Нужни са не повече от няколко минути по-детайлно наблюдение между пъстрите щандове на всяка една голяма търговска верига, за да се забележи, че стоките с етикети от Германия, Франция, Дания и т.н., често са много по-евтини от произведените в България.
Отговор на въпроса защо вносните стоки имат по-ниски цени потърсихме от Лукан Луканов, председател на Съюз "Произведено в България", който днес представи данни от проучване на Gallup International.за нагласите на родните потребители към стоките, произведени у нас.
По думите на Луканов на този етап държавата не спонсорира по никакъв начин българските производители. Дори пред тях има редица административни пречки, които допълнително ги спъват. Той допълни, че кредитите на земеделските производители се бавят също много. Освен това логистичните разходи, които родният бизнес заплаща са много по-високи, дори и от тези, които се заплащат в Румъния например, допълни той.
"И разбира се, не на последно място – липсата на конкурентна среда за българските стоки в големите търговски вериги спъва бизнеса", категоричен бе Луканов. По негови думи това са само някои от причините цената на родните стоки да е по-висока от тази на вносните.
"Ние не искаме директна намеса на държавата между стопанските взаимоотношения между търговските вериги и доставчиците им. Ние просто искаме предпоставки за конкурентна среда", уточни Луканов.
Същевременно резултатите от проучването на Gallup International показват, че българите предпочитат да купуват стоки родно производство и подкрепят всички мерки за неговото стимулиране. Близо 71% от анкетираните са категорични, че винаги търсят да си купят първо стока, произведена в България, и чак след това поглеждат за вносна.
С най-голям дял сред предпочитаните хранителни стоки са хлябът, хлебните изделия и млечните продукти - 91 на сто от анкетираните категорично залагат на българските. Следват ги плодовете и зеленчуците - 89 на сто, месото и колбасите - 86 на сто, лютениците и консервите - 75%, сладкарските изделия - 67%.
Тенденцията обаче се обръща при стоки като дрехи, облекла, обувки - 48 на сто предпочитат българските марки. При мебелите и обзавеждането този дял е 36 на сто, при козметиката - 28 на сто, а при битовата техника - 14%.
Бъдеще за малкия и среден бизнес
"Имам информацията, че скоро правителството на Пламен Орешарски ще заработи активно за внедряването на мерките по европейското споразумение Small Bussines Act, с което ще започне да подпомага малкия и среден бизнес. Това ще е една от сигурните мерки, с които българските производители ще продължат да съществуват, въпреки големите търговски вериги", категоричен бе Луканов.
Припомняме, че европейският документ Small Bussines Аct дава разрешение на дадено национално правителство, без всякакви официални нотификации да субсидира и подпомага малкия и среден бизнес, с помощта на допълнително субсидиране, кредити, безвъзмездни средства, по-ниско ДДС и др.
"Този европейски документ бе подписан от общо 27 държави през 2008 г. с цел да се помогне за излизането на Европа от кризата. През 2008 г. европейските лидери осъзнаха, че единственият начин да се преодолее икономическата криза е да се заложи на малкия и среден бизнес, който е истинският двигател на икономиката на всяка една държава", обясни председателят на съюза.
преди 11 години Невероятни глупости е наговорил този Лукан Луканов. И защо държавата да субсидира българските производители? Това ще ги направи по-неконкурентни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар