Ако пенсионните фондове инвестират в строителството на автомагистрали, със сигурност ще имат по-висока доходност спрямо сегашната. Това заяви пред Investor.bg Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура и бивш министър на транспорта. Повод за коментара е организираната от Форума в четвъртък в София кръгла маса, на която ще се обсъжда какви са възможностите за инвестиции от пенсионните фондове в публична инфраструктура.
Мутафчиев заяви, че това е един от вариантите за изграждането на автомагистрали. За да бъде обаче това икономически обосновано, като условие той посочи въвеждането на тол система за таксуване.
Как конкретно може да се случи подобна инвестиция?
Мутафчиев уточни, че фондовете могат да участват в създаването на проектни дружества за участие в концесионни процедури. За всеки конкретен участък трябва да бъде изработен финансов модел и да бъдат дадени гаранции за риска от страна на държавата.
Запитан какъв е рискът за клиентите на пенсионните фондове при подобен тип инвестиции, бившият транспортен министър посочи, че в случая той зависи от финансовия модел, при изработването на който трябва да се анализира състоянието на участъка, даден на концесия, автомобилния трафик, очакваните приходи от тол такси, доколко тези такси ще са достъпни за българските граждани, колко години ще е концесията и какви ще са разходите за поддържането на аутобана.
Подобни практики имало в Европа и Латинска Америка, с голям опит в този тип финансиране са Чили и Аржентина. При този тип инвестиции пенсионните фондове могат да увеличат своята доходност, допълни Мутафчиев.
За да се задейства идеята обаче, държавата трябва да има единна концепция за участъците от магистрали, които могат да бъдат концесионирани, и единна тол система.
„Ако предложението се реализира, ще имаме ръст на БВП и на заетостта, и то без ръст на дефицита. Когато си плащам таксата за магистралата, ще знам, че средствата ще отиват към пенсионния ми фонд“, каза още председателят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура.
Той допълни, че на предстоящата дискусия ще бъдат обсъдени плюсовете и минусите на предложението, както и конкретни стъпки, чрез които то би могло да се реализира.
преди 9 години Тази новина е от типа "Вашите добри пари в нашите добри ръце". Не ми е ясно ПФ компании за производство и поддръжка на пътища ли ще си купуват или просто си говори колкото да не заспи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Тази новина е от типа "Вашите добри пари в нашите добри ръце". Не ми е ясно ПФ компании за производство и поддръжка на пътища ли ще си купуват или просто си говори колкото да не заспи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Асфалтирането на 1 квадратен метър е 12-18 лева, т.е. 18000 лева на километър. :D Приятелю, една лента е 3.7 метра широка по БДС. Това значи, че 1км двулентов път е 7400 квадратни метра. По 18 лева са 133 000 лева на километър според твоята сметка отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години тоя що не си гледа бдж-то докъде докараха, ами обяснява пенсионните фондове как да си увеличават доходността аман от експерти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Завчера Уието се изцепи в ефир, че от винетки се събират 220 милиона годишно, а пътната мрежа 1,2,3, категория е 20 000 километра. Това е 11000 лева на километър годишно за поддръжка. Парите не стигали, трябвал и поне 1 милиард за поддръжка. Асфалтирането на 1 квадратен метър е 12-18 лева, т.е. 18000 лева на километър. Таксите от винетките отиват за поддръжка, не за ново строителство. Дайте ми 1 километър за 11000 лева на година, ще го направя образцов хигиенизиран дом. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Завчера Уието се изцепи в ефир, че от винетки се събират 220 милиона годишно, а пътната мрежа 1,2,3, категория е 20 000 километра. Това е 11000 лева на километър годишно за поддръжка. Парите не стигали, трябвал и поне 1 милиард за поддръжка. Асфалтирането на 1 квадратен метър е 12-18 лева, т.е. 18000 лева на километър. Таксите от винетките отиват за поддръжка, не за ново строителство. Дайте ми 1 километър за 11000 лева на година, ще го направя образцов хигиенизиран дом. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Няма нищо сигурно,другарю Мутафчиев,особено доходност над сегашната. Ако сте пътувал по сегашните безплатни магистрали сигурно сте забелязали трафика извън летния сезон:-) При този демографски "бум"след 20 години печалби могат да се очакват единствено от направление Турция-Европа, и то ако няма протекционизъм. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 1. А къде ще отиват парите от удръжките ми всеки месец тогава?2. Магистрала, построена с европейски средства не може да се таксува с ТОЛ-такса, защото трябва да се връщат пари от еврофондовете. Така ако погледнем какво остава, може да се сложи ТОЛ-такса само на Хемус и Черно море. Похвално - да таксуваме най-бедните региони по безумен начин!3. За да има ТОЛ-такса, трябва да има дублиращи пътища. На Запад дублиращите пътища са четирилентови и поддържани. Къде сме ние? Тясно, с дупки, непочистено, храсти, дървета, каруци, трактори, комбайни, без маркировка, знаци и т.н.Хайде холан - то бива наглост, бива, ама вече прекаляват! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години -:) или в Трети Дунав мост ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години -:) или в Трети Дунав мост ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар