Забрана за офшорните компании да участват в 20 значими сфери на икономиката предвижда законопроект, внесен в Народното събрание от депутатите Йордан Цонев и Делян Пеевски на 15 октомври 2013 г. Първоначално акцентът в новините за проекта бе забраната офшорките да притежават печатни или електронни медии.
Публикуваният днес текст на сайта на парламента обаче показва, че се предвиждат забрани за много по-широк кръг икономически дейности.
С проекта се забранява дружества, регистрирани в офшорни зони, да участват в конкурси за обществени поръчки, в приватизационни сделки, в концесии, придобиване на държавно или общинско имущество. Ограниченията предвиждат тези компании да не участват в процедури за получаване на лицензии за кредитна институция, за застрахователна и хазартна дейност, пенсионен или здравноосигурителен фонд. Забранява се дейността като мобилен оператор, радио- и телевизионен оператор, ВиК оператор, издател на вестници, участието в спортни клубове.
Вносителите предлагат още „офшорните дружества да не могат да придобиват дружества, осъществяващи дейност в подобни сфери“, с мотива, че те са „особено чувствителни от гледна точка на защитата на обществения интерес“.
Кои са 20-те икономически сфери, изброени в чл. 3 на законопроекта:
Дружества регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим не се допускат нито пряко, нито косвено до:
1. участие в процедура за получаването на лиценз за кредитна институция по Закона за кредитните институции или участие в такава институция, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
2. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност по Кодекса за застраховането или участие в дружество, което извършва дейност по Кодекса за застраховането, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
3. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност като пенсионен фонд по Кодекса за социално осигуряване или участие в такъв фонд, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие;
4. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност като здравноосигурителен фонд по Закона за здравното осигуряване или участието в такъв фонд независимо от процента на участие и броя на акциите и дяловете, които желае да придобие;
5. участие в процедура за получаването на лиценз за извършване на дейност по Закона за публично предлагане на ценни книжа или участие в дружество, което притежава лиценз по този закон, независимо от процента на участие и броя на акциите или дяловете, които желае да придобие.
6. участие в процедура за получаване на концесия или разрешение за търсене и проучване на полезни изкопаеми;
7. участие в процедура по обществени поръчки по Закона за обществените поръчки и нормативните актове по прилагането му, независимо от характера и стойността на обществената поръчка;
8. участие в приватизационни сделки, включително и на общинско имущество;
9. придобиване на държавно или общинско имущество при продажба и/или замяна на държавна и/или общинска собственост;
10. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за акцизите и данъчните складове;
11. учредяване или придобиване на участие в професионален спортен клуб, лицензиран от съответната федерация;
12. кандидатстване за приоритетен инвестиционен проект по смисъла на Закона за инвестициите;
13. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за енергетиката;
14. участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за хазарта;
15. участие в процедура за предоставяне на лиценз за търговия със стоки с двойна употреба;
16. участие в процедура за предоставяне на лиценз за мобилен оператор по Закона за съобщенията, съответно придобиване на участие в такъв оператор;
17. участие в процедура за получаване на концесия или възлагане на договор за извършване на дейност по доставяне и/или отвеждане на води;
18. участие в процедура по получаване на концесия или възлагане на договор за извършване на дейност за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци или за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване;
19. учредяване или придобиване на участие в лице, което кандидатства или е получило лиценз за радио- и телевизионен оператор по Закона за радиото и телевизията;
20. учредяване или придобиване на участие в лице, издател на периодична печатни произведения.
Ограниченията не се прилагат, когато:
1.управителите, директорите или упълномощените удостоверят с официален документ, че акциите на офшорното дружество се търгуват на регулиран пазар в България или друга държава-членка на ЕС;
2. офшорното дружество, притежаващо лиценз за фонд за дялови инвестиции, инвестиционен фонд или друга подобна структура, е част от икономическа група, чието дружество-майка е местно лице за данъчни цели на държава, с която България има влязла в сила СИДДО или влязло в сила Споразумение за обмен на информация;
3. дружеството е част от икономическа група, чието дружество-майка или дъщерно дружество е българско местно лице и неговите действителни собственици – физически лица са известни.
В мотивите към проекта е посочено, че в последните години световната практика показва, че офшорните дружества „се използват не само за агресивно данъчно планиране и укриване на данъци, но в тези дружества се инвестират капитали с неясен произход и придобити от престъпна дейност на международни престъпни и терористични организации“.
Вносителите посочват още, че Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), Европейският съюз и правителствата от Г20 са започнали съвместна мащабна програма за повишаване прозрачността на данъчните системи и предложените ограничения са „в пряка връзка и следствие от програмата в световен мащаб“.
В мотивите е записано още, че за лице от офшорна зона се смята и всяко юридическо лице, без значение местно или чуждестранно, което е контролирано от дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим.
преди 11 години Хм ...звучи добре. Къде ли е уловката?.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нали щеше да има данък върху трансфера към од-шорките?Това,ако направят ефективно ще ограничат избягването на данъчното облагане.Ограниченията трябва да се разпрострат и върху собствениците на над 5% от публични компании,за да може да се проследи свързаност.Сега е ясно,че двете оф-шорки,мажоритари в Юрий Ггарин са свързани,ама как да го докажеш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Много е трудно да се дефинира думата офшорка и там е проблема ...Затова и на запад няма още подобен закон . Искам да попитам Кипър ,Люхембург ,Лихтенщайн офшорни зони ли са ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Вай, вай, вай. Изгърмя най-добрият президентин на всички времена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години В тези 20 сфери ли Пеевски има бизнес? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Важното е искаме ли мръсни пари в икономиката. Защото това, което се допуска в момента с всичките тези офшорки е точно такова. Всичките "Ама това не може защото..." ще си намерят решението, само ако има воля. И нетърпимост. Нали всички искаме да кажем "Стига!". Само в холдингите на БФБ колко офшорки има? А защо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И как ще стане всичко това? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз да допълня най- сетне, ако фирмата на Усо *** със 7 клас е собственик на медийна империя, дали собствеността е ясна а? Ако че Усо е местно лице и фирмата му не е офшорна. За 2000 лева на месец Усо ше подпише всичко, още повече че той е чукчи подписател а не чукчи читател, и дори да иска да знае какво подписва, няма как щот не може да чете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години да допълня 4 Ако акциите са на приносител??? Кой е притежателят им, кога се е сменил и т.н. Важно е да е ясен собственика и откъде са мангизите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Абе.. аз не разбирам много, НО 1)може ли някой да ми обясни ИЛИ да ми каже пише ли в закона, кое дружество се смята за офшорно? Как всъщност казваме е-тази фирма е офшорна, а тази е чуждестранна ама не е офшорна???? 2) Накъде в друга статия четох, че забраната се простира и за косвено участие ( и е логично да е така) сиреч, ако собственика не е офшорка, но в капитала на собственика има дял офшорка. В този смисъл, ако част от акциите на едно АД ( да кажем фонд) се държат от офшорка, а този фонд е собственик на компания, то и този фонд попада под удара на закона, което па значи че тва нема как да стане. отговор Сигнализирай за неуместен коментар