Новата година започна ударно с голям протест в отговор на правителствените решения за Пирин. Тъй като казусът е правно-икономически, в тази статия ще представим общия поглед на икономист и правист, които са познати в позициите си в защита на частната инициатива, както и срещу политическата корупция и опитите за овладяване на съдебната система.Това пише в анализа на Института за пазарна икономика с автори Петър Ганев и Иван Брегов.
Отправна точка на изложеното в този текст са две публикации на ИПИ, които са показателни за позициите ни спрямо корупцията в страната, от една страна и развитието на регионите и конкретно Банско, от друга.
Ключов в случая е публикуваният доклад на ИПИ от март 2017 г. „Отстъплението на демокрацията в България”, които описва проявленията на „превзетата” (или „захванатата”) държава – корупцията по високите етажи на властта, овладените институции, зависимите медии, както и разрушителния икономически популизъм.
Другият доклад е изготвеният от ИПИ „Икономически профил на община Банско” (август 2016 г.), който е най-актуалният документ с цялостен поглед върху социално-икономическите процеси в Банско. Двата доклада са публични и препоръчваме всеки да ги прочете в тяхната цялост.
Какво се гласува за Пирин?
В края на миналата година правителството разбуни духовете с предложението да се промени Плана за управление на Национален парк „Пирин”, както и да се гласуват промени в концесионния договор. След най-различни политически совалки, в крайна сметка се стигна до гласуване на промени в Плана за управление на
Пирин между Коледа и новогодишните празници.
Промени в концесионния договор така и не бяха гласувани. Към момента взаимоотношенията между концесионер и държава на практика не са променени, като това може да се случи вследствие на отправено официално инвестиционно намерение.
Причините да се търсят подобни промени са публично известни – в текущия План за управление на Национален парк „Пирин” е забранено всякакво строителство и съответно е абсолютно невъзможно да се мисли за втори лифт или каквато и да е било друга инфраструктура.
Промените в Плана за управление на Пирин гласят, че в т.нар. „зона за туризъм” (2,2% от парка) и в „зоната на сгради и съоръжения” (0,6% от парка) ще могат да се изграждат писти и съответните съпътстващи съоръжения, като се минава по следния ред – внася се инвестиционно предложение, а то се подлага на екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда.
Нормално е, при успешно преминаване през цялата процедура решението за реализиране на инвестиционното намерение да върви ръка за ръка с промени в концесионния договор – такива няма как да има преди да се премине тази процедура.
Нужен ли е втори лифт?
Развитието на зимен туризъм в национален парк неизбежно противопоставя икономическите съображение с екологичните такива. Търсенето на баланс между двете означава, че абсолютна истина няма как да има. Това обаче не пречи да се заема една или друга добре аргументирана позиция.
В Икономическия профил на Банско ясно сме посочили, че сред перспективите за развитие на зимния туризъм в региона са подобрението на предлаганата услуга, в т.ч. и достъпността до планината.
Ръстът на туристите през последните години е факт (удвояване на пренощувалите лица от 120 до 235 хил. души в община Банско за периода 2008-2015 г.), което неизбежно води и до проблемите с достъпността на планината в зимния сезон – главно поради притока на между 20 и 30 хил. чужденци на месец в периода декември-февруари плюс още около 10 хил. българи на месец в същия период.
Накратко, дори при съществуващата леглова база и туристически поток, без да се правят каквито и да е било нови писти, проблем с качването на тези туристи в планината през зимата има. Ако извадим от уравнението съображенията за корупция и захванати институции, втори лифт, изцяло в рамките на зоните за туризъм и за съоръжения, който е преминал през екологична оценка, е напълно обоснован.
Конспиративните аргументи, че 1) няма опашки и снимките са нагласени и 2) нарочно се правят опашки от концесионера, не просто си противоречат, но и играят изключително лоша шега на протестиращите, тъй като насила ги хвърлят в загубен дебат и ги отдалечават от силните им позиции – законност и екология.
Правовата държава и развитието на зимния туризъм в Пирин
Всъщност големият дебат не е за нуждата от втори лифт, а за начина, по който беше взето това решение и за евентуалните злоупотреби, които могат да последват.
Макар решението да следва правната логика – ако искаш втори лифт, трябва да промениш плана за управление на Пирин, начинът, по който беше направено това (набързо и между празниците), сякаш сам повика народното недоволство.
Протестът има своите чисто антикапиталистически и ляво-екологични нотки, но в неговата основа лежи едно много просто схващане, а именно, че ако се отвори вратичката за някакви съоръжения в Пирин, правителството, в услуга на нечии бизнес интереси, може да направи един куп глупости във вреда на природата.
Аргументът, че има нов план за управление на Пирин, но той се обжалва в съда и затова се правят тези бързи промени в стария, звучи прагматично само на пръв поглед. Проблемът произтича от това, че този аргумент се използва от власт, която не печели никакво обществено доверие по отношение борбата с корупцията.
Включването на съответните медии в защита на правителството също не помага, а по-скоро катализира недоволството.
Тук няма да влизаме в генералния спор за законността на строителството в национални паркове – познат като спора за запетайката в член 21 от Закона за защитените територии. Важното в случая по-скоро е какви са гаранциите, че веднъж като се отвори вратата за нови инвестиции в туристическата зона на Пирин, ще се спазят всички законови норми. Ако има инвестиционно намерение и съответно последват екологични оценки, то този процес ще подлежи ли на контрол?
И този казус се озова в съдебната система
Някои събития от изминалата година будят притеснение именно в посока конкретния казус за Банско, за който промяната в плана за управление на Пирин не е първата спорна стъпка.
Като първо действие, още през лятото на 2017 г. бяха приети изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС). С редица текстове се ограничи правото на гражданите и НПО да обжалват административните актове, с които се одобряват оценките на въздействието върху околната среда (ОВОС) на „обекти с национално значение”.
Стандартът в България е обжалването на административни актове да се провежда пред две съдебни инстанции, а този закон, без основание, отменя основен принцип в административното право и процес. Предвид факта, че няма ясно правило как един обект се определя като такъв с „национално значение”, то е напълно възможно и някое съоръжение в Пирин да мине по този ред.
Второто решително действие е властта, която от години е проводник на политически интереси в ущърб на независимостта на съдебната власт, да се сдобие с чисто нов централен административен съд.
Предколедно, в услуга на безконтролността на всяко действие на управляващите и подчинената администрация, председателят на правната комисия в парламента предложи изменения в административния процес. Те предвиждат да се създаде нарочен съд, който да разтовари от дела Върховния административен съд (ВАС).
В редица случаи новият Централен административен съд ще се явява и касационна инстанция при решения на административните съдилища в страната. Един вид, ако не стигнат политическите усилия да подчиним конкретен административен съд или ВАС, то е време да си създадем нов, който ще решава по щенията на властта.
Протестът е полезен дори с втори лифт
Независимо от различните позиции по този казус, това че годината тръгва с автентичен протест, е добра новина. Автентичен, защото провокира гражданска енергия от широка маса хора, които в голямата си част не са корупционно зависими. Автентичността на протеста няма отношение към отправените искания и заетите позиции по скалата ляво-дясно.
Новината е добра, защото при рекорден икономически растеж и в началото на европейското председателство е най-лесно и съответно опасно да се мълчи за корупцията в държавата – един вид за да не се излагаме пред чужденците.
Взаимодействието между купени медии и готвени промени в съдебната система отново показват, че в този казус проблемът не е развитието на туризма в Банско, а провала в борбата с корупцията у нас. Там трябва да се търсят и решенията.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Розенбърг от Blackrock: Пазарите реагираха на данните за безработицата
ЕС иска правила "Купувай европейско" за заема на руски активи за Украйна
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Скандал на "Мис Вселена": отнеха титлата заради расизъм
Изумителен руски вратар спаси 4 дузпи и донесе титла на ПСЖ
Жертви и ранени в Ростов след украински удар по танкер
7 ритуала за съживяване на любовта
Може ли някой да спре популистката десница в Европа?


преди 7 години Това, разбира се, е най-мaлoyмното възприятие за бизнеса. Ако един евтин турист ти харчи средно по 500 евра, ако ти идват по 2 млн. на сезон, значи си опрял тавана на оборота от около 1 млрд. евра. Лошото на този бизнес модел е, че при тази евтиния печалбата е много ниска. Ако обаче доведеш "само" 500К туристи, които да оставят по 2000 евра, ще имаш същият оборот при много по-висока печалба. Нещо повече - при много по-нисък разход на ресурси, при много по-ниско замърсяване, при много по-ниска криминалност. Нещата са простички, но явно пишмaн бизнесмените като теб са дори по-***. Резултатът е слънчака, а скоро и Банско. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години У нас също има по-слабо застроени курорти, но не съм чул в тях да се тълпят богаташи. Ние залагаме на масовката и това не е лош бизнес. Масовият турист не се прехласва много от природата - той иска през деня да се позабавлява или да поспортува, вечер да се напие и накрая да пpacне нещо ако му излезе късмета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Вероятно и хората в Сл. Бряг са си задали на времето този въпрос, резултатът знаем какъв е...Апропо, в Испания преди няколко години започнаха да събарят хотели за да привличат по-висока категория туристи. Икономическо правило - оскъдицата/ограничените ресурси покачват цената на същите.Поздрав отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години https://***.facebook.com/forthenature.org/videos/1560127624024984/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години щото има връзка между капацитета на пистите /лифтовете, чадърите на плажа/ и пр. и броя на леглата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години И защо да не станат 30000? Откога развитието на туризма се счита за нещо лошо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Законова, i guess! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Голям анализ, голямо нещо...само дето в него не пише, че леглата от 7 000 според които е построен лифта тайно и полека стават 18 000.Каква е гаранцията, че след втория лифт леглата няма да скочат на 30 000 ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар