IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Energy.eu: Бензинът и електричеството в България са сред най-евтините в ЕС

Цените на дизела у нас са по-ниски от тези в 17 други страни и по-високи в сравнение с 9 други членки на ЕС

11:25 | 22.03.11 г. 43
Energy.eu: Бензинът и електричеството в България са сред най-евтините в ЕС

Цените на бензина и електроенергията в България са сред най-ниските в ЕС, показват данни на уеб сайта energy.eu.

Цената за битовите потребители на електроенергия у нас е най-ниска, като е 0,0865 евро на киловатчас, изчислени на база годишно потребление от 3 500 киловатчаса.

Цената на електроенергията за промишлени производители у нас е втората най-ниска след цената във Франция и е 0,0635 евро на киловатчас на база потребление от 2 000 мегаватчаса годишно. Втори сме и при индустриалните потребители на 24 000 мегаватчаса годишно, като тук цената е 0,0496 евро на киловатчас, като с по-ниска цена е Естония.

При безоловния бензин 95 България е 5-тата най-евтина страна с 1,258 евро на литър с ДДС, като най-ниски са цените в Кипър с 1,212 евро/литър, а Полша, Румъния и Естония са с близки до нашата цена. Най-скъп е литърът в Холандия, където достига 1,654 евро с ДДС. Цените ни са с 4,6 евроцента на литър по-високи от кипърските и с 39,6 евроцента на литър по-ниски от холандските.

Цените на дизела у нас са по-ниски от тези в 17 други страни и по-високи от тези в 9 страни на ЕС, като са 1,304 евро на литър с ДДС. У нас те са с 13,3 евроцента по-високи от най-ниските, а именно люксембургските, и с 29,5 евроцента по-ниски от най-високите - британските, които са 1,599 евро/литър.

Бензинът и дизелът са свързани с борсово търгуваната стока петрол, като при определени нива на акцизите в ЕС и сравнително близки стойности на ДДС е трудно да бъдат много по-ниски. Ако те бъдат много ниски у нас, това може да стане само с държавно субсидиране, което би се обърнало срещу държавата, тъй като от него ще се възползват транзитно преминаващите и живеещите в съседните държави.

Прави впечатление ниската цена на електроенергията у нас, включително за битови и промишлени производители, което обяснява съсредоточаването на нови инвестиции в енергоемки производства като производство на стъкло (Шишеджам и Дружба Стъкларски заводи), алуминий (Алкомет), добив на цветни метали (Аурубис, КЦМ Пловдив и ОЦК), керамична промишленост, циментови заводи и стоманодобивни (Стомана и Промет Стийл).

Прави впечатление и близостта на цените на енергоносителите в България, Естония, Литва и Латвия, което прави четирите страни конкуренти при привличане на инвеститори в енергоемки производства.
    

Държава Цени на бензин 95 безоловен към 22 март 2011 г. Цени на дизел към 22 март 2011 г.
Цена с ДДС в евро Цена без ДДС в евро Цена с ДДС в евро Цена без ДДС в евро
Холандия 1,654 1,390 1,393 1,171
Дания 1,633 1,306 1,513 1,210
Франция 1,620 1,355 1,450 1,212
Гърция 1,620 1,317 1,414 1,150
Белгия 1,566 1,294 1,422 1,175
Португалия 1,565 1,272 1,411 1,147
Финландия 1,550 1,260 1,365 1,110
Италия 1,530 1,275 1,421 1,184
Великобритания 1,526 1,272 1,599 1,333
Германия 1,523 1,280 1,427 1,199
Швеция 1,513 1,210 1,564 1,251
Ирландия 1,445 1,194 1,385 1,145
Словакия 1,421 1,184 1,332 1,110
Чехия 1,391 1,159 1,366 1,138
Австрия 1,369 1,141 1,355 1,129
Унгария 1,362 1,090 1,347 1,078
Малта 1,340 1,136 1,280 1,085
Испания 1,297 1,099 1,282 1,086
Литва 1,280 1,058 1,207 0,998
Словения 1,279 1,066 1,237 1,031
Люксембург 1,270 1,104 1,171 1,018
Латвия 1,262 1,034 1,284 1,052
България 1,258 1,048 1,304 1,087
Естония 1,252 1,043 1,307 1,089
Румъния 1,248 1,006 1,265 1,020
Полша 1,239 1,007 1,222 0,993
Кипър 1,212 1,054 1,235 1,074
 
Държава Електрическа енергия в евро на киловатчас към 30 септември 2010 г.
За домашни потребители За индустриални потребители на 2 000 Mwh годишно За индустриални потребители на 24 000 Mwh годишно
Дания 0,2462 0,0948 0,0890
Германия 0,2282 0,1134 0,0848
Италия 0,1946 0,1224 0,1009
Австрия 0,1937 0,1031 0,0754
Белгия 0,1896 0,1070 0,0779
Люксембург 0,1852 0,1145 0,0687
Холандия 0,1735 0,1103 0,0925
Испания 0,1720 0,1082 0,0808
Ирландия 0,1714 0,1152 0,0799
Унгария 0,1697 0,1314 0,0961
Португалия 0,1668 0,0935 0,0697
Кипър 0,1666 0,1592 0,1113
Словакия 0,1566 0,1380 0,1081
Малта 0,1471 0,1231 0,0741
Чехия 0,1455 0,1138 0,0942
Швеция 0,1450 0,0715 0,0602
Полша 0,1357 0,0957 0,0849
Великобритания 0,1347 0,9690 0,0837
Словения 0,1324 0,0958 0,0913
Финландия 0,1287 0,0681 0,0559
Франция 0,1215 0,0619 0,0519
Латвия 0,1089 0,0885 0,0695
Гърция 0,1061 0,0946 0,0790
Румъния 0,1027 0,0847 0,0595
Литва 0,0953 0,0747 0,0730
Естония 0,0928 0,0645 0,0449
България 0,0865 0,0635 0,0496

Свързани компании:

ОЦК АД /в несъстоятелност/(5OTZ)

Дружба стъкларски заводи АД(4DR)

Алкомет АД(ALCM)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:55 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

23
rate up comment 0 rate down comment 1
h17
преди 13 години
Номерът е да построим 5-6 реактора и всички минаваме на електромобили :P
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 3 rate down comment 1
Pastir2
преди 13 години
Тази статия наистина не струва и 5 ст. без разбивка на акциза.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 0 rate down comment 0
stavri88
преди 13 години
Emi to nali to4no tova e problema 4e tuk cenoobrazuvaneto na nivo wholesale e super neprozra4no, pri edin monopolist...A rabotata na durjavata be6e i o6e e da ne dopuska monopolizirane na refineries
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 0 rate down comment 0
rogers
преди 13 години
Абе борса - ти как си я мислиш тая работа - "А сега авторът да провери колко струва производството на 1 л. бензин в България и колко в Холандия. " ти счетоводителите на лукойл да питаш не могат ти кажат че очакваш автора да ти го каже
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 0 rate down comment 0
Raboti
преди 13 години
Някой отговорен е допуснал грешка на езика, вероятно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 0 rate down comment 0
qwertyui
преди 13 години
Защо акциза в БГ 0.376 за литър дизел, а в Кипър 0.28. Нали нашия акциз е на минимума????????????
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 5 rate down comment 1
Борса
преди 13 години
Авторът хубаво е преписал табличката с цените и я "анализирал". Ами да си беше направил труда да даде и таблица с акцизите в различните страни, за да разберем колко наистина струват горивата без държавните вземания в тях. Тъй като често се споменаваше Холандия аз си направих труда да проверя тези числа и се получиха следните интересни данни:Цена на безоловен бензин без ДДС:- в Холандия - 1.39 евро;- в България - 1.048 евро;Акциз на 1 л. безоловен безнин:- в Холадния - 0.69 евро;- в България - 0.36 евро.Нето цена на 1 л. безоловен бензин без ДДС и акциз:- в Холандия - 0.70 евро;- в България - 0.69 евро.И какво излиза? Колко струва бензина в България (по цени на дребно без държавните такси). А сега авторът да провери колко струва производството на 1 л. бензин в България и колко в Холандия. Имайте предвид, че нашият бензин се произвежда единствено и само от руски нефт (просто Нефтохима не може да преработва друг). Този нефт е по-некачествен и съотв. по-евтин от арабският.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 5 rate down comment 0
citizen_bg
преди 13 години
Е не виждам от какво да се оплакваме - електричеството и бензина най-евтините в Европа, заплатите ни по-високи от тези в Занзибар, направо цъфтим и вързваме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 1
melon
преди 13 години
На пръв поглед в България е сравнително евтино. Но като се съпостави цената с качеството се вижда, че не е толкова евтино. И така е на само с горивата, а с почти всичко. Включвайки в уравнението и доходите, картинката става неприятна...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 5
IMRO
преди 13 години
Точно така. Влязохме с политическо решение, дейността на ръководителя на преговорния екип е с второстепенно значение. А преговорният екип си е свършил работата доста зле - имаме възможно най-късите преходни срокове и възможно най-високите минимални ставки за абсолютно всичко. Преговорният екип на Кунева-Пръмова неслучайно беше обект на подигравки в Брюксел като "yes men", защото казваха да на абсолютно всичко, което им предложеха.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още