Докладът анализира положението с корупцията във всяка държава членка: какви антикорупционни механизми съществуват, кои от тях функционират добре, какво може да се подобри и по какъв начин. Данните показват, че в различните държави членки естеството и равнището на корупцията и ефективността на мерките, предприети за борба с нея, се различават.
Някои от основните тенденции, свързани с корупцията в рамките на ЕС, са:
Механизми за контрол
В областта на предотвратяването на корупцията има големи различия между държавите членки по отношение на използване на превантивни политики (напр. етични правила, мерки за повишаване на осведомеността, лесен достъп до информация от обществен интерес). При някои ефективната превенция е допринесла за изграждането на добра репутация на държави с ниски равнища на корупция, докато в други изпълнението на превантивните политики е неравномерно и с ограничени резултати.
Външни и вътрешни механизми за контрол - в много държави членки вътрешните проверки на процедурите в публичните органи (особено на местно равнище) са слаби и некоординирани.
Конфликти на интереси - правилата относно конфликтите на интереси се различават в отделните държави членки, а механизмите за проверка на декларациите за конфликт на интереси често се оказват недостатъчни. Рядко се прилагат санкции за нарушаване на правилата и те често са твърде ниски.
Наказателно преследване и наказания
Наказателноправни разпоредби, квалифициращи корупцията като престъпление, като цяло са налице и съответстват на стандартите на Съвета на Европа, ООН и законодателството на ЕС. Въпреки това Рамково решение 2003/568/ПВР относно борбата с корупцията в частния сектор не е транспонирано еднакво добре от държавите членки в тяхното национално право.
Ефикасността на правоприлагането и наказателното преследване при разследване на корупцията варират значително в различните държави на ЕС. В някои държави членки се наблюдават отлични резултати. В други успешните случаи на наказателно преследване са рядкост или разследванията са твърде продължителни.
В повечето държави членки липсват подробни статистически данни за корупционната престъпност, което затруднява сравняването и оценката. В някои държави членки процедурни правила, включително правилата относно отмяната на имунитета на политиците, възпрепятстват разследването на случаите на корупция.
Политическо измерение
Политическа отговорност - почтеността в политиката остава проблем за много държави от ЕС. Така например, политическите партии и изборните органи на централно или местно ниво рядко имат етични кодекси, като последните често не са особено строги.
Финансиране на политическите партии - въпреки че много държави членки са приели по-строги правила за финансирането на политическите партии, все още са налице съществени недостатъци. В ЕС рядко се налагат възпиращи санкции за незаконното финансиране на партиите.
Рискови области
В държавите членки рисковете от корупция обикновено са по-големи на местно и регионално равнище, където взаимният контрол и вътрешните проверки обичайно са по-слаби, отколкото на централно равнище.
В редица държави членки градското развитие и строителството, както и здравеопазването, са сектори, уязвими по отношение на корупцията, .
При контрола на държавните предприятия се наблюдават известни недостатъци, които повишават тяхната уязвимост по отношение на корупцията.
Дребната корупция продължава да бъде широко разпространен проблем само в ограничен брой държави членки.
Обществени поръчки: област, която е уязвима по отношение на корупцията
Докладът включва специална глава, посветена на обществените поръчки. Това е много важна област за икономиката на ЕС, тъй като приблизително една пета от БВП на ЕС се изразходва всяка година от публични поръчки за закупуването на стоки, за услуги и строителни работи. Същевременно това е и област, която е предразположена към корупция.
В доклада се призовава към подсилване на етичните норми в областта на обществените поръчки и се предлагат подобрения в механизмите за контрол на редица държави членки. Подробна информация и конкретни въпроси, на които се предлага да се обърне допълнително внимание, се съдържат в главите по държави.
Вижте още в репортажа на Bulgaria On Air.
преди 10 години И на вас ви е нужно същото уважаеми лицемери от ЕС дето съдите и посочвате с пръст пък вие сте по-зле и от нас що се отнася до корупция, само дето имате повече осъдени а тук няма нито 1. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години На нас ни трябва не толкова антикорупционен, колкото анти-политически и анти-банков инструмент!Ето го: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/M107_1.jpg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нищо подобно.Историята е показала че ако ти дадат 5 хилки (чисто) заплата при запазване на цените след около година-две почва да ти се вижда малко и да искаш още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ей тези комисари трябва да се уволнят. Абе кво значи нужна е ефективна съдебна система и по-ефективна координация? Кажете КАК да стане и как я мерим тая ефективност. Всичко останало е бля бля. Ето закона за лобизма е хубаво предложение, сиреч, явно не можем да преборим влиянието на икономическите групировки върху законотворството, но поне да го регламентираме.Т.е. ако си имам едно ченге, което декларирам че лобира за мене, и му давам по 100 кинта месечно, та като ми напишат акт да иде да им каже "Тука един мой човек.. " тва е ОК, казва се лобизъм и е законно, ама ако "Е ко шъ праим са?" на ти 20 кинта, това е корупция и не е отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ЕК: Нужни са ви независими и ефективни антикорупционни институции========================================================Греши ЕК...много греши !!Нужни са ни по 5 хилки (чисто) заплати, при запазване на цените. Ей тва ни е нужно! Всичко друго произтича от това ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Антикорупцоинният инструмент се нарича АК 7.62мм. Всичко друго е кьор фишек. отговор Сигнализирай за неуместен коментар