IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ИПИ: Размисли без страсти за Банско

В казуса „Пирин“ проблемът не е развитието на туризма, а провалът в борбата с корупцията у нас, пише в анализа на икономиста Петър Ганев и юриста Иван Брегов

11:36 | 06.01.18 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Новата година започна ударно с голям протест в отговор на правителствените решения за Пирин. Тъй като казусът е правно-икономически, в тази статия ще представим общия поглед на икономист и правист, които са познати в позициите си в защита на частната инициатива, както и срещу политическата корупция и опитите за овладяване на съдебната система.Това пише в анализа на Института за пазарна икономика с автори Петър Ганев и Иван Брегов.

Отправна точка на изложеното в този текст са две публикации на ИПИ, които са показателни за позициите ни спрямо корупцията в страната, от една страна и развитието на регионите и конкретно Банско, от друга.

Ключов в случая е публикуваният доклад на ИПИ от март 2017 г. „Отстъплението на демокрацията в България”, които описва проявленията на „превзетата” (или „захванатата”) държава – корупцията по високите етажи на властта, овладените институции, зависимите медии, както и разрушителния икономически популизъм.

Другият доклад е изготвеният от ИПИ „Икономически профил на община Банско” (август 2016 г.), който е най-актуалният документ с цялостен поглед върху социално-икономическите процеси в Банско. Двата доклада са публични и препоръчваме всеки да ги прочете в тяхната цялост.

Какво се гласува за Пирин?

В края на миналата година правителството разбуни духовете с предложението да се промени Плана за управление на Национален парк „Пирин”, както и да се гласуват промени в концесионния договор. След най-различни политически совалки, в крайна сметка се стигна до гласуване на промени в Плана за управление на
Пирин между Коледа и новогодишните празници.

Промени в концесионния договор така и не бяха гласувани. Към момента взаимоотношенията между концесионер и държава на практика не са променени, като това може да се случи вследствие на отправено официално инвестиционно намерение.

Причините да се търсят подобни промени са публично известни – в текущия План за управление на Национален парк „Пирин” е забранено всякакво строителство и съответно е абсолютно невъзможно да се мисли за втори лифт или каквато и да е било друга инфраструктура.

Промените в Плана за управление на Пирин гласят, че в т.нар. „зона за туризъм” (2,2% от парка) и в „зоната на сгради и съоръжения” (0,6% от парка) ще могат да се изграждат писти и съответните съпътстващи съоръжения, като се минава по следния ред – внася се инвестиционно предложение, а то се подлага на екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда.

Нормално е, при успешно преминаване през цялата процедура решението за реализиране на инвестиционното намерение да върви ръка за ръка с промени в концесионния договор – такива няма как да има преди да се премине тази процедура.

Нужен ли е втори лифт?

Развитието на зимен туризъм в национален парк неизбежно противопоставя икономическите съображение с екологичните такива. Търсенето на баланс между двете означава, че абсолютна истина няма как да има. Това обаче не пречи да се заема една или друга добре аргументирана позиция.

В Икономическия профил на Банско ясно сме посочили, че сред перспективите за развитие на зимния туризъм в региона са подобрението на предлаганата услуга, в т.ч. и достъпността до планината.

Ръстът на туристите през последните години е факт (удвояване на пренощувалите лица от 120 до 235 хил. души в община Банско за периода 2008-2015 г.), което неизбежно води и до проблемите с достъпността на планината в зимния сезон – главно поради притока на между 20 и 30 хил. чужденци на месец в периода декември-февруари плюс още около 10 хил. българи на месец в същия период.

Накратко, дори при съществуващата леглова база и туристически поток, без да се правят каквито и да е било нови писти, проблем с качването на тези туристи в планината през зимата има. Ако извадим от уравнението съображенията за корупция и захванати институции, втори лифт, изцяло в рамките на зоните за туризъм и за съоръжения, който е преминал през екологична оценка, е напълно обоснован.

Конспиративните аргументи, че 1) няма опашки и снимките са нагласени и 2) нарочно се правят опашки от концесионера, не просто си противоречат, но и играят изключително лоша шега на протестиращите, тъй като насила ги хвърлят в загубен дебат и ги отдалечават от силните им позиции – законност и екология.

Правовата държава и развитието на зимния туризъм в Пирин

Всъщност големият дебат не е за нуждата от втори лифт, а за начина, по който беше взето това решение и за евентуалните злоупотреби, които могат да последват.

Макар решението да следва правната логика – ако искаш втори лифт, трябва да промениш плана за управление на Пирин, начинът, по който беше направено това (набързо и между празниците), сякаш сам повика народното недоволство.

Протестът има своите чисто антикапиталистически и ляво-екологични нотки, но в неговата основа лежи едно много просто схващане, а именно, че ако се отвори вратичката за някакви съоръжения в Пирин, правителството, в услуга на нечии бизнес интереси, може да направи един куп глупости във вреда на природата.

Аргументът, че има нов план за управление на Пирин, но той се обжалва в съда и затова се правят тези бързи промени в стария, звучи прагматично само на пръв поглед. Проблемът произтича от това, че този аргумент се използва от власт, която не печели никакво обществено доверие по отношение борбата с корупцията.

Включването на съответните медии в защита на правителството също не помага, а по-скоро катализира недоволството.

Тук няма да влизаме в генералния спор за законността на строителството в национални паркове – познат като спора за запетайката в член 21 от Закона за защитените територии. Важното в случая по-скоро е какви са гаранциите, че веднъж като се отвори вратата за нови инвестиции в туристическата зона на Пирин, ще се спазят всички законови норми. Ако има инвестиционно намерение и съответно последват екологични оценки, то този процес ще подлежи ли на контрол?

И този казус се озова в съдебната система

Някои събития от изминалата година будят притеснение именно в посока конкретния казус за Банско, за който промяната в плана за управление на Пирин не е първата спорна стъпка.

Като първо действие, още през лятото на 2017 г. бяха приети изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС). С редица текстове се ограничи правото на гражданите и НПО да обжалват административните актове, с които се одобряват оценките на въздействието върху околната среда (ОВОС) на „обекти с национално значение”.

Стандартът в България е обжалването на административни актове да се провежда пред две съдебни инстанции, а този закон, без основание, отменя основен принцип в административното право и процес. Предвид факта, че няма ясно правило как един обект се определя като такъв с „национално значение”, то е напълно възможно и някое съоръжение в Пирин да мине по този ред.

Второто решително действие е властта, която от години е проводник на политически интереси в ущърб на независимостта на съдебната власт, да се сдобие с чисто нов централен административен съд.

Предколедно, в услуга на безконтролността на всяко действие на управляващите и подчинената администрация, председателят на правната комисия в парламента предложи изменения в административния процес. Те предвиждат да се създаде нарочен съд, който да разтовари от дела Върховния административен съд (ВАС).

В редица случаи новият Централен административен съд ще се явява и касационна инстанция при решения на административните съдилища в страната. Един вид, ако не стигнат политическите усилия да подчиним конкретен административен съд или ВАС, то е време да си създадем нов, който ще решава по щенията на властта.

Протестът е полезен дори с втори лифт

Независимо от различните позиции по този казус, това че годината тръгва с автентичен протест, е добра новина. Автентичен, защото провокира гражданска енергия от широка маса хора, които в голямата си част не са корупционно зависими. Автентичността на протеста няма отношение към отправените искания и заетите позиции по скалата ляво-дясно.

Новината е добра, защото при рекорден икономически растеж и в началото на европейското председателство е най-лесно и съответно опасно да се мълчи за корупцията в държавата – един вид за да не се излагаме пред чужденците.

Взаимодействието между купени медии и готвени промени в съдебната система отново показват, че в този казус проблемът не е развитието на туризма в Банско, а провала в борбата с корупцията у нас. Там трябва да се търсят и решенията.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:14 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 10 rate down comment 3
vzhekoff
преди 6 години
Това, разбира се, е най-мaлoyмното възприятие за бизнеса. Ако един евтин турист ти харчи средно по 500 евра, ако ти идват по 2 млн. на сезон, значи си опрял тавана на оборота от около 1 млрд. евра. Лошото на този бизнес модел е, че при тази евтиния печалбата е много ниска. Ако обаче доведеш "само" 500К туристи, които да оставят по 2000 евра, ще имаш същият оборот при много по-висока печалба. Нещо повече - при много по-нисък разход на ресурси, при много по-ниско замърсяване, при много по-ниска криминалност. Нещата са простички, но явно пишмaн бизнесмените като теб са дори по-***. Резултатът е слънчака, а скоро и Банско.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 9
Sakamano
преди 6 години
У нас също има по-слабо застроени курорти, но не съм чул в тях да се тълпят богаташи. Ние залагаме на масовката и това не е лош бизнес. Масовият турист не се прехласва много от природата - той иска през деня да се позабавлява или да поспортува, вечер да се напие и накрая да пpacне нещо ако му излезе късмета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 4
alex8712
преди 6 години
Вероятно и хората в Сл. Бряг са си задали на времето този въпрос, резултатът знаем какъв е...Апропо, в Испания преди няколко години започнаха да събарят хотели за да привличат по-висока категория туристи. Икономическо правило - оскъдицата/ограничените ресурси покачват цената на същите.Поздрав
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 1
comet
преди 6 години
https://***.facebook.com/forthenature.org/videos/1560127624024984/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 6
Стефчо
преди 6 години
щото има връзка между капацитета на пистите /лифтовете, чадърите на плажа/ и пр. и броя на леглата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 10
Sakamano
преди 6 години
И защо да не станат 30000? Откога развитието на туризма се счита за нещо лошо?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
zepter
преди 6 години
Законова, i guess!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 5
Стефчо
преди 6 години
Голям анализ, голямо нещо...само дето в него не пише, че леглата от 7 000 според които е построен лифта тайно и полека стават 18 000.Каква е гаранцията, че след втория лифт леглата няма да скочат на 30 000 ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още