Сериозен е спадът в българския туризъм за първите осем месеца на годината, като най-голям отлив има от европейските пазари. За тази негативна тенденция съобщиха от Българската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА). По техни данни общият спад в туризма за осемте месеца е от 5,7 на сто, а спадът от пазарите от Европейския съюз – от 15,5 на сто.
Председателят на асоциацията Байко Байков посочи, че Министерството на икономиката и енергетиката „с розови очила“ поднася на обществото манипулирани данни, базирайки се на статистиката на Националния статистически институт (НСИ) и БНБ за броя на туристите и приходите от туризъм. Байков обясни, че данните за туризма на НСИ са натоварени със сериозна грешка, тъй като отчитат броя на посетителите в страната с цел бизнес, гостувания и туристическа цел, а не само с цел отдих. Данните на централната банка пък са неточни, защото изчислява приходите на база обменена валута, в което обаче влизат и парите, пращани от българите, работещи в чужбина.
Председателят на туристическата организация посочи, че е налице устойчива тенденция на спад от ключови пазари за туризма ни. Сериозно отстъпление за посочения период има от Германия - с 10,4%, от Румъния – 17,8%, от Великобритания – 24,4%, Гърция – 25,9%. Осезаем спад за осемте месеца има и от скандинавските пазари – Дания – с 36,8%, Швеция – 36,9%, Нидерландия – 20,9%, Унгария – 35%, Полша – 8%, Чехия – 6%. Единственият пазар с ръст е Австрия – с 15 на сто, отбеляза Байков. По думите му тези данни са изключително тревожни, защото говорят за масово общо отстъпление на европейските пазари от България.
Положителни обаче са данните за туристите у нас от съседните страни. Македония и Сърбия запазват туристическия си поток към България. Запазва се и броят на туристите от Русия, а спадът от Украйна е 10 на сто. Израел бележи ръст от 29%, който се дължи на спада от последните две години заради инцидента на летището в Сарафово. Ръстът от Турция е 30 на сто.
Байков изрази опасение, че приходите на българския туризъм са поставени в сериозен риск и още отсега можем да говорим за големи спадове през следващата година.
От асоциацията излязоха с декларация за незабавна радикална промяна в държавното управление на туризма, която е адресирана до държавните институции. От следващата власт АБТТА ще изиска отделно министерство на туризма, което да се занимава конкретно с проблемите на сектора. А министър на туризма трябва да бъде компетентно лице със съответния образователен ценз и задължителна практика в сферата, тъй като по думите на Байко Байков до момента с този водещ отрасъл за икономиката ни се правят експерименти – не само на ниво ръководители, но и с безотговорността по липсата на реална рекламна кампания на туризма ни извън страната.
От асоциацията изнесоха данни за националната туристическа реклама за периода от началото на януари до края на юли тази година, предоставена от Министерството на икономиката и енергетиката. Според справката бюджетът за национална реклама е около 10 милиона лева, от които 3,4 милиона лева са изразходени по международни изложения, при условие че участниците сами финансират половината от сумата за участието си. За медийна реклама са похарчени едва 49 хиляди лева, за външна реклама– 198 хиляди лева, за маркетингови проучвания и за електронно присъствие не е похарчен нито лев.
На този фон Байков цитира бюджета на Македония за реклама – страната е похарчила 70 хиляди евро за външна реклама, а заложеният бюджет за интернет реклама е 400 хиляди евро.
От асоциацията изтъкнаха и други проблеми – липсата на нормативна уредба, която реално да задвижи приетия през март 2013 година Закон за туризма, липсата на диалог на държавното управление с реалния бизнес, нелегалния бизнес, който съставлява половината от сектора, липсата на държавна политика за стимулиране на нискотарифните авиокомпании, което изолира страната ни от международни туристически пазари.
преди 10 години и какво му е удобното и приятно да стоиш в "Запорожец"? да та *** в тъпака с тъпашкия ти виц хаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хаха ;)) ... Ами то и така не е, ... просто ще изживеем леко неудобство от подмяна на терминологията ;))Което ме подсеща за един виц, свързан с изживяването на такова чувство на неудобство: Каква е приликата м/у публичния дом и "Запорожец"-а ?При влизане и на едното и на другото място ти е неудобно, озърташ се да не те видят, но вътре е уютно и приятно ;)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години щото ако си го кажем в прав текст вече няма да е капитализъм:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години То затова навсякъде вече държавите са затънали в борчове, щото субсидии, помощи, дотации, ама капиталистът после не я търси да си делнат печалбата, а си дипли пачките в банки из разни офшорки... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Отливът е закономерен. С това малоумно презастрояване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако се съборят половината хотели по Черноморието и се построи канализация туризма ни може да има някакви шансове на пазара. Абсурд е, че в "елитните" ни курорти се нови воня на отходен канал, а е скъпо като в Палма Де Майорка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ... безотговорността по липсата на реална рекламна кампания на туризма ни извън страната. ... липсата на държавна политика за стимулиране на нискотарифните авиокомпании, което изолира страната ни от международни туристически пазари......................Абе що не си го кажем в прав текст : на днешно време, ако поне половината ти разходи не ги поема държавата, какъв бизнес? След като си в борба за пазар с конкуренти от цял свят, които се ползват от такава подкрепа, как да издаяниш срещу тях ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар