Междувременно Националната компания „Стратегическа инфраструктура“ обяви в началото на април търга за актуализация на прогнозата за трафика по магистрала „Струма“ и анализ разходи-ползи на трасето. Оферти могат да се подават до 22 май.
Браншовиците настояват да се допълни обществената поръчка и да се анализират и други варианти на трасето, които биха глътнали по-малко пари за строителството.
Доизграждането на магистрала „Струма“ ще се финансира с пари от новата оперативна програма „Транспорт“ за програмния период 2014-2020 г. Бюджетът на програмата, включително националното съфинансиране, се очаква да е около 1,9 млрд. евро, от които 70% ще се разделят поравно за жп и пътни проекти. Това означава, че строителството на „Струма“ ще "изсмуче" целия ресурс за пътни проекти по програмата и други приоритетни пътни участъци трябва да се изграждат с други източници на финансиране.
Проблемите, разходите и ползите от тунелното преминаване
От браншовите организации подчертават, че изграждането и експлоатацията на подобно тунелно съоръжение ще засегне сериозно околната среда. Павел Диковски, съпредседател на Сдружението на пътните инженери и консултанти и бивш директор на пътната администрация, подчерта, че трябва да се извозят и депонират 44 млн. куб. м скална маса. Отделно трябва да се изградят временни пътища до отворите на вентилационните шахти в тунела, които с цел поддръжката на съоръжението ще станат постоянни.
Инж. Иван Трифонов, преподавател в Университета за архитектура, строителство и геодезия, допълни, че тунелното строителство е 12 пъти по-скъпо в сравнение с линейното. Отделно според експертите не са пресметнати и разходите за оборудването за експлоатацията на магистралата, както и за поддръжката. За да се управлява едно такова тунелно съоръжение е необходимо да имаме система за управление на магистралите, както и да се мисли за пътната и пожарната безопасност и рисковете при аварии, посочват експертите.
Същевременно районът на Кресненското дефиле е част от територия с изключително висок сеизмичен риск. Оттам има риск от разрушителни последици за планираното тунелно съоръжение при евентуално земетресение от по-висока степен.
Високите разходи за поддръжка, освен евентуалното оскъпяване на строителството, са друг проблем. Според експертите поддръжката на тунела ще струва на бюджета сума, която би била почти колкото парите за поддръжка на цялата пътна мрежа. Очаква се разходите само за осветление да са над 21 млн. лева годишно, а според браншовиците за цялостна поддръжка ще са необходими над 50 млн. лева годишно.
Трафикът по магистралата е другата въпросителна за рентабилността на проекта. По думите на Тодор Тодоров, за да бъде оправдан времевият и финансов ресурс за изграждането и експлоатацията на подобно съоръжение, се изисква трафик от около 40 хил. автомобила на денонощие средногодишно. По най-оптимистичните прогнози за трафика по направлението не се очакват такива нива на движението до 2050 г., подчерта Тодоров, като допълни, че Еврокомисията препоръчва превозите на разстояние над 300 км да се осъществяват чрез жп транспорт.
преди 10 години Камарата на строителите протестират, и с право, срещу този 15-километров тунел.Явно обаче не знаят, че в идейния проект за модернизация на ж.п. линията от Радомир до Гюешево и оттам за Македония също има предвиден такъв тунел - 14900 метра, след Жабляно. По същите екологични причини.А общият брой на тунелите в отсечката е 15. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Няма да имаме път до Сандански и след 10 години, а това ще рече 35 години след падането на Тодор Живков. Баси смотаната държава живеем.Ако някой е гледал по National Geographic Channel предаването за Мегаструктурите, е видял че за 3-5 години се вдигат съоръжения в пъти надхвърлящи един тунел или една магистрала.Просто държавицата (народа) не може да избере грамотни и знаещи хора. И да ги сложи да управляват такива неща. Баси лошия късмет имаме. Все у калта.Разходете се в кв.Манастирски ливади в София - има блокове, а няма пътища до тях. Кални коларски пътища има до тях. Баси смотаните управници имаме, просто да повърнеш. Във всяка една област където погледнеш е това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Баси чета и не мога да повярвам: "За да се управлява едно такова тунелно съоръжение е необходимо да имаме система за управление на магистралите, както и да се мисли за пътната и пожарната безопасност и рисковете при аварии, посочват експертите." Значи в момента не се мисли... Господ да ни е на помощ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Именно, къде са бляли толкова години? Защо досега никой нищо не е казал, особено след като и 2008 е имало обсъждане. Днес искат да вдигат виадукти за 600 млн., вместо тунел за 1.1 млрд. Разликата е, че второто ще го строят чужденци, а нашите както казаха на пресконференцията в случая няма да е бг батко и братко, а ще е в немския. Целия проблем им е, че няма да са те изпълнители, което е подплатено и от гърба на Вожда. По простата причина, че вече така одобрен проекта е вързан с Лот 1, 2 и 4. В случая на неизпълнение духаме супата за кинтите за тях, както и при подобни неразбории нищо чудно да чакат мъгла и евентуално спиране на средства, след което да дойде победоносно на мостика и да рече - На комунистите им спряха пак парите, аз дойдох и ги пуснаха. А и къде ще ги пуснат - на касичките. Последните вместо да пикаят срещу вятъра защо не си договарят по-читав процент като подизпълнители? Те хората де що има протъркаха от Европата сума ти прагове да вземат те пая, сега тука що не са наши отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години По принцип за да е магистрала, както пишат долу, трябва тунел. Ако искаме да е евтино, и сега си има път и най-евтино излиза. Въпроса за мен е, че като знам как се поддържат, осветяват и вентилират тунелите у нас, ограничението в тунела ще е 80, а през половината време едната тръба ще е в ремонт, та ще е и 50 и ще стане 1.5 милиарда за беля на главата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Толкова дълъг тунел се прави само в краен случай. Ама друго си е, на свинче звънче. Реално това е друг вариант на АЕЦ Белене - яко харчене на пари, без краен резултат - 10 години щял да се строи.. + още 5 сигурно.. и ще струва 2 пъти повече. Отделно, че ако въобще се направи ще трябват не знам колко си пари за активно поддържане - вентилация, осветление, видеоконтрол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако парите от Лот 3 не се загубят не мисля, че спирането на строежа, дори и в последния момент ще е проблем! Много по важно е всички да са убедени, че този вариант е целесъобразен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години По принцип безконфликтни и разделени от насрещното движение две ленти и аварийна в една посока се водят магистрала. Знам, че има някакви норми за наклон и острота на завоите, но съм ползвал отсечки на магистрали в Европа, където заради остри завои има ограничение от 80 км/ч.Сигурно господата предлагащи този вариант си имат някакви интереси, но на мен аргументите им звучат доста убедително. Аз лично не съм чел много убедителни аргументи за тунелите, но може и това да е моя грешка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Взе ми думите от клавиатурата, както се казва.Като пътен проектант мога да кажа, че съм достатъчно запознат с идейния проект и ако говорим за МАГИСТРАЛА, то 15-километровия тунел няма алтернатива. Всичко друго е път, пък ако ще и 16 лентов да е.Въпросът е, че при изграждането на такова сложно съоръжение, няма как посочените от теб мафиотчета и сателитчето им Тошко Тодоров да натопят гагата даже и като подизпълнители, понеже наши фирми не са и сънували технологичния режим по който трябва да се работи. Това е работа за японски, френски или немски фирми, изцяло с техен персонал и техника, а Симето, Никито и Тошето да седят отстрани и да гледат умно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години А защо до момента подобна идея не е видяла бял свят? --------------------------------------------------------------------------------------Личният ми отговор е, че от тунел се краде много по лесно. Вече има доста примери за колко се строи магистрала на открито, и ако някой даде нереално висока цена ще бие на очи! Тунелът поради всякакви сложни геоложки проблеми може да струва безкрайно скъпо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар