу посочените два основни източника на ФПЧ – битовото отопление и транспортът.
По данни на МОСВ вече са сключени договори с общините Асеновград, Благоевград, Варна, Враца, Гълъбово, Димитровград, Монтана, Несебър, Перник, Пловдив, Шумен на обща стойност приблизително 1,5 млн. лв.
Национална програма срещу мръсния въздух
Тази програма в момента се разработва след сключено през 28 септември 2016 г. Споразумение за консултантски услуги между МОСВ и Международната банка за възстановяване и развитие. Програмата трябва да бъде готова в първата половина на 2018 г., заяви екоминистерството. Експертите уверяват, че не се предвижда държавата да изземе компетенции и задължения на местните власти.
Софийските квартали на протест
От всичко изброено става ясно, че ефект от предложените дотук мерки се очаква в бъдеще време. А жителите на големите градове дишат мръсен въздух в момента. Напрежението в София ескалира и жителите на няколко квартала излязоха на протест през декември срещу мръсния въздух. Докато в някои райони проблемът основно е заради трафика, в други са разгневени от изгарянето на гуми, кабели и дрехи.
Общината отговори със съвместни проверки за горенето на отпадъчни материали. Бяха проверени автосервизи и пунктове за вторични суровини и имаше десетина случая на съставени актове. При няколко акции бяха събрани и над 3 хил. стари гуми.
Кои мерки ще сработят?
Що се отнася до автомобилите, според доц. Георги Гаджев ефективните мерки включват и изграждане на големи буферни паркинги край метростанциите за влизащите в София коли, както и оросяване на улиците. Буферните паркинги според него ще осигурят по-малък брой автомобили в Синята зона, което означава по-свободни булеварди и по-малко паркирали коли.
Ивайло Хлебаров коментира, че, ако домакинство на битово отопление намали през зимата температурата в къщата от 25 - 30ºC на 21ºC, използваното гориво ще намалее значително.
Той препоръча на Столична община много по-активна комуникация - прогнозите за замърсяване на въздуха да се обявяват не само с графики на сайта на общината, а и да се съобщават през медиите заедно с прогнозата за времето. така всеки ще може да прецени сутрин дали да се качи на автомобила си.
Ако бъде ограничен броят на автомобилите пък, градският транспорт ще трябва да се движи по-често и до по-късно. Според него проверките за нерегламентирано изгаряне на гуми и пластмаси трябва да са значително повече, а гражданите трябва да подават сигнали, когато видят подобно "отопление".
Ако хората решат да носят маски, те трябва да отговарят на стандарт EN149 от 2001 г. За да са ефективни, маските трябва да прилепват плътно към лицето. А хората с респираторни и сърдечносъдови проблеми непременно трябва да се консултират с лекар, преди да сложат маска, защото някои при модели се допълнителни дихателни усилия, докато са на лицето, препоръча Ивайло Хлебаров.
Междувременно бившият екоминистър Ивелина Василева, сега председател на парламентарната комисия по околната среда и депутат от ГЕРБ, предложи да се разработи финансов инструмент, с който да се подпомагат хората за закупуване на печки с по-щадящо природата гориво.
В крайна сметка, повечето изброени мерки, предложени от държавата и местната власт, ще бъдат приложени в бъдеще време. Дори, след като бъдат въведени, всичко ще зависи изцяло от волята на хората, които трябва да решат колко и какви коли да карат, както и какво да слагат в печките, ако се топлят на твърдо гориво.