Откакто в края на ноември 30 таксита, паркирани зад „Св. Александър Невски“, се оказаха достатъчни, за да прокарат своите искания, беше ясно че техният пример ще бъде последван и от други. Държавната способност за отпор е слаба и много браншови организации и сдружения усетиха това.
Единствените, които не са получили поне част от това, което желаят, са тези, които още не са стачкували.
С това наум, новият стачкуващ е Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), пише в свой анализ експетът от Института за пазарна икономика (ИПИ) Явор Алексиев.
Идеята за ефективни стачни действия е отдавна, като се очаква от 1 февруари 2014 г. почти всички превозвачи да преустановят превозите по Републиканската и Областните транспортни схеми.
Исканията на превозвачите са лансирани по-скоро под формата на описание на проблемите, отколкото като конкретни мерки. Автобусните фирми искат намаляване на сивия сектор в сектора, получаване на субсидии за превоз на пътници или премахване на субсидиите за БДЖ, реална оптимизация на превозите по Републиканската транспортна схема, осигуряване на европейско финансиране за инвестиции в подобряване на автобусния парк, адекватна компенсация от страна на държавата за задължителните намаления на билетите и разрешаване на проблемите с двойното данъчно облагане на превозвачите в други страни-членки на ЕС.
Превозвачите твърдят, че една четвърт от пътниците им ползват намаления или пътуват безплатно, без в същото време да са налице достатъчни насрещни трансфери от държавния бюджет. Разходите по тези пътници били 500 млн. лв. годишно, а компенсацията – около 53 млн. лв.
Държавата уж субсидира БДЖ заради социалната функция на компанията, а в същото време голяма част от уязвимите групи се извозват от автобусните превозвачи на загуба. Това е напълно разбираемо предвид факта, че до много населени места влакове няма, както и предвид състоянието на железниците, по-бавната и по-малко удобната услуга, а дори и трудната достъпност до самите вагони.
Получава се така, че два сектора возят под себестойност заради прерогативите на държавната социална политика. И тъй като воля за поставянето на БДЖ на пазарни начала няма, автобусните превозвачи на свой ред искат да се наредят на опашката за субсидии.
Основният въпрос е по какъв начин това няма да доведе до още по-голямо изкривяване на пазарната конюнктура? Превозвачите не искат да вдигат цените на билетите. Причината е очевидна - няма кой да ги плаща.
Пазарната логика сочи, че предвид явното предпочитание на пътуващите с намаление към автобусния транспорт, евентуално понижаване на цените на билетите вследствие на исканата субсидия предполага преориентирането на още повече пътуващи към автобусния транспорт.
Последното значи, че загубите за БДЖ ще се увеличат заради намалелия пътникопоток. С няколко думи данъкоплатците ги очакват повече разходи срещу по-ниска ефективност, т.е. в подкрепа на преференциалните цени за пътуване на един и същ брой лица. Въпросът дали всеки пенсионер, студент или дете имат нужда от отстъпка не е релевантен за законодателя – типична черта на анахроничната ни социална система.
Превозвачите са прави в две от констатациите си – пазарната среда е изкривена и контролните органи явно не си вършат работа. Субсидиите обаче не решават нито един от тези проблеми - напротив. НСАПБ е просто поредната жертва на изначално сбърканите устои на социалната система и липсата на политическа воля за реформи в други сфери като железопътния транспорт и пенсионната система.
преди 10 години Само така ! Трябва да се смаже най-сетне това извратено правителство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Знам, че такъв "батак" направиха и по-предните "за" предните, преди това по-по-предните пък направиха същото "за" по-предните ... и т.н. и т.н. ... И, ако екстраполираш очакванията спрямо сегашните за бъдещите, то те задължително трябва да направят същия "батак", дори и по твоята "логика"... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Всъщност не е лошо да се поставят проблемите на различните браншове на масата и да се иска тяхното решение. Да, не е нормално всички да се нареждат на масата на субсидиите, но ако всеки бранш си мълчи за неговите проблеми, как да бъдат решени. Лошото при превозвачите е, че те наистина изхождат от грешна позиция, проблем им е сивия сектор, поради което искат още регулации, за да могат те да стават по-силни, но забравят, че те самите не спазват част от тези регулации - междуселищните автобуси спират на нерегламентирани места, заобикалят по една или друга форма транспортните схеми и т.н. Социална субсидия е нормално да се дава за един превоз - БДЖ, той е социалния, а автобусния, би трябвало да получава само за места до които няма железопътен. Все пак е крайно време да се започне с разговори, които да не включват само представители на властта и съответните браншови организации, а и на опозицията, които заедно да поемат едни цялостни пътни карти за развитието на секторите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами то не трябва много - да не се пречи на бизнеса, държавата да е коректен платец, да възстановява ДДС навреме. Това на първо време ще задвижи икономиката. Тук е и разликата с предишното управление. За повече, трябва реформа в съдебната система, е-правителство, стратегия за привличане на чужди инвестиции (ама не в соларки на преференциални цени или спекуланти в нов имотен балон), реформа в образованието... Тия неща досега не били по силата на нито едно правителство, съмнявам се, че ще бъдат и на това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами след батака, който оставиха знаеш кои, дори и малко да направиш се вижда... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Правителството честно казано не върши кой знае колко. Просто нещата леко се подобряват, защото в Европа има леко подобрение, не защото правителството е свършило нещо значително. Да не говорим за нещата, които щяха, ама очевидно няма да свършат... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Еххх, ако можеше маймуните да търпят до безкрайност... тогава нищо нямаше да е лошо и всеки път щеше да е абсолютно прав !Но тогава нямаше да има смисъл от прокламирането на това което си написал!Следователно за маймуните има надежда ;))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Единствените, които не са получили поне част от това, което желаят, са тези, които още не са стачкували====И това лошо ли е ? Най-накрая правителство, което ни слуша и като искаме нещо го изпълнява! То е ясно, че нещата за 6 месеца няма как да се оправят, след 4 години ***, но ако продължаваме в същия дух сме на абсолютно прав път,,, отговор Сигнализирай за неуместен коментар