Хасан Адемов от ДПС отбеляза, че няма съмнение, че демографската политика е политика на политиките и предупреди, че без мерки кризата може да влоши публичните финанси и натискът им върху държавния бюджет да се увеличи. В миналото демографският проблем е бил неглижиран и затова решенията сега ще дадат резултати поне след 10-15 години, каза Адемов. Според него мерките за насърчаване на заетостта и съчетаването на семейните и трудовите задължения са важни, но недостатъчни. Раждаемостта се увеличава, когато у хората има очакванията за икономически растеж и затова в тази посока трябва да са дискусиите, заключи председателят на социалната комисия и депутат от ДПС.
Десислав Чукулов от „Атака“ заяви от трибуната, че трябва да се вдигнат доходите – пенсиите да са поне 500 лева, заплатите - поне 1000 лева. Той посочи, че в ЕС се полагат огромни усилия в тази посока, дават се помощи за емигранти да се върнат в родината си например. Когато направим така, че парите да остават в бюджета, тогава ще се променят доходите, каза отй.
Председателят на групата на левицата Михаил Миков разкритикува, че дебатите вървят вяло и абстрактно и отбеляза липсата на депутатите от РБ в залата. По думите му държавата се е оттеглила от различни сектори и политиката на по-малко държава ни е довела до челни класации в редица негативни класации по демография. Държавата се отдръпна от здравеопазването, образованието, социалния бюджет е остатъчна величина у нас, каза той. Гордостта от ниските данъци и доходи убива перспективата пред квалифицирани младежи, защото ЕС им дава повече възможности за нормален живот и този процес ще продължи, посочи Миков. По думите му никой инвеститор няма да дойде заради ниски данъци, когато няма качествената работна ръка. „Докато бюджетът е до 40 на сто преразпределение на БВП, нищо няма да стане – далеч под европейски рамки и норми“, предупреди той. И посочи, че БСП предлага прогресивно облагане за хората с две средни заплати, диференцирана ставка за бебешки стоки, защото „без тези малки знаци хората ще продължат да емигрират“.
От парламентарната трибуна социалният министър Ивайло Калфин заяви, че темата е надпартийна и не на едно правителство. По думите му за да бъде дългосрочна, тя трябва да мине през парламента.
Калфин предложи след като бъде изработена от кабинета, тя цялостно и подробно да бъде обсъдена от НС. „Има нужда от стратегия, защото само отделни мерки не биха решили проблемите, няма как с отделни мерки да се търси ефект“, каза Калфин.
Той предложи и да има ежегоден доклад за изпълнението на мерките, заложени в стратегията, както и всеки законопроект да минава през демографска проверка, тоест да бъде оценен през тази призма. Така НС ще стане съпричастен към демографската политика, отбеляза вицепремиерът.
НСИ, Евростат, ООН, СБ - всички измерват и показват, че ако не вземем мерки годишно БВП ще расте с 0,7% по-малко, каза още той.
По думите на министъра мерките за заетостта са временно решение с краткосрочен ефект. Според него ни трябва различен тип икономика с по-висока производителност – без промяна на цялостната икономика, нито с данъчни нито други мерки, няма да се реши въпросът, каза Калфин.
преди 8 години Отн.: Демографската кризаЗа демографската криза са виновни БАН. Самите те са най-големият генератор на изкривявания в демографията. Над 70% от лицата заети със скрита безработица в БАН са абсолютни пенсионери-навършили пенсионна възраст отпреди 15-20 год. И това не е всичко. Понеже явно не им достигат пенсионери и демографи в академията, са назначили на всичкото отгоре и руски пенсионери -пенсионирани като военни в Р-я, после и от тамошната академия на науките и назначени за кариера за втори задгробен живот и за вечни времена в БАН. И за съжаление не е само БАН -по държавната администрация е същата история. След като веднъж изгонят студентите да мият чинии по кръчмите в Канада, не виждам как ще си оправят демографията тук по места. Всъщност те не искат да оправят никаква демография -просто им трябват някакви канарчета, които да им изкарват пенсиите и пожизнените финансови почести.Ако някой иска да се занимава сериозно с демографска криза, би следвало да започне с пенсионерите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Хората с пари са тези , които движат икономиката. Когато парите стоят в банката, значи има проблем за икономиката и не се инвестира в нови проекти. А тези , които потребяват СЕГА са предимно ниско образовани и бедни хора взимащи си мобилни телефони, телевизори и лаптопи с кредити. Как тия хора ще живеят на старини, ако не си плащат осигуровките. Съгласен съм , че разходите на държавата не са напълно прозрачни и че може да се работи много по тази тема. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години При намаление на цената на дизела от 2,65 до 1,99лв или с 25% има намаление и то не на всички с по 10 % , а при държавните фими затранспорт с 0% . При увеличение обаче не е така и цените бързо се увеличава. Ха сега познай дали при намаление на ДДС няма да стане същото.За малкия бизнес в Бя се знае , че е предимно семеен и често храни цялото семейство . ДДС в е различен за различните градове в САЩ, като могат да добавят допълнителни такси SALE TAX, MAX Local taxes и други. В някои щати данъка дори е над 20%. Като цяло обаче ДДС + други такси средно е около 14 -17 %. Дали този процент ще се усети от крайния потребител у нас така , че да увеличи сериозно потреблеието. Не мисля. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не ми е ясно, от една страна по надолу се притесняваш, че хората спестяват /ау колко е лошо да имаш пари в банка/, а от друга страна твърдиш, че хората щели да похарчат всичко СЕГА. Както и да е, но именно заради проблемът с тези "късни" и "внезапни" плащания /за здраве, старчески и тн/ ние плащаме осигуровки, а не ДДС. А правитлството ни харчи парите даже не и за здраве и пенсии, където също има много пробойни, а за пълни щуротии като реклама на туризма /извинявай само за хотелите ДДС е намалнено, да си плащат сами рекламите/ , армия от полицаи, хидроложки съвети от Доган, дупките в НЕК/БЕХ и прочие отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години При намаление на цената на бензина около 20%, да паднат цените с 10-15% на междуградския транспорт не е пропорциално, но и бензинът не е 100% от разходите. И частниците са спечелили повече /аз нямам нищо против печалбите стига да не са гарантирани/ и потребителите са спестили малко. Виж общинарите и държавата, която също е голям потребител на горива, не отпуснаха нищо на плебса, нула, пълна нула. А с повечето покупки, хората платиха още повече ДДС, което правителството да налее на олигархията. Не е само Лидъл /където заплатите са по-големи от тези в кварталните магазини и осигуровките се плащат редовно към държавата/ , а всички български фирми и граждани най-вече ще спечелят от намалението на ДДС.Гърция има да връща пари, затова и искат по-голямо ДДС. Аз ако и бях кредитор, бих настоявал за обратното, защото събираемостта е под въпрос. Държавите с малки ставки на ДДС са САЩ /някъде го няма/, Япония, Сингапур, Корея, Тайван. Всички те са с висока продължителност и качество на живота отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "О, на НЯКОИ междуградски линии намаляха с около 10-15% /билетчетата в общинския транспорт само растат " - айде сега сметни колко е намалението на горивото като процент и колко е намалението на билетите и дали е пропорционално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "Хората си ги харчат по-добре" - системата на събиране на осигуровки и данъци е точно , защото ИМА хората не можещи да направят преценка за нещата и си харчат парите СЕГА. Защото искат да имат по - голямо потребление. И какво става в един момент няма пари няма и доходи. Затова системата е такава събира предварително когато настъпи даден риск да може да го покрие. Системата е на солидарен принцип. Дали работи в БГ оптимално е друг въпрос, но ако няма такава ще стане страшно. Ще има още по - голяма бедност и мизерия и то сега."Едно намаление с 2-3% на ДДС, няма да им се отрази фатално и пак ще имат сума ти милиарди." - Няма нищо подобно, 2 -3 % няма да ги усети никой от крайните потребители. Дъмпинг се прави само за да се завладее пазарен дял, но ако си чел икономическа литература ще знаеш , че това е временно. Ценообразуване на стоките знаеш ли как се прави?Целта на фирмата знаеш ли каква е? Икономикс един учебник и решава проблема. Даже мога да ти дам и конкретни страници. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ако беше така всички развити страни щяха да махнат ДДС данъка и щяха да цъфнат и даъднат и да вържат. Гърция намалява ДДС и всичко се оправя - ДА ама НЕ. А инвестиции от рода на ЛИДЛ за България освен имиджов ефект друг нямат. И аз съм много против убиване на частната инициатива на български предприемачи за да се направи път на чужда компания, която дава смешни пари за заплати, дава работа на един а взима работата на поне два пъти по толкова. Инвестиции не се правят с нисък данък ДДС , а със стабилна среда, предвидима и разумни условия на данъчно третиране. ТОва не вклщчва ДДС отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години По-голямо потребление, повече ДДС от по-ниска ставка, повече производство и инвестиции /па дори и нека да са смо магазини на Лидъл в Дупница :))) /Ако има някой който трябва да се простира според чергата си това е правителството. ..."пенсионна система не работи добре, здравна система не работи добре, социалната система не работи добре ( имаме повече инвалиди отколкото след война )един куп чиновници и те не работят добре и още куп други - откъде ще дойдат пари за тези разходи.".....именно затова не заслужават толкова пари. Хората си ги харчат по-добре. Да не говорим, че събират осигуровки за две от системите, а повечето от проблемите са повече криминални отколкото социални. Едно намаление с 2-3% на ДДС, няма да им се отрази фатално и пак ще имат сума ти милиарди. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години О, на някои междуградски линии намаляха с около 10-15% /билетчетата в общинския транспорт само растат/, но най-вече спечелиха всички, които имат кола /която отдавна не е лукс/. Разликата от пика около 2.50лв. за литър бензин миналото лято до малко под 2 лева през януари си бе около 25 лева за резервоар от 50 литра. И хората /а и аз/ с густо ги похарчихме - по памет през декември 2014 ръстът на продажбите спрямо преходната година бе 6% /да, имаше ефект и връщане на парите от КТБто/, а през януари 2015: 4%. Като се върна цената на 2.30 и ръстът е вече около 1%. ............"Който взима 800лв ще се простира според чергата си."Тази черга, спокойно може да бъде разширена с няколко % ако се намали ДДСто. Хич и не разбирам защо един пенсионер трябва да бъде прецакван с 20% като си купува нещо от Лидъл, или пък един младоженец, обзавеждащ апартамента си, да оставя цяло богатство под формата на ДДС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар