IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо печалбата на Летище София спада, а на аерогарите във Варна и Бургас расте?

Софийското летище се нуждае от концесионер, но не за да изгражда нови терминали, а за да управлява летището по-добре

14:01 | 25.09.12 г. 16
Автор - снимка
Редактор
Защо печалбата на Летище София спада, а на аерогарите във Варна и Бургас расте?

Процедурата по отдаването на Летище София на концесия се ускорява, заяви през миналата седмица министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

По думите на ресорния министър причината за спешното търсене на концесионер на столичната аерогара е излязлото решение на Арбитражния съд в Париж, което задължава столичното летище да плати 40 млн. лева по дело от 2004-2005 година за ремонта му с пари от кувейтския фонд за развитие.

Дали 40 млн. лв. могат да натежат на баланса на летището?

Летище София ЕАД има парични средства в размер на 111 млн. лв. към 31 декември 2011 г., като те се увеличават с 14 млн. лв. през годината, основно поради успешното събиране на дългосрочни вземания за 15 млн. лв., като последните намаляват до 60,4 млн. лв. към края на 2011 г.

Сред тези дългосрочни вземания фигурират 21,3 млн. лв. от България Ер ЕАД, които се увеличават с 2,1 млн. лв. през 2011 г. Те са разсрочени до 20 юли 2017 г. по силата на споразумение от 21 юли 2009 г.

Необходим ли е нов терминал на летище София?

Служители на летището споделят за Investor.bg че натовареността му в момента е подобна на тази преди Терминал 2, тоест плановете за трети терминал са абсурдни. В подкрепа на тезата им е намаляващият бизнес на Летище София.

Приходите от продажби на Летище София АД намаляват с 3% на годишна база до 60,7 млн. лв. за 2011 г. Само приходите, свързани с авиацията, намаляват с 23% на годишна база до 24,8 млн. лв. за 2011 г. Ръст има при приходите от търговска дейност с 19% до 35,9 млн. лв.

Ръст има и на другите приходи, а именно - получени 34 млн. лв. от Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГД ГВА), като те се увеличават с 19% на годишна база. Това са приходи за финансиране на функциите на Летище София съгласно Закона за гражданското въздухоплаване.

Общите приходи са 95 млн. лв. за 2011 г., при ръст с 4% на годишна база. Печалбата за 2011 г. на Летище София АД е 12,3 млн. лв., спрямо 15,3 млн. лв. година по-рано, или спад с 20%.

Бизнесът и парите са при Летище Бургас и Летище Варна

Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт АД, което управлява летищата във Варна и Бургас отчита 56% ръст на продажбите до 123 млн. лв. за 2011 г. Печалбата му за 2011 г. е 22,2 млн. лв., като се увеличава с 36% на годишна база. Приходите от авиационни услуги на летищата във Варна и Бургас се увеличават с 21% до 46,5 млн. лв. за 2011 г.

При това летищата във Варна и Бургас имат 9 млн. лв. финансови разходи, основно за лихви, докато летището в София печели от депозити около 5 млн. лв. годишно. Ако изключим ефекта на лихвите, летището в София би печелило 10 млн. лв. за 2011 г., спрямо 30 млн. лв. за Варна и Бургас.

Вижда се как без да имат пари по сметките си (едва 1,5 млн. лв. към 31 декември 2012 г.), летищата във Варна и Бургас печелят и инвестират, а това в София губи позиции, въпреки че има 111 млн. лв. свободни средства, или над 60 пъти повече.

Спадът на приходите на летище София е логичен на фона на неуспеха за намиране на концесионер на летищата в Русе, Горна Оряховица и Пловдив. Явно само движените от туризма летищни оператори имат попътен вятър, а такива у нас са тези в Бургас и Варна, докато тези във вътрешността на страната вегетират.

Изводът

Вероятно Летище София се нуждае от концесионер, но не за да изгражда нови терминали, а да управлява летището по-добре.

Като пресен пример може да се посочи Булгартабак холдинг АД, който след приватизацията отчита 8,5 пъти ръст на печалбата и 46% ръст на продажбите.

Тютюневият холдинг очаква 35% ръст на продажбите през 2013 г. поради позиционирането на нови пазари. Дали резултатите и амбициите щяха да са такива, ако холдингът беше останал държавен?

Примерът със спадащите резултати на летище София и процъфтяващите летища в Бургас и Варна е показателен за разликата между държавното и частно управление. В този смисъл извънредния разход от 40 млн. лв. за Летище София може да е катализатор за успеха му.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:32 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

16
rate up comment 3 rate down comment 0
Mavi Goz
преди 12 години
Този вашият капитализъм е много блага работа! Държавата строи с пари на данъкоплатците скъпи инфраструктурни проекти като летища, магистрали, язовири, ЖП линии и мн. др. и изведнъж - ХОП! Била лош стопанин, я ми го дайте на мен това летищенце да видите как ще печеля! Я тази магистралка, готова ли е вече? Копко милиардчета положихте под асфалта? Много ли? Я ми я дайте сега насам, че вие не можете да я менажирате както трябва!Ихааа, така се прави екстра капитализъм!Днеска гледам - яйцата все пак си се заковаха на 35 ст. Лапнаха субсидията птицевъдите и забравиха за клетвите, че яйцата ще кротуват на 25-28 ст! Зърнопроизводителите смучат субсидии от държавата, а после ми се оправдават със свободния пазар за цените на пшеницата!Да ви се^а на капитализма!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 0
MZ/X
преди 12 години
Туризмът не се развива от самосебе си! Летищните оператори имат голяма роля в това постоянно да преговарят с различни авиокомпании да отварят нови линии!Много често решението една авиокомпания до кой курорт ще лети зависи от кондициите които предлага даденото летище! България няма никакви уникални неща без които не би могъл да мине един чужд турист! Нито сме Париж или Лондон, където всеки се натиска! Евтини плажни детинации има бол и ако таксите на българските морски летища станат високи, авиокомпаниите ще се изместят към други летища, а с това ще падне и пътникопотока към България. Туристическият пакет България се конкурира с много други пакети!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 0
MZ/X
преди 12 години
Повечето хора коментирали под тази статия и идея си нямат как работи едно летище! Случаят няма нищо общо с монополите на ЕРП, защото с изключението на много тесен сегмент летенето не е услуга с която могат да се изнудват пътниците. Гастарбайтерите например, могат да се прибират 5-6 пъти годишно ако има евтина нискотарифна компания, но могат да се прибират и веднъж годишно ако цените на самолетните билети са високи. Туристите също биха могли да пътуват всеки месец, ако има евтини самолетни билети, но биха могли да не пътуват и нито веднъж...Това не е услуга, като водата и тока без които не може! За да е печеливш един летищен оператор трябва да привлече много авиокомпании и пътници, но за да стане това трябва да има добри услуги и ниски цени. Летищните оператори винаги са по слабата страна, защото много често авиокомпаниите принуждават операторите временно дори да ги спонсорират, като им отпуснат 100% от летищните такси, само и само да отворят нова дестинация и да имат по голям оборот!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 1 rate down comment 0
lynx
преди 12 години
Много точен коментар! Споделям мнението напълно. Дори в момента маса народ бие излишно път до София само за да продължи нататък. Като резултат от това много хора предпочитат да летят от Букурещ. Не мога да си обясня защо от Варна няма целогодишни полети до Испания, Кипър и Германия. Все дестинации по които пътуват много българи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 1
Tony
преди 12 години
Какъв анализ само! :)))Направо ми говори, че трябва да се дава на концесия, защото ......Истината е, че една групировка отдааавна иска да го вземе, но до сега не се е намерил никои толкова смел и корумпиран, за да им го даде!Явно бойко ще им го дава! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 0
Repoman
преди 12 години
Не е само до управлението, все повече хора от далечната източна провинция на страната ни предпочитат да летят от Варна и Бургас, ако има полети. Имам познати от Търново, които винаги летят през Букурещ, малко по-близо от София, много по-голям избор от полети, а цените са и по-ниски спрямо тези от София. Просто столичното летище започва с времето да обслужва само своя регион, както е нормално.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 1
hellwitch
преди 12 години
Не става въпрос за това дали държавата е добър или лош стопанин, а това дали да се приватизира МОНОПОЛНА инфраструктура.Ясно е ,че ако държавата е БГ тя е лош собственик, но ако ще се раздържавява трябва да има поне 2 конкуриращи се летища иначе ще си създадем поредния "Лукойл" или ЕРП.Не е нормално да се продават монополи. БТ не беше проблем тъй като първо беше премахнат монопола му и след това приватизиран. БТК също. Обаче при Нефтохим и ЕРП-тата стана много по зле, защото бяха приватизирани като монополисти, а сега няма как някои да навлезе на пазара им дори формално да не позволено.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 1
lyusien
преди 12 години
Вижте Спрете да пишете глупости Колко време ви трябва да разберете че държавата е лош стопанин и и неината работа е да си събира приходите от данъци концесии приватизация и да ги разпределя така че да създава условия за ръст на Б В П Това летище отдавна трябваше да бъде дадено на концесия но някои хора трябваше да си напълнят гушите за да узреят всички за концесиониране на летището Единственогто което трябва да направи държавата е ДОБЪР КОНЦЕСИОНЕН ДОГОВОР които да защитава обществените интереси Точка Чаоо Желая ви успех
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 1
mathematician
преди 12 години
Айде пак за държавното и частното управление ;)3 БГ компании - Соди Девня, Неохим и Химко.3 чужди - Шкода (приватизирана преди 20 год), Дачия (преди 7-8) и Лада.Резултатите за умните хора са видни. Сега остава и някой да ми посочи добре управлявана държавна компания или да обясни как може да се направи корекция в управлението и. Като никой читав мениджър няма да отиде там - като знае, че след 4 години ще бъде оплют и сменен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 1
kefal
преди 12 години
Туризмът има роля за доброто представяне на Варна и Бургас, но не е само той причината. Важна причина е и пускането на редовни полети за чужбина от Варна и от Бургас. До преди 3-4г. от Варна можеше да се лети директно единствено за Виена, сега има 5-6 направления за чужбина от Варна. Нали се сещате, че ако човек не живее в столицата, а в Силистра например, и ако може да лети през Варна вместо през София, това ще е варианта за него.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още