Въпреки опитите на депутатите от Комисията по транспорт към Парламента в края на декември да удължат срока за поставяне на фискални устройства в автобусите, тяхното предложение така и не мина през зала, поради липсата на достатъчно време.
Текстът беше приет на първо и второ четене единствено в рамките на комисията и предвиждаше фискални устройства в автобусите да бъдат задължителни след 30 юни 2014 година. На този етап обаче от 1 януари 2014 година всички компании, занимаващи се с автобусни превози, са задължени вече да возят и да издават билети с касови апарати.
Контролните органи на Министерството на финансите вече са в правото си да извършват проверки на превозвачите и да налагат глоби на тези, които возят без касов апарат.
По данни на бранша обаче едва 1200 автобуса за междуградски превози са снабдени с касови апарати. В останалите близо 6 хиляди все още не са инсталирани устройства за връзка с Националната агенция по приходите (НАП). Превозвачите са несигурни дали да поставят устройства в автобусите си, защото не изключват възможността изискването да отпадне.
„Самият срок за поставяне на устройствата бе удължен на няколко пъти, а това от своя страна разколеба превозвачите, които не знаеха дали да инвестират в касови апарати - един касов апарат е приблизително на цена от 200 лв. за брой. Създаде се впечатление, че законът като цяло може да бъде отменен, тъй като браншът не е готов да отговори на изискванията“, коментира депутатът от БСП Петър Мутафчиев пред Investor.bg.
Според него този закон сам по себе си представлява една допълнителна тежест за бранша.
„Този закон, който бе приет от ГЕРБ, вероятно е обслужвал интересите на производителите на касови апарати. Беше приет през 2012 година без ясна визия за това има ли на пазара достатъчен брой произведени касови апарати, браншът има ли нужните средства, за да инвестира в поставянето им“, допълни Мутафчиев.
Коментар по темата пред Investor.bg даде и Станислав Иванов, депутат от ГЕРБ. Той защити тезата, че е било правилно срокът да бъде удължен за пореден път през декември на 2013, но и бе категоричен, че браншът е трябвало да се опита да спази закона.
„А защо браншът все пак не изпълни изискването? Безотговорно е да се говори, че превозвачите не са имали достатъчно време, тъй като срокът беше удължен няколко пъти за близо 2 години“, заяви той.
Според информация в медийното пространство вероятно предложението за удължаване на срока обаче ще бъде разгледано още в първия ден от работата на Народното събрание на 15 януари.
Мутафчиев и Иванов не отрекоха тази възможност.
„Надявам се Министерството на транспорта, съвместно с бранша, да вземат най-доброто решение. В комисия приехме промяната в срока, вероятно предложението ще бъде разгледано и в зала“, заяви Мутафчиев.
А правят ли се вече проверки?
В контекста на спазването на закона би трябвало органите на Министерството на финансите вече да извършват проверки на автобусния бранш. Проблемът обаче е следният - ако текстът в закона, касаещ срока за инсталиране, все пак бъде удължен, какво става с глобите до момента, в който се вземе решение за това? Ще бъдат ли обезсилени те?
„Не знам дали има устно разпореждане да не се правят проверки. Не съм сигурен дали в момента има контрол върху дейността на превозвачите. Няма как да знаем това, защото вече не сме управляваща партия“, заяви Иванов.
„Фирмите трябва да спазват закона, така че и контролните органи трябва да правят проверки. Ако има такива без касови апарати, те ще трябва да си платят глобите. Едва ли глобите ще бъдат обезсилени, ако бъде повторно удължен срокът“, заяви Мутафчиев.
Има ли възможност изискването за касови апарати да бъде премахнато изцяло?
Още по време на последните заседания на Комисията по транспорт се заговори за възможността, като цяло изискването за поставянето на фискални устройства да отпадне. Депутатите коментираха, че само по себе си това би било решение, което би освободило бранша от тежестта.
Но тук се появява друг проблем - част то превозвачите вече са купили фискални устройства. В такъв случай кой ще ги компенсира за направения разход, който може да се окаже ненужен?
„Наистина пълна отмяна на изискването би било решение, но все още никой не може да даде отговор кой ще компенсира бранша“, категоричен бе Мутафчиев.
Иванов също не изключва премахването на изискването. „На фона на законите, които новото правителство приема, никога не мога да изключа възможността да премахнат този закон. Истината обаче е, че изрядните представители на бранша искат касови апарати. Само тези в сивия сектор не желаят да има връзка с НАП“, допълни той.
преди 10 години Не говоря за еднодневни карти, каквито си има навсякъде, включая и Столична община. Става въпрос за заобикаляне на закона с КАРТА за ЕДНОКРАТНА УПОТРЕБА. Ето как изглежда въпросната иновация (най-вдясно):http://tinyurl.com/op66zfm отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Но за да сме коректни и точни в същите тези големи градове на запад се продават еднодневни карти за интегрирания градски транспорт. Като в коя да е метростанция на лондон си купуваш карта срещу касов бон и пак тези пари се отчитат към транспортната система, така че да се казва че се заобикаля закона по този начин е несериозно. И друго нещо е, че тъпия българин трябва да се научи да иска касов (фискален) бон. Имам познати, които не правят разлика между системен и фискален такъв. И в допълнение, за вендинг бизнеса набързо се направи оценка че могат да се инвестират пари за 30 000 касови апарати от оператори им но за транспорт-а било бреме. Значи от кафе машиние се печели повече. Айде бе.... по-сериозно в икономическата комисия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Естествено, че трябва да има касови апарати, както и да се влиза в градския транспорт само през първа врата. В далеч по-големи и натоварени откъм трафик градове по света това е практика. Водачът продава билет под формата на бон от апарата. Процедурата отнема не повече от 10 секунди.В управляваната от ГЕРБ столична община пък вече са измислили *** начин как да заобиколят закона, гласуван от същата партия преди 2 години - не продават билети, а карти за еднократна употреба. ***-работа! отговор Сигнализирай за неуместен коментар