Цената на петрола, като всяка свободно търгувана стока на пазара, се определя от факторите търсене, предлагане и политически решения. В последните месеци това е особено видимо – предлагането е по-голямо от търсенето и логично цените падат.
Голямата въпросителна обаче е защо липсва намесата на ОПЕК? Организацията винаги се намесваше досега и ограничаваше свободното падане на цената. От една страна, обяснението е, че световната икономика все още не е толкова стабилна, за да понесе намесата на Организацията.
От друга страна обаче стои обяснението, че петролният картел се опитва да запази своя пазарен дял в битка с шистовите проекти, основно в САЩ, коментира пред Investor.bg икономистът от Института по пазарна икономика (ИПИ) Калоян Стайков.
Той посочи, че дъното на цените на петрола ще зависи от това кой ще се измори пръв в играта за пазарен дял.
За българската икономика отражението на случващото се на пазарите е благоприятно, но ефектът няма да е толкова голям, колкото за други държави. Като цяло ниските цени намаляват производствените разходи и стимулират потреблението
Трудно обаче е да се направи прогноза, защото липсва обективната информация – няма публични данни за котировките на сорта Urals, който преработва основната рафинерия в страната – „Лукойл Нефтохим”, няма и ясни разчети за цените на горивата – на едро и дребно, посочи анализаторът.
Той коментира още и че не е ясно как директорът на Агенция „Митници” Ваньо Танов изчисли преди дни, че бензинът трябва да струва 1,80 лева. Дори и от данните на Националния статистически институт (НСИ) за внос и износ на горива не става ясно каква част от вноса остава в страната.
„Няма икономическа логика да се изнася, но не трябва да бъде изключена и тази хипотеза”, каза той.
Стайков припомни и голямата инвестиция от 1,5 млрд. долара, направена в завода на „Лукойл” и която би подобрила ефективността при преработката на петрола, но това ще се усети едва след години.
„В Гърция също голяма част от бензините се произвеждат от сорта Urals, но вероятно тяхното производство е по-ефективно”, посочи още икономистът и допълни, че в южната ни съседка цените на бензините падат по-осезаемо, отколкото у нас.
Руският сорт Urals е с по-ниско качество от Brent-а, чиято цена обаче се използва за анализите на цените на горивата у нас и съответно - разходите за преработката му са по-високи.
По отношение на фиска голямата разлика в заложената в бюджета цена и реалната на пазарите няма да се отрази толкова негативно, категоричен е Стайков. Той посочи, че акцизът е фиксиран – на 1000 литра и при това положение дори може да се очаква ръст на приходите, защото ниската цена ще увеличи потреблението.
Събираемостта на ДДС пък е много неравномерно разпределена през месеците, но като цяло изпреварва прогнозите. Стайков обаче посочи, че приходите по това перо в бюджета намаляват при вноса, но от друга страна вътрешната активност компенсира това намаление.
преди 9 години Никъде в поста си не съм ревал за административно регулиране на цената. Нашата, българската държава отдавна е престанала да работи в полза на обществото, като най-често умишлено забравя контролните си функции и механизми и то в бизнеси, където съществуват естествени монополи или ясно изразен картели. И двамата практически настояваме за това-тя да изпълнява задълженията си!А ти лично, ако искаш накажеш картела, можеш да зареждаш гориво във Венецуела(0.01 ? за литър) и да групираш товарите си с конски впряг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не мога да разбера какво ревете всички. Държавата, не бива и не трябва административно да определя цената на горивата. Трябва да прави точно това. което сега прави - контрол, проверки, глоби и яко сопа за всяко нарушение. Има едни много лесен начин да накарате горивата да спаднат спрете да купувате бре - ходете да зареждате, ако ви е възможно в съседни държави или ограничете ползването на личните си коли и т.н за сметка на градски транспорт, или в бизнеса ползвайте външна транспортна фирма..за групажни товари и т.н.. Свалим ли потреблението и с 5-6 % само. знаете ли колко бързо ще реагират на бензиностанциите.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Напълно си прав! Неговият интерес е горивата да държат високи цени, защото акциза и ДДС-то от тях му крепят засега бюджета и го държат на власт. Петролният картел е щастлив от липсата на държавен контрол и реализира свръхпечалби - т.е. мафията пирува на наш гръб и ние пак си траем. Е докога ????? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ама или дай некъв смислен отговор с конкретни имена, или ходи некъде да си ... ! хехе... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години И кого требва да изберат марулите, та да дойде ИСТИНСКАТА капиталистическа партия на власт? Ако не знаеш, в момента управлява некъв, дет комунистите убили дедовия му и шефът на ЕК го има за брат, а му памагат сички, дето се отчитат на ул. Козяк в София - СДС, ОДС, Кунева, Мунева, Маймунева... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Убеден ли си, че собственика на ЛУКОЙЛ са руснаците?!ВИЖ КАКВА Е ВРЪЗКАТА МЕЖДУ РОТШИЛД И ЛУКОЙЛ БЪЛГАРИЯЩЕ ТИ СВЕТНЕ КОЙ И ЗАЩО ПРИБИРА ПАРИТЕ НИ ОТ ГОРИВАТА. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не може премиерът да си цъка карти с Вальо Златев и да очаквате нещо. Лошото е, че ако не Бабунко, ще са другите другари от БСП и пак ще е същата.Либерализирайте вноса и цените ще паднат. Вече в Гърция има по-ниски цени на дизела, а качеството им е по-добро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ами да им кажа. Вече всички камиони са с нивомери, печати, пломби, направо Форт Нокс. Но, даже и с такъв камион нямаш право да внасяш горива, ако нямаш петролна база. Де е Тутракан, де е Констанца, де е Нефтохим Бургас. Или Гърция, Турция, Сърбия, всички имат рафинерии. Но без база не може! Кой държи базите в България? Те правят картела. Отделно, ако някой реши да търгува с нефтопродукти или захар го отказват много бързо и ефективно (някой път и с поп). Всички го знаят, всички мълчат...и се борят с пломби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ами да им кажа. Вече всички камиони са с нивомери, печати, пломби, направо Форт Нокс. Но, даже и с такъв камион нямаш право да внасяш горива, ако нямаш петролна база. Де е Тутракан, де е Констанца, де е Нефтохим Бургас. Или Гърция, Турция, Сърбия, всички имат рафинерии. Но без база не може! Кой държи базите в България? Те правят картела. Отделно, ако някой реши да търгува с нефтопродукти или захар го отказват много бързо и ефективно (някой път и с поп). Всички го знаят, всички мълчат...и се борят с пломби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Миии, Иван Костов виновен, щото продаде "Нефтохим" на руснаците. След него само *** управляваха, та не се сетиха как да променят нещата. Или по-точно, правят се на ***, защото заедно грабят опростачения народец... отговор Сигнализирай за неуместен коментар