Цените на бензина и електроенергията в България са сред най-ниските в ЕС, показват данни на уеб сайта energy.eu.
Цената за битовите потребители на електроенергия у нас е най-ниска, като е 0,0865 евро на киловатчас, изчислени на база годишно потребление от 3 500 киловатчаса.
Цената на електроенергията за промишлени производители у нас е втората най-ниска след цената във Франция и е 0,0635 евро на киловатчас на база потребление от 2 000 мегаватчаса годишно. Втори сме и при индустриалните потребители на 24 000 мегаватчаса годишно, като тук цената е 0,0496 евро на киловатчас, като с по-ниска цена е Естония.
При безоловния бензин 95 България е 5-тата най-евтина страна с 1,258 евро на литър с ДДС, като най-ниски са цените в Кипър с 1,212 евро/литър, а Полша, Румъния и Естония са с близки до нашата цена. Най-скъп е литърът в Холандия, където достига 1,654 евро с ДДС. Цените ни са с 4,6 евроцента на литър по-високи от кипърските и с 39,6 евроцента на литър по-ниски от холандските.
Цените на дизела у нас са по-ниски от тези в 17 други страни и по-високи от тези в 9 страни на ЕС, като са 1,304 евро на литър с ДДС. У нас те са с 13,3 евроцента по-високи от най-ниските, а именно люксембургските, и с 29,5 евроцента по-ниски от най-високите - британските, които са 1,599 евро/литър.
Бензинът и дизелът са свързани с борсово търгуваната стока петрол, като при определени нива на акцизите в ЕС и сравнително близки стойности на ДДС е трудно да бъдат много по-ниски. Ако те бъдат много ниски у нас, това може да стане само с държавно субсидиране, което би се обърнало срещу държавата, тъй като от него ще се възползват транзитно преминаващите и живеещите в съседните държави.
Прави впечатление ниската цена на електроенергията у нас, включително за битови и промишлени производители, което обяснява съсредоточаването на нови инвестиции в енергоемки производства като производство на стъкло (Шишеджам и Дружба Стъкларски заводи), алуминий (Алкомет), добив на цветни метали (Аурубис, КЦМ Пловдив и ОЦК), керамична промишленост, циментови заводи и стоманодобивни (Стомана и Промет Стийл).
Прави впечатление и близостта на цените на енергоносителите в България, Естония, Литва и Латвия, което прави четирите страни конкуренти при привличане на инвеститори в енергоемки производства.
Държава | Цени на бензин 95 безоловен към 22 март 2011 г. | Цени на дизел към 22 март 2011 г. | ||
Цена с ДДС в евро | Цена без ДДС в евро | Цена с ДДС в евро | Цена без ДДС в евро | |
Холандия | 1,654 | 1,390 | 1,393 | 1,171 |
Дания | 1,633 | 1,306 | 1,513 | 1,210 |
Франция | 1,620 | 1,355 | 1,450 | 1,212 |
Гърция | 1,620 | 1,317 | 1,414 | 1,150 |
Белгия | 1,566 | 1,294 | 1,422 | 1,175 |
Португалия | 1,565 | 1,272 | 1,411 | 1,147 |
Финландия | 1,550 | 1,260 | 1,365 | 1,110 |
Италия | 1,530 | 1,275 | 1,421 | 1,184 |
Великобритания | 1,526 | 1,272 | 1,599 | 1,333 |
Германия | 1,523 | 1,280 | 1,427 | 1,199 |
Швеция | 1,513 | 1,210 | 1,564 | 1,251 |
Ирландия | 1,445 | 1,194 | 1,385 | 1,145 |
Словакия | 1,421 | 1,184 | 1,332 | 1,110 |
Чехия | 1,391 | 1,159 | 1,366 | 1,138 |
Австрия | 1,369 | 1,141 | 1,355 | 1,129 |
Унгария | 1,362 | 1,090 | 1,347 | 1,078 |
Малта | 1,340 | 1,136 | 1,280 | 1,085 |
Испания | 1,297 | 1,099 | 1,282 | 1,086 |
Литва | 1,280 | 1,058 | 1,207 | 0,998 |
Словения | 1,279 | 1,066 | 1,237 | 1,031 |
Люксембург | 1,270 | 1,104 | 1,171 | 1,018 |
Латвия | 1,262 | 1,034 | 1,284 | 1,052 |
България | 1,258 | 1,048 | 1,304 | 1,087 |
Естония | 1,252 | 1,043 | 1,307 | 1,089 |
Румъния | 1,248 | 1,006 | 1,265 | 1,020 |
Полша | 1,239 | 1,007 | 1,222 | 0,993 |
Кипър | 1,212 | 1,054 | 1,235 | 1,074 |
Държава | Електрическа енергия в евро на киловатчас към 30 септември 2010 г. | ||
За домашни потребители | За индустриални потребители на 2 000 Mwh годишно | За индустриални потребители на 24 000 Mwh годишно | |
Дания | 0,2462 | 0,0948 | 0,0890 |
Германия | 0,2282 | 0,1134 | 0,0848 |
Италия | 0,1946 | 0,1224 | 0,1009 |
Австрия | 0,1937 | 0,1031 | 0,0754 |
Белгия | 0,1896 | 0,1070 | 0,0779 |
Люксембург | 0,1852 | 0,1145 | 0,0687 |
Холандия | 0,1735 | 0,1103 | 0,0925 |
Испания | 0,1720 | 0,1082 | 0,0808 |
Ирландия | 0,1714 | 0,1152 | 0,0799 |
Унгария | 0,1697 | 0,1314 | 0,0961 |
Португалия | 0,1668 | 0,0935 | 0,0697 |
Кипър | 0,1666 | 0,1592 | 0,1113 |
Словакия | 0,1566 | 0,1380 | 0,1081 |
Малта | 0,1471 | 0,1231 | 0,0741 |
Чехия | 0,1455 | 0,1138 | 0,0942 |
Швеция | 0,1450 | 0,0715 | 0,0602 |
Полша | 0,1357 | 0,0957 | 0,0849 |
Великобритания | 0,1347 | 0,9690 | 0,0837 |
Словения | 0,1324 | 0,0958 | 0,0913 |
Финландия | 0,1287 | 0,0681 | 0,0559 |
Франция | 0,1215 | 0,0619 | 0,0519 |
Латвия | 0,1089 | 0,0885 | 0,0695 |
Гърция | 0,1061 | 0,0946 | 0,0790 |
Румъния | 0,1027 | 0,0847 | 0,0595 |
Литва | 0,0953 | 0,0747 | 0,0730 |
Естония | 0,0928 | 0,0645 | 0,0449 |
България | 0,0865 | 0,0635 | 0,0496 |
Свързани компании:
преди 13 години Номерът е да построим 5-6 реактора и всички минаваме на електромобили :P отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Тази статия наистина не струва и 5 ст. без разбивка на акциза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Emi to nali to4no tova e problema 4e tuk cenoobrazuvaneto na nivo wholesale e super neprozra4no, pri edin monopolist...A rabotata na durjavata be6e i o6e e da ne dopuska monopolizirane na refineries отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Абе борса - ти как си я мислиш тая работа - "А сега авторът да провери колко струва производството на 1 л. бензин в България и колко в Холандия. " ти счетоводителите на лукойл да питаш не могат ти кажат че очакваш автора да ти го каже отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Някой отговорен е допуснал грешка на езика, вероятно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Защо акциза в БГ 0.376 за литър дизел, а в Кипър 0.28. Нали нашия акциз е на минимума???????????? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Авторът хубаво е преписал табличката с цените и я "анализирал". Ами да си беше направил труда да даде и таблица с акцизите в различните страни, за да разберем колко наистина струват горивата без държавните вземания в тях. Тъй като често се споменаваше Холандия аз си направих труда да проверя тези числа и се получиха следните интересни данни:Цена на безоловен бензин без ДДС:- в Холандия - 1.39 евро;- в България - 1.048 евро;Акциз на 1 л. безоловен безнин:- в Холадния - 0.69 евро;- в България - 0.36 евро.Нето цена на 1 л. безоловен бензин без ДДС и акциз:- в Холандия - 0.70 евро;- в България - 0.69 евро.И какво излиза? Колко струва бензина в България (по цени на дребно без държавните такси). А сега авторът да провери колко струва производството на 1 л. бензин в България и колко в Холандия. Имайте предвид, че нашият бензин се произвежда единствено и само от руски нефт (просто Нефтохима не може да преработва друг). Този нефт е по-некачествен и съотв. по-евтин от арабският. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Е не виждам от какво да се оплакваме - електричеството и бензина най-евтините в Европа, заплатите ни по-високи от тези в Занзибар, направо цъфтим и вързваме. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години На пръв поглед в България е сравнително евтино. Но като се съпостави цената с качеството се вижда, че не е толкова евтино. И така е на само с горивата, а с почти всичко. Включвайки в уравнението и доходите, картинката става неприятна... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Точно така. Влязохме с политическо решение, дейността на ръководителя на преговорния екип е с второстепенно значение. А преговорният екип си е свършил работата доста зле - имаме възможно най-късите преходни срокове и възможно най-високите минимални ставки за абсолютно всичко. Преговорният екип на Кунева-Пръмова неслучайно беше обект на подигравки в Брюксел като "yes men", защото казваха да на абсолютно всичко, което им предложеха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар