Има проблем с конкуренцията на пазара на горива - тя е изкривена и трябва да бъде облекчен вносът. Това каза пред Нова телевизия депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров. Той и колегата му от БСП Румен Гечев коментираха думите на икономическия министър Божидар Лукарски, че цените на горивата в България са високи, защото страната ни е малък пазар и няма собствен добив на петрол.
„Нещо пречи да има ефективен внос и разликите в цените да бъдат обрани“, настоя Мартин Димитров.
Той заяви, че цената на дизела в България е една от най-високите в Европейския съюз (ЕС). По думите му вчера цената без акцизи е била с около 22 ст. над средната за ЕС, като не се отчитат данъците – ДДС и акциз. При бензина разликата спрямо средните нива на ЕС е била около 13 ст.
Депутатът твърди, че в сравнение със страни като Австрия и Белгия дизелът в България е с около 40 ст. по-скъп. Депутатът допълни, че с вчерашна дата по-високи са били само цените в Малта, Дания и Италия (без данъците).
Румен Гечев се съгласи, че има „ненормални пропорции“, но въпросът бил сложен, тъй като много фактори влияят на цените. Той смята, че информацията за предстоящите проверки е дала възможност на бензиностанциите да реагират преди акцията за инспекция на всички колонки, организирана от Министерството на икономиката. „Това е кампанийно мероприятие на правителството преди изборите“, каза социалистът.
Той предлага депутатите и гражданското общество да окажат натиск върху държавните институции, които постоянно да проверяват пазара на горива.
Мартин Димитров обаче му отговори, че по време на мандата на кабинета „Орешарски“ част от уредите (за измерване - б. ред.) в Лукойл са спрени със следния мотив – данните били трудни за прочитане и разбиране. По наше предложение (уредите – б. ред.) бяха възстановени. Нелепо е БСП да казват какъв контрол искат“, посочи той.
Синият депутат предлага да се премахнат пречките пред вноса и да се засили конкуренцията на пазара на горива. Той очаква скоро Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да бъде реформирана. Сега „тези хора не са ефективни“, твърди Димитров.
Румен Гечев коментира, че при горивата става въпрос за стандартна стока и е напълно нормално да има малка разлика в цените.
Той даде примери за регулацията на пазара на горива в различни държави. „В някои провинции на Канада например има ограничение в маржа от 4 до 5,2 цента на литър. Подобни ограничения има в Австрия – сега там цената може да се увеличава само веднъж дневно и да се намалява неограничен брой пъти“, каза той.
Мартин Димитров обаче не се съгласи с тези примери и каза, че решението е друго – да има среда, в която конкуренцията да нараства и вносът да се увеличи. „Цената на дизела вчера е втората най-висока в целия ЕС. Защо няма вносител, който да се възползва и да спечели от това, което автоматично да регулира цените“, попита той.
„Искам от сегашното правителство и българския парламент да вземем заедно мерки за насърчаване на конкуренцията“, каза реформаторът. Той допълни, че според някои вносители вносът е усложнен.
„Ние позволяваме търговци на дребно да печелят повече от рафинерията“, обясни Гечев. Той допълни, че имало страни с държавни бензиностанции като Австрия, с което държавата се намесва на пазара. Ние нямаме необходимите резерви и петролни складове, с които да се осъществява интервенция, каза социалистът.
Мартин Димитров обаче не се съгласи и продължи да настоява мерките да са в посока насърчаване на конкуренцията. Румен Гечев пък препоръча на правителството да не предупреждава през медиите, когато предстоят проверки.
преди 8 години държавната намеса е тази,която наложиха за сарафите и подобни : определен процент на маржа. Поне при горивата няма да виреят комисионни и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Rompetrol !!направете усилието да издирите най близката им бензиностанция, и зареждайте там 1-2 пъти месечно догоре!! (за сметка на удобството Ви)!!направете нещо по въпроса ! Срещу Лукойл!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Липсва пазар, за да има черни каси за партиите. Какво толкова го умувате? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е, доколкото, аз съм запознат няма да стане. Няма да имаш лиценз за внос без склад. Задължението да разтовариш в данъчен склад е уж с идея да ти измерят колко бензин имаш в цистерната, че да не ги излъжеш на око. Даже забраниха да се разкарваш с полупразни из България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Трябва втора и независима рафинерия. Картелът започна с убиването на плевенската. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Разбира се че е по-различен.Тук всяко едно правителство иска високи цени на горивата за да си върже бюджета, а ако случайно цената на петрола падне е по-добре поевтиняването да отиде в черната партийната каса на управляващата партия.ГЕРБ се оказаха същите лъжци, крадци и корумпирани политици както ДПС и БСП. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години То е толкова ясно, че и слепите го виждат - Лукойл продава на по-високи цени отколкото в ЕС. А че т.нар. "държава" отказва да се припознае като отговорна за случващото се и служителите на ДАМТН и БИМ с години не могат/не искат да инсталират средства за измерване на закупеното и продаденото, за да плаща монополиста акциз е ясно. Иначе всяка година най-голямата фирма в БГ (ако не знаете това е Лукойл) работи на загуба... поне по документи, останалото отива в сивата икономика и в продажбите без ДДС и акциз. После бензиностанциите били виновни - прах в очите на невежите ни братя, а те за радост на политиците са мнозинство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А сега се задава и любимата "държавна намеса" на Боко /който и въведе изискването за данъчните складове впрочем, нищо че те или по скоро именно защото те се държаха по това време на 90% от Лукойл и Нафтекс/Петрол/ - да вдигне акциза на горивата за отопление до тези на транспорта. Че да одере и тези, които си готвят на газ, с високи акцизи. Не, мерси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ами Иване-рог, то си го има ей-тук - https://***.energy.eu/fuelprices/Към днешна дата, най-ниската цена на дизела без акциз и ддс в евро е в Полша - 0,361 евро, средното за ЕС е 0,526, а за България е 0,591. Акцизът в Бг за дизела е най-ниския в целия ЕС - 0,363 евро на литър, ддс също ни е сред ниските, макар то да е сравнително усреднено на 20% в целия ЕС. Иначе казано, ако имаше държава, то вариантите щяха да са 2:- или цената на дизела щеше да е 25-45 стотинки по-ниска- или тази разлика от 25-45 стотинки на литър щеше да отива като акциз и ддс директно в бюджета, а не в джобчето на приятелчето на банкиянския Господ Валката Златев. Това са над 1,5 милиарда лева годишно, които държавата ПОДАРЯВА на Лукойл и нито едно правителство до сега не прави нищо по въпроса. Апропо, имам тема, която съм направил преди 4 години - http://***.investor.bg/forum/showthread.php?t=12943 нищо не се е променило от тогава... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Хм, изискването да имаш или да си наел данъчен склад и да държиш резерви за три месеца /отделно лицензиите/, не е малка пречка, така ли?Че така никоя бензиностанция в Русе, не може да си купи на едро през моста в Румъния, и да подбие цените на картела тука. отговор Сигнализирай за неуместен коментар