Липсата на практическа насоченост е основна слабост на обучението у нас в последните години. Това заяви премиерът Пламен Орешарски на дискусионен форум на тема: "Професионалното образование и обучение - приоритет за България".
Орешарски напомни, че България ще разполага със 100 млн. евро от структурните фондове за насърчаване на младежката заетост през следващите две-три години. Така държавата ще създава възможности за стимулиране на работодателите да осигуряват работа, обучение или преквалификация на младежите до четири месеца от завършването им или оставането им без работа.
„Няма сектор по-важен от образованието, никъде другаде залозите не са по-големи, а и нашето бъдеще зависи от качеството на образование на нашите деца днес“, изтъкна Орешарски и допълни, че по тази причина образованието е един от приоритетите на правителството в Бюджет 2014. Премиерът увери, че то ще бъде приоритет и в политиките през следващите бюджетни периоди.
„Амбицирани сме да продължим реформите, започнати в по-предишния мандат и практически замразени в последните четири години“, каза още той.
Премиерът посочи, че повече от 20 години се води дискусия как да се реформира образователната ни система, която протича фрагментарно и без необходимата приемственост. Най-често постиганият ефект беше появата на учебници и помагала със спорни сравнителни преимущества спрямо старите.
Обществото ни разбираше за подобни дискусии от сензационните новини във всекидневниците как Славейков сменя Вазов или Яворов отстъпва на Ботев, заяви Орешарски, който изтъкна, че образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаване и все по-дистанцирано от потребностите на практиката.
„Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх от новите технологии“, обобщи премиерът.
Образователният министър проф. Анелия Клисарова каза, че целта е да се постигне точно съчетание между образование и обучение, което да отговаря на потребностите на пазара на труда.
С близо 50 000 са намалели учениците в професионалните гимназии през миналата учебна година в сравнение с учебната 2000/2001 година. Причините са демографски, миграционни и социални, а това води и до намаляване на професионалните гимназии, които вече са по-малко с 60.
Броят на завършилите професии също е намалял с близо 20% по данни на НСИ. Нашите ученици не избират професионалното обучение и образование, а трябва да ги убедим, че то ще им даде по-добър старт в живота, обобщи Клисарова.
Като проблем тя открои и това, че професионалните гимназии са избирани от ученици с по-нисък успех и с по-слаба мотивация в обучението си, затова трябва да бъдат мотивирани този избор да направят и отлични ученици. Диспропорции има и в професията, която се избира. Най-търсените специалности в момента са туризъм и информационни технологии.
Още новини за България четете в Dnes.bg
преди 11 години По-долу и аз имам коментар в този стил, ама имам 2 забележки към теб1) "които са потенциални министри" - тва право да ти кажа хич не е референция че си министър, въпреки че финансовите в БГ до момента ставаха горе долу 2) Свестните икономисти разбират от математика. Пример: Иван Костов, който има висше по икономика и второ по математика. Не можеш да бъдеш добър икономист, без да разбираш от математика. Икономическите системи, както и всички други системи се описват и анализират чрез диференциални уравнения. Изследването и минимизирането на риска от друга страна е въпрос на теория на вероятностите и математическа статистика, така че не става без математика. Мисля си, че и познания по психология на масите и некви такива също биха били от полза на добрия икономист. Затова са само 10% щото е комплексно. Останалите са счетоводители - ако графа А се равни с графа Б - спим спокойно, ако ли не, викаме шефа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Моля те, бъди супер престижния, носител на 1098410984091 инженерни награди инженер, ама там къде нема икономисити, да речем КНДР. Искам да те видя кво ще направиш. Колкото и да не ви се иска без икономисти от тука нататък никога няма да може, това че БСУ, Свищов и УНСС бълват 90% *** не е причина да обиждате останалите 10%, които са потенциални министри или спецове от светвоно ниво. Примери бол. И дето учите математика, физика и химия по-специализирано е похвално, а не повод да се праите на тежкарите, че икономистите не учили нищо и нищо не разбирали. Ако според теб икономика се прави без икономисти, явно си за друга планета щото тука не сме стигнали уникално гениалното ти ниво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Самият Орешарски най-добре илюстрира това, което твърди.Може да е много добър икономист или преподавател но това е без значение, когато си в политически кабинет контролиран от престъпниците на БСП и ДПС.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Когато се загуби баланса винаги така става. Едните викат срещу другите. Трябва да се възстанови баланса между чантаджии и инжинери, и двете са достатъчно важни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Абе в кой свят живеете бе хора? Викаш, тоя дето бърка в парите и плаща на инженера, трябва да е по-глупавичък и да взема по-малко от техническия гений създал абсолютно съвършеното, но напълно ненужно и непродаваемо изделие? :)Бъдете реални. И аз съм инженер, ама... А това , че повечето икономисти не са никакви икономисти ами и за счетоводители не стават е отделна тема. То и що МГИ инженер има.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години alexx, напълно съгласен съм с коментара ти. Искам само да допълня, че е нужно престижа на инженерната професия да се върне, както и подобаващото заплащане на инженерите(което на места вече е прилично). Също така да се върне добрата система на образование в техникуми, където излизаха средните специалисти. Икономическите специалности трябва да останат за по-малко интелигнетните хора и трябва да са с по-нисък престиж от инженерните. В крайна сметка индустрия се прави със силни инженери, а такива стават ако са замесени от добро тесто а не са двойкаджиите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И в каква една посока да работят? Др. Т. Живков да каже "Другари, ше праиме завод за полупроводници, затова ни требва едно школо в Правец да прави полу-***?" Не схващате ли каква идиотщина е да се мисли, че в работеща пазарна икономика, в съвременния динамичен икономически сват, ние ще можем да предвидим какви кадри ще са нужни в следващите 50 год. та да дадем на човечеца "подходящата" квалификация?И после, добре де, викаш, човека може да е гениален художник, ама ние ше го правим металург, щот в България ще развиваме металургия а не дизайн.АмЪн от интеуегентни стопански камари и премиери, кадри ба ВИПОНД. Па тоа Орехчо уж не е от ВИПОНД, а акъла му - ВИПОНДски отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години какво му е на образованието аз да питам? Да не мислите че някъде по света е много по-добро? Всичко е до финансиране и наличие на по-добра материална база и по-добри преподаватели. От друга страна, дали това някак помага на завършващите бройлери като знания и умения за мен е доста спорно. Като престиж - да, аз съм завършил нам си кво ГОУЕМ ПРАЗ!В цял сват образованието се превръща с бързи стъпки в бизнес с дипломи,(по възможност по-престижни) и колкото повече този бизнес се разраства, толкова повече тежкарските дипломи олекват. В УК за да си купиш съответната престижна диплома, която до някъде гарантира прилична бройлерска позиция, се налага да вземеш кредит, който изплащаш след това десетилетия. Тва ли ви е образованието? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нормално. Слаби закони. А и единствената възможност да си успешен бизнесмен е да крадеш, ползвайки слабостите на закона. Много по ефективно е да забогатяваш така, от колкото да се бъхтиш като грешен дявол да създаваш блага. Хората не са глупави ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Седенката беше развалена с повишаване на заплатите на учителите, както и с въвеждането на делегирани бюджети. Както се видя, това е е крайно недостатъчно за повишаване качеството на образованието.Докато бизнесът, бившите техникуми и техническите университети не започнат да работят в една посока, оправия няма да има. Сега всичко иска да следва право / политология и др. хуманитарни специалности, имаме сигурно над 10 юридически факултета, които бълват юристи със съмнителни качества (изключвайки 2-3). отговор Сигнализирай за неуместен коментар