Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка за изготвянето на тол система и събиране на такси за изминат километър за тежкотоварните превозни средства. От документите става ясно, че тя ще обхване 85% от пътната мрежа в страната.
Всяко превозно средство над 3,5 тона ще бъде снабдено с бордово устройство, което да следи изминатите разстояния и след това ще бъдат изчислявани и самите такси.
Предложението обаче беше остро критикувано от автобусните превозвачи, които посочиха, че тол таксите ще оскъпят услугата им с поне 10-15% и готвят протест на 26 април.
Как трябва да бъде въведена системата в България, коментираха в студиото на БНТ депутатът от ГЕРБ Александър Ненков и Георги Свиленски от БСП Лява България.
След 2020 година ще има недостиг за строителство на пътна инфраструктура и поддържането й, предупреди Александър Ненков. Той припомни, че от 2007 година, от членството на страната ни в ЕС, в пътни проекти са инвестирани милиарди от европейски средства. От новия програмен период обаче това ще бъде преустановено.
Това е една от причините да бъде въведена системата за тол такси у нас, уточни депутатът. Другата е по-справедливото събиране на средства, а именно - по-тежките превозни средства (над 3,5 тона) да плащат повече, защото и рушат повече инфраструктурата.
Поддържането на цялата пътна инфраструктура коства около 3 млрд. лева годишно, а приходите от винетки са 220 млн. лева, сочат още сметките на управляващите.
Все още не е определен размерът на таксите, каза още Александър Ненков. Досега коментарите за цената на системата се базират на доклад на Световната банка, според който приходите в бюджета от таксите биха били между 800 млн. и 1 млрд. лева.
Тол системата е една от най-справедливите и работи в цяла Европа, призна от своя страна Георги Свиленски. Според него обаче по-голямата част от тежестта трябва да падне върху международния трафик. Според изчисленията на Свиленски един ТИР ще прекоси България за цена от между 10 и 20 лева, докато в Унгария, Австрия или Германия това ще му струва между 80 и 100 евро.
Свиленски възрази и върху обхвата на тол системата - у нас той ще бъде 85% от пътната мрежа, докато в други държави от ЕС по думите му този процент се движи между 1 и 3 на сто.
Депутатът предупреди, че тол таксите ще доведат до поскъпване на стоките, защото ще повишат значително разходите за доставки.
Ненков се съгласи, че е "нереално евтино" да се премине през България. Според него обаче и българските превозвачи също рушат инфраструктурата с ежедневните си пътувания.
Свиленски критикува и обявената от АПИ поръчка, в която не присъстват разходите за експлоатация и поддръжка на самата тол система. Той посочи за пример въвеждането на системата в Словакия, където този елемент също не е присъствал в търга и в момента 68% от събраните приходи отиват за фирмата, която поддържа системата, а не за пътища.
Идеята на правителството е външна фирма да изгради системата, а поддръжката й и експлоатацията й ще бъде поверено на държавна фирма, каза обаче Александър Ненков.
преди 8 години Не говоря за логика, а за незаконно двойно (че с тол-такса - ТРОЙНО) облагане. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Вярно и сега има предплатени карти - но това са предплатени карти - първо даваш едни пари и после говориш.. ако не изговориш минутите.. те се губят след някакъв срок. Ако се плащаше всичко на изговорена минута само - минутата щеше да е 2 лева. Ей това искат да направят с ТОЛ таксите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Всички тия ТОЛ такси са в интерес на нищо неправещите .. значи живеят в държавата, имат имоти в държавата.. но си стоят в къщата и толкова.. - те според сегашните чиновници нищо не трябва да плащат - ни данъци, ни ток, ни вода, ни за пътища. Всичко се прехвърля само на малкото активни хора в държавата. Другите само паразитират върху активните хора. Щото видите ли - пътят трябвало да се ремонтира само с парите на пътуващите в момента. Всичко в тая държава се прави в интерес на пенсионерите, на безработните, на "социално-слабите" .. те нищо не трябва да плащат. Нищо, че повечето имат повече имоти от тия активните хора. А инфраструктурата се прави от имот до имот. А не от човек до човек.Този начин на изчисляване на разходите води само до едно - още повече свиване на разходите.. хората ще започнат да пътуват по-малко.. което е убийствено за икономиката. Познайте какво щеше да е с GSM-ите.. ако и при тях се таксуваше само на изговорена минута, без абонамент? Без безплатни минути? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И да караш кола и да не караш кола - път си трябва. Без път как ще стигнеш до имота си - /макар и 2 пъти годишно да ходиш само/? По пътека? Или ще си стоиш само в селото/ града? От догодина могат да сложат и ТОЛ такси на улиците в градовете. После на кръстовищата. Побъркаха се тия чиновници. Пътищата са на всички в държавата - ами ако една години никой не пътува по пътищата.. какво правим? Една година няма да се поддържат ли? Пътищата винаги трябва да се поддържат - даже и кола да не минава по тях. Винетката/ТОЛ таксата трябва да покрива *само* допълнителната амортизация която колите нанасят на пътищата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години И тол и винетка? И данък и акциз? Тези се оляха, това не им е държава а бащиния, колят и бесят както им хрумне. Аре да правим революция, тва не се търпи! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години А акциза от горивата къде отива. Нали включен данък е най-справедливо - голям камион гори много => палаща много. Пътуваш много, много гориво => плащаш повече. Иначе това е обир - хем винетки, хем данък , хем акциз горива + ДДС горива.... айде сега и тол такса... Бе що не се гръмнете бе, ненаклари се политици?... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ами и аз същото нещо казвам. Махат се винетките, вдигат се данъците за автомобилите за сметка на това. И се въвеждат тол такси, които както е навсякъде ще са според превозното средство, например 5лв. за лек автомобил на участък и 40лв. за камион например. От това по-голяма справедливост не виждам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Имаш крава - пиеш мляко, нямаш крава - не пиеш. В случая имаш кола - плащаш данък (без значение караш ли я, но го плащаш за пътищата в населеното ти място), ако я и караш извън населеното ти място - плащаш и винетка. Съгласен съм, че и винетка и тол за един и същи път няма логика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ще е скъпо ако поддържаме 2 системи наведнъж. Затова нека да погледнем как е в Гърция например. Там си има тол система, но нямат винеки, защото няма нужда от разходи за поддръжка на 2 системи. Можем да приложим техния опит. Да се махнат винетките и да се вдигне данъка за автомобилите до някакво ниво с което да се поддържат селските и столичните пътища. А за магистралите и главните пътища да се сложи тол система. Реално разходите може би ще са дори по-ниски от тези на винетната система. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Съгласен съм, че е по-справедливо с тол, но изграждането и поддържането на системата ще я платим всички и както сочат цифрите - скъпо и прескъпо. Това е причината да смятам, че по-скъпата винетка е по евтиното решение, макар и в ущърб на част от ползвателите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар